Gå til innhold

Når begynner sesjonene for VG2-elevene?


Irrelevant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å avklare en del om sesjon:

 

Når du blir innkalt varierer veldig. Jeg ble innkalt da jeg gikk VK1 (mars 2005). Da jeg startet på VK2 så ble alle i klassen (bortsett fra meg og en annen) kalt inn til sesjon i november (2006). Skal jeg komme med en gjetting, så tror jeg at sesjonsfolkene reiser fra sted til sted og jobber. Kan i alle fall virke slik.

 

Når det gjelder prøver man må gjøre/avlegge så er det snakk om en test for:

 

- Matematikk

- Norsk (synonym ord)

- Geometri/logisk sans

- Syn

- Fargesyn

- Hørsel

- Almenntilstand (altså, vekta di, høyde, lytting på pustinga di osv.)

 

Også skal man til en som spørr deg om du driver på med sport, hvilke språk du kan o.l.

Og til slutt skal du ha et møte med et befal, som spørr om dine ønsker, kommer med forslag, svarer på litt spørsmål (om du har noen) og forteller deg om du er tjeneste dyktig eller ei.

 

Dette tar vel ca. 4-6 timer.

 

Når det gjelder jenter og sesjon så er det frivillig å møte opp, og oppmøte er ikke bindende.

Frivillig for jenter

Er du jente, er sesjon helt frivillig. Hensikten med varselet er blant annet å kartlegge hvor mange jenter som kan tenke seg å møte. I tillegg er oppmøtet på sesjon helt uforpliktende for jenter.

 

– For fjorårets 1989-årskull registrerte vi at mange av jentene trodde de forpliktet seg til førstegangstjeneste ved å møte på sesjon, sier oberstløytnant Per-Ivar Norman, stabssjef i Vernepliktsverket.

 

Han presiserer at sesjonsdagen ikke binder jenter til videre tjeneste i Forsvaret.

– Kommer du på sesjon, kan du som jente selv velge om du fortsatt ønsker kontakt med Forsvaret, poengterer han.

 

Her er noen sider med litt "sesjonstoff":

 

Mytene om sesjon

Gjør ditt beste på sesjon

Sesjonsdagen steg for steg

Tall og statistikk

Gjør klart for sesjon

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...