Gå til innhold

IKT-Driftslærling Søke etter ny reform.


Bata

Anbefalte innlegg

Hvordan er mulighetene for å få IKT-lærlingeplass nå om dagen, hva er kravene?

 

Jeg ble ferdig med IKT driftsfag i sommer og gikk videre til "HiST forkurs", men ettersom forkurset er meget tungt er jeg i tvil om jeg vil klare å stå dette året og er lite "keen" på å ta året to ganger.

 

Og siden jeg ikke har generell studiekompetanse er jeg vel ganske låst. Derfor lurer jeg på hvor store sjansene mine er for å få plass som IKT driftslærling? Spesielt siden det har kommet en reform (kunnskapsløfte) som visstnok endrer på det meste.

 

Snitt for året var forresten 4,2 og nesten ikke fravær så er konkuransedyktig på det feltet. Og heller ingen stryk fra tidligere år.

 

Hadde nesten tatt en tatt en lærlinge-jobb på stedet hadde jeg funnet en, men finnes det etter reformen?

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er mulighetene for å få IKT-lærlingeplass nå om dagen, hva er kravene?

 

Jeg ble ferdig med IKT driftsfag i sommer og gikk videre til "HiST forkurs", men ettersom forkurset er meget tungt er jeg i tvil om jeg vil klare å stå dette året og er lite "keen" på å ta året to ganger.

 

Og siden jeg ikke har generell studiekompetanse er jeg vel ganske låst. Derfor lurer jeg på hvor store sjansene mine er for å få plass som IKT driftslærling? Spesielt siden det har kommet en reform (kunnskapsløfte) som visstnok endrer på det meste.

 

Snitt for året var forresten 4,2 og nesten ikke fravær så er konkuransedyktig på det feltet. Og heller ingen stryk fra tidligere år.

 

Hadde nesten tatt en tatt en lærlinge-jobb på stedet hadde jeg funnet en, men finnes det etter reformen?

9616805[/snapback]

 

 

det er bare til å søke sålenge du har ikt-driftsfag fra yrkesskolen... det at du har lite fravær er ganske viktig, om karakteren er litt lav(ikke i ditt tilfelle) gjør ingenting.

 

Lærlingene blir tatt inn i august måned, så dette året er det for allerede for sent. Generell studiekompetanse får du ved å ta påbygg på nesten alle skoler.

Lenke til kommentar
Lærlingene blir tatt inn i august måned, så dette året er det for allerede for sent.

9616964[/snapback]

Det skal ikke være noen bestemt tid man må begynne. Jeg begynte i Juni, og tror man kan begynne lærlingtida når man vil, så det er bare å søke ivei :)

9616978[/snapback]

 

 

ok, visste ikke det, selv begynte jeg i august, men det var i kommunal institusjon. kanskje private tar inn når det passer dem...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dem tar inn lærlinger året rundt. Du stiller like sterkt som dei som kommer fra nye reformenen. Fråvær og slikt er nok relativt, men etter et par intervju så har jeg merket at arbeidsgiver setter bilsertfikatet også ganske høyt! og om du har arbeidserfaring fra før av. Fult av fravær på skolen er en ting, har du hatt en annen jobb der du aldri har vert vekke, så stiller det nok sterk(ere) vil jeg tro, etter mine erfaringer der ute.

 

Finn deg en god jobb, der dei vil gjerne ha en lærling, og ikke et typisk "bruk å kast" system. Der dem tar inn lærlinger hvert år, og kaster dem etter to, slik dem slipper å ansette noen fast.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Så det er bare å søke i veg på diverse portaler for søk av jobb? Virker litt rart, vil ikke tro at noen er på leit etter lærling før til høsten?

 

Husk at bedriften må være godkjent for at de skal kunne ta inn lærlinger.

 

Er i tvil om de må det. Tror bare at du må sjøl sørge for at du får den opplæringen du trenger hvis de ikke er det, og melde deg opp til fagprøve osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...