Gå til innhold

Informasjon om CMS systemer.


Anbefalte innlegg

..snip

 

Svar på alle spørsmålene - JA.

 

1. TYPO3 er bygd nativt for multidomene, og håndterer multidomener akkurat som man skulle ønske. "Redigeringsbruker" kan gis tilgang til så mye eller lite som man måtte ønske, samme gjelder nettbrukere.

 

2. Null problem, kan gjøres for nesten ett hvert type innholdselement, kalender, nyheter osv.

 

3. TYPO3 bruker faktisk mappestruktur i backend. Bare sjekk typo3.no eller typo3.org så ser du URL-ene slik du vil ha det.

 

4. Funksjonaliteten du etterlyser har jeg brukt i mange år. Den eneste som kan være litt problematisk er chat, ikke fordi TYPO3 ikke kan ha slik funksjonalitet, men fordi tilleggsmodulene for chat ikke er "helt gode pr dato". Perfekt "Groupware" er det dog ikke.

 

Du kan eventuelt kikke litt på http://example.linnearad.no/ som viser en del funksjonalitet. Noe funker ikke som det skal fordi jeg er aktiv tester av dev-versjoner og da opplever man ofte noen "konflikter" mellom moduler.

 

Det er tydelig at du skal bygge opp et nettsted som faktisk har en betydelig kompleksitet, og da må man velge verktøy deretter.

 

Ja, jeg brenner en del for TYPO3. Ikke minst fordi det uten tvil er et av Rolls Royce systemene når det gjelder CMS-er. Også nå vi tar kommersielle systemer i betraktning. Ikke uten grunn at Volkswagen, Philips, Unicef, Harvard, Dassault Systemes, EU, Greenpeace Tyskland m.fl bruker det på alle eller noen av sine nettsider.

 

Ellers er faktisk TYPO3 10 år gammelt i disse tider (fra utviklingen startet), og flere av aktørene i miljøet har vært med siden 1999 - 2000. Selv har jeg brukt TYPO3 siden 2004 (men er langt fra utlært). Så det har vel bevist sin overlevesesevne. Alderen har nok og sine ulemper - når det gjelder f.eks. arkitektur, derfor er en helt ny versjon under utvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg er imponert. :) Det er mye å sette seg inn i, men jeg opplever dokumentasjon og forum som utfyllende og gode. Når det gjelder sidens kompleksitet er groupware bare oppe til vurdering. Det viktigste er selve hovedorganisasjonens side, og de lokale gruppene + kalender. Groupware er i så fall en bonus. Opplever at dokumentasjonen og selve hjemmesiden er veldig grundig og konvensjonell på en bra måte, befriende å komme vekk fra den plastikkaktige Joomla-looken.

 

Hvordan er planene for den nye versjonen? Når kan vi forvente at den vil ha de nødvendigde tilleggsmoduler i stabile versjoner? Jeg ser i forge.typo3.org at versjon 5 er ferdig om 327 dager, stemmer det? Det er litt lenge å vente, vi ønsker å komme i gang så raskt som mulig :)

 

Hvordan er sikkerhet og stabilitet? Hvis siden skal være "selvdrevet" i fremtiden - er det greit å slippe mange sikkerhetsoppdateringer.

 

-edit-

 

Har nå lest endel på tutorial for å bygge opp en side. Mye lesing og svært annerledes enn joomla! TYPO3 ser ut til å ha et tettere forhold mellom layout/struktur og selve innhold/scriptmotor. Tutorialen er laget i 2004 og bruker dessverre tabeller fremfor CSS-elementer(så vidt jeg kan se). Regner med at det ikke er noe verre å lage en css-basert layout fremfor tabellbasert

 

YAML for TYPO3 ser spennende ut. Noen kjennskap til det?

Endret av torbjoas
Lenke til kommentar

@torbjoas:

 

Når det gjelder versjon 5.0, tror jeg ikke det man skal legge så mye vekt på tidshorisonten. Versjon 4 (kommer i 4.2 i løpet av april) vil nok videreutvikles i mange år framover og leve delvis i parallell med versjon 5. Det legges også opp til en "veiledet" oppgraderingvei, der extensions (tilleggsmoduler) vil utvikles slik at de virker i begge versjoner og at datamigreringen skal gå relativt greitt. Dette er noe som vi diskuterer svært mye i miljøet, og som vektlegges tungt ikke minst fra de kommersielle aktørene. Derfor er det ikke særlig risiko knyttet til å bruke ver 4.2 ->.

 

Arkitekturen i TYPO3 gjør det til et meget sikkert system, problemet er hovedsaklig dårlig koding i tilleggsmoduler (man følger ikke fastsatte anebfalinger). TYPO3 har ellers et eget security team. Secunia sin logg på TYPO3. Securityloggen til Security Team. Den siste kommer først på lukket mailliste som man kan abonnere på. Oppgraderinger av systemet går jevnt over på 5 - 15 min når det gjelder kjernesystemet, noen extensions kan man plundre litt med dersom endringene er store eller man har vært tåpelig i konfigureringa.

 

Stabiliteten er mer eller mindre 100 % (99,99 %). Klart at det finnes bugs, men det oppleves primært i litt mer sammensatte installasjoner. Mine installasjoner har knapt hatt bugs. Bugtrakkeren er åpent tilgjengelig. Ikke bli skremt av nummerantallet, systemet er digert og alle de viktigste extensions er også med.

 

Dersom du ønsker mer info (tilgang til installasjon å prøve litt f.eks), kan vi gjerne ta det på PM.

 

Edit: example.linnearad.no er laget i YAML (TemplaViola versjonen). Jeg er ikke 100 % begeistret fordi det lager en del unødvendig kode. Men til å få opp ett nettsted raskt er det meget bra.

 

HTML kan man kode som en vanlig statisk HTML side med CSS og "mappe" den opp senere. Du kan f.eks lese denne norske manualen. Noe generell dokumentasjon er dessverre litt gammel (tar tid å skrive manualer).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Zend Framework (Masse tutorials fra ZFtutorials)

Har nettopp begynt med Zend Framework, synes foreløpig det er litt komplisert (kanskje litt for komplisert etter mitt ønske), men morro med utfordringer og man lærer jo mye av det.

 

Per dags dato synes jeg det er et fint system i det hele hvor man har et godt oversikt over de forskjellige delene som må til for å få en side til å fungere, men synes det er litt for mye arbeid til å lage små systemer. Før kodet jeg alle sider hvor jeg blandet HTML og PHP, med skille av CSS og PHP-klasser, og egen mappe for "moduler" hvor jeg tok en enkel include etter hva siden var (?m=contact tok en require 'modules/contact.module.php').

 

Dette er jo meget OK til små sider med enkle operasjoner, men når du utvidet siden ble plutselig ble det så mye rot at du brukte like mye tid på å finne fram kode og etv. feil i koden som du brukte på å skrive selve koden.

 

Personlig har jeg ikke erfaring til å så mye mer om rammeverket, men kanskje andre har? Bruker noen Zend Framework her? Evt hvorfor? Fordeler og ulemper? Skriv gjerne litt personlige erfaringer, er interessert i å vite mer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Concrete5

 

Et veldig enkelt CMS for blant annet bedriftsider.

Du trenger ingen kunnskap når det gjelder kode fordi alt skjer i nettleseren.

Du trenger bare å klikke på et omeråde med tekst og du vil få opp en tekstredigerer.

Du kan også bruke det som blogg-CMS men det er litt vrient.

Ellers kan jeg anbefale dette sterk om du ønsker et enkelt CMS som virker uten at du trenger noen kunnskap innen koding og scripting.

Det er både open source og gratis.

Kan lastes ned her

Endret av BeatThatZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...