Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke


Anbefalte innlegg

Jeg har en selvbygget PC som har gått stabilt og greit i langt tid. Vet ikke om ungene har fingret med den, men plutselig vil den ikke starte opp.

Win XP flagget og oppstartprosedyren går greit, men når den skal dra videre etter "flagget" blir maskinen stående med svart skjerm. Kun musepekeren er synlig på skjermen. Jeg har forsøkt sikkermodus og start opp siste versjon som virket.....

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den igang igjen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en selvbygget PC som har gått stabilt og greit i langt tid. Vet ikke om ungene har fingret med den, men plutselig vil den ikke starte opp.

Win XP flagget og oppstartprosedyren går greit, men når den skal dra videre etter "flagget" blir maskinen stående med svart skjerm. Kun musepekeren er synlig på skjermen. Jeg har forsøkt sikkermodus og start opp siste versjon som virket.....

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den igang igjen ?

9612101[/snapback]

Restarte bios. start med det

Lenke til kommentar
Jeg har en selvbygget PC som har gått stabilt og greit i langt tid. Vet ikke om ungene har fingret med den, men plutselig vil den ikke starte opp.

Win XP flagget og oppstartprosedyren går greit, men når den skal dra videre etter "flagget" blir maskinen stående med svart skjerm. Kun musepekeren er synlig på skjermen. Jeg har forsøkt sikkermodus og start opp siste versjon som virket.....

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den igang igjen ?

9612101[/snapback]

Restarte bios. start med det

9612168[/snapback]

 

Denne var litt i overkan av det man bør anbefale her på forumet. Når PC-en passerer post og begynner å laste windows så er det ikke noe galt med bios.

 

Ser for meg noe driverproblem etter at ungene har prøvd å installere noe spill.

Lenke til kommentar
Jeg har en selvbygget PC som har gått stabilt og greit i langt tid. Vet ikke om ungene har fingret med den, men plutselig vil den ikke starte opp.

Win XP flagget og oppstartprosedyren går greit, men når den skal dra videre etter "flagget" blir maskinen stående med svart skjerm. Kun musepekeren er synlig på skjermen. Jeg har forsøkt sikkermodus og start opp siste versjon som virket.....

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den igang igjen ?

9612101[/snapback]

Restarte bios. start med det

9612168[/snapback]

 

Denne var litt i overkan av det man bør anbefale her på forumet. Når PC-en passerer post og begynner å laste windows så er det ikke noe galt med bios.

 

Ser for meg noe driverproblem etter at ungene har prøvd å installere noe spill.

9612191[/snapback]

 

Jo, prøv med å ta defaultsettings i bios. Hvis ikke det hjelper så kan det hende at det vil hjelpe å innstalere startprogrammet for XP på nytt. Jeg har selv opplevd at det stopper opp når jeg har innstalert ny driver. Da har jeg resatt bios og windows har starta og kjørt som vanlig. Det er verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Jeg har en selvbygget PC som har gått stabilt og greit i langt tid. Vet ikke om ungene har fingret med den, men plutselig vil den ikke starte opp.

Win XP flagget og oppstartprosedyren går greit, men når den skal dra videre etter "flagget" blir maskinen stående med svart skjerm. Kun musepekeren er synlig på skjermen. Jeg har forsøkt sikkermodus og start opp siste versjon som virket.....

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den igang igjen ?

9612101[/snapback]

 

 

 

 

Har hatt mange problemer med pc-en oppgjennom årene.

Broren min hadde en lignende feil, der han kom til brukeren og alt stoppet.

Prøvde alt men ingenting gikk, så da var det bare og formatere og installere på nytt.

Kan jo prøve og tykke F8 oppstarten og tilbake stille

Endret av Lfcr
Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt å restarte Bios, kjøre fixmbr, fixboot og chkdsk.

Ikke noe av dette løste problemet. CHKDSK funker, så alt tyder på at disken er ok

 

Jeg heller nok til at det er en driver som er korrupt. Noen som har forslag til et eller annet oppstartprogram som kan hjelpe meg gjennom ?

 

Kan jeg reinstallere Win XP uten å formatere disken (uten å miste data ?)

Lenke til kommentar
Nå har jeg forsøkt å restarte Bios, kjøre fixmbr, fixboot og chkdsk.

Ikke noe av dette løste problemet. CHKDSK funker, så alt tyder på at disken er ok

 

Jeg heller nok til at det er en driver som er korrupt. Noen som har forslag til et eller annet oppstartprogram som kan hjelpe meg gjennom ?

 

Kan jeg reinstallere Win XP uten å formatere disken (uten å miste data ?)

9613655[/snapback]

det blir vel vanskelig:P

 

edit: google litt rundt, kansje du finner noe genialt:P

 

evt kjøp en ny disk heha:P

Endret av rulator
Lenke til kommentar
Du kan reinstallere Windows XP uten å formatere ja.

Da er det bare selve operativsystems filene som blir overskrevet.

Så det er ingen fare..

Bare pass på at du ikke velger "formater" når du kommer så langt

9613691[/snapback]

hehe da lærte jeg noe nytt i dag også gitt:D

 

aldri hatt behov for å ta vare på filene mine jeg da:P hehe

 

edit: men blir ikke driverne liggende osv da?

Endret av rulator
Lenke til kommentar

Når du innstallere ikke innstall til c:\windows

Lag eksp c:\win

 

Så kan det være greit og rename til c:\programfilerold c:\Documents and Settingsold

 

Da er alle filer inntakt og du har en ny versjon av windows.

Ingen filer er blandet i de mapper jeg nevner.

 

Finner det rart at ikke flere bruker speilbilde av c:\

Det er det eneste sikkere når problemet er der.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å svare deg litt lengre opp og så langt så har jeg hatt rett i mine antagelser.

 

Jeg vil anbefale deg å fjerne skjermdriverne som er i PC-en og innstallere nyeste driversettet. Jeg vil da anta at du vil få igjen bilde, regner faktisk med at du vil få igjen bilde bare med å fjerne de gamle driverne, men da med ukorekt oppløsning.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å svare deg litt lengre opp og så langt så har jeg hatt rett i mine antagelser.

 

Jeg vil anbefale deg å fjerne skjermdriverne som er i PC-en og innstallere nyeste driversettet. Jeg vil da anta at du vil få igjen bilde, regner faktisk med at du vil få igjen bilde bare med å fjerne de gamle driverne, men da med ukorekt oppløsning.

9614277[/snapback]

 

Han kommer ikke inn i "safe mode" heller, så å avinstallere driverene blir jo litt pes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...