Gå til innhold

Stripe eller Spanning i software raid funksjonen i win2k?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å oppgradere 2 eller flere disker til dynamiske disker.. Dette gjør du i dismanagment i computer managment... Deretter lager du et array hvor Raid 0, Striping gir mer ytelse og Raid 1 gir sikkerhet.. Har du mange disker du vil sette raid på så er kanskje Raid 5 et alternativ, men dette er igjen litt avansert for nybegynnere.

 

Husk at ved bruk av raid så får du harddiskplass som er den minste disken ganger antall disker... dvs att 15 og 20 gb blir 30 i Raid...

 

Håper dette hjelper på litt!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-03 23:44, DeejPhant skrev:


Husk at ved bruk av raid så får du harddiskplass som er den minste disken ganger antall disker... dvs att 15 og 20 gb blir 30 i Raid...



 

Men det så er kult med softraid er jo at den resterende plassen kan legges ut på en egen partisjon etterpå, altså går det ikke noe plass bort slik som det gjør med en hardware-raid kontroller.

 

Man kan forresten ikke legge boot-partisjonen til flere fysiske disker, så hvis diskene har ulik størrelse kan man jo ligge boot-partisjonen på den største og kjøre raid på resten av diskene :smile:

Lenke til kommentar

Heisann Hondaen!

 

Striping gir klart best ytelse (teoretisk sett 2xtregaste disk).

Nå har ikkje eg vore noko borti Spanning sjølv, men du vil nok ikkje få noko ytelsesauke med Spanning. Tenk på Spanning som å bytta ut dei 2 diskane dine med 1 stor, like rask disk. Striping kan du tenka på som å bytta ut dei 2 diskane dine med 1 stor, "dobbelt" så rask disk.

 

Dersom du har to identiske diskar bør du kjøra Striping, er diskane forskjellige bør du kjøra Spanning, er diskane voldsomt forskjellige (eks. 450MB + 30GB) bør du ikkje kjøra nokon av delene :smile:

 

Håper det hjalp.. jalfall litt? B-)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-04 12:54, auduuun skrev:

så det stemmer ikke det at 2x30Gb i raid blir 30gb? mener at noen datadudes har fortalt meg det...


 

I Raid 1, Mirroring blir det det... Mirroring er når du har 2 disker som speiles mot hverandre fortløpende. Dette blir brukt når du trenger sikkerhet i tilfelle diskkrasj. Man får også en økning i ytelse når det gjelder lesing fra disken(e), men ikke når det gjelder skriving

Lenke til kommentar

med win2k's software spanning så kan du bruke flere forskjellige disker, f.eks 10gb ide + 60gb ide + 40gb ide + 18gb scsi = 128gb.

2k bryr seg ikke i det heletatt om hva slags disker det er, så lenge dei er tilkoblet maskinen. eneste problemet er at viss en disk dør, så mister du hele spanning settet, og du kan ikke 'degradere' settet ved å fjerne en disk i fra oppsettet.

ytelsesmessig så blir spanning akkurat samme ytelsen som en vanlig hd, raid-1 (striping) blir dobbel lesehastighet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-03 23:23, Hondaen skrev:

Overskriften sier vel alt, noen som vet hva som er best ?


Jeg vil legge sammen to store disker til en stor jævel, og det med tanke på best ytelse. Begge to

gir jo _en_ stor disk men... ytelse ?


Hondaen:)


Hvis du har sikkerhet i tankene, så er det ingen av disse løsningene som byr på det.

 

Med striped volume kan du skrive til to eller flere disker (opp til 32 stk), og fordelingen skjer i 64KB blokker som fordeles likt over diskene. Fordelen med striped volume er økning av diskytelse.

 

Med spanned volume vil data først fylle den ledige plassen på den første disken, så fyller den neste osv (opp til 32 disker her også). Spanned volume øker ikke diskytelsen.

 

Det var en kort og forenklet forklaring. Er det økning av diskytelse du er ute etter, så velger du selvsagt striped volume

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-04 15:16, Milla skrev:


Med
striped volume
kan du skrive til to eller flere disker (opp til 32 stk), og fordelingen skjer i 64KB blokker som fordeles likt over diskene. Fordelen med
striped volume
er økning av diskytelse.


 

Ellers kan ein setja blokkene til andre størrelser (veit ikkje korleis software RAID'n til W2k er da).

Teoretisk sett er det raskast med små blokker.

(Først skriv ein 1 blokk på disk nr.1, så 1 blokk på disk nr. 2 osv.) Dvs. skal ein lagra ei fil på 64KB og blokkstørrelsen (cluster-size) er på 64 KB vil fila bli lagra på 1 disk (ingen effekt auke). Har ein derimot blokkstørrelse på 32KB vil fila bli lagra på 2 diskar, blokkstørrelse på 16KB -> fila blir lagra på 3 diskar (eller disk 1 - 2 - 1 om ein berre har 2 diskar..).

Som sagt tidlegare: teoretisk sett er det raskast med små blokker (mange korte skriveoperasjonar), men dersom ein ikkje brukar filer på mindre enn 256KB er det ikkje nødvendig å bruke blokkstørrelse på mindre enn 128 (ved bruk av 2 diskar vel å merke.) på grunn av at den praktiske (og teoretiske?) ytelsen ikkje vil auke noko særleg (ingenting?) med mindre blokkstørrelsar..

 

Nåja, spørsmålet er vel besvart for lenge sidan og dette innlegget var det nok ingen vits i, men eg kjeder meg... :smile:

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Quote:


Den 2002-01-03 23:44, skrev DeejPhant:

Det første du må gjøre er å oppgradere 2 eller flere disker til dynamiske disker.. Dette gjør du i dismanagment i computer managment... Deretter lager du et array hvor Raid 0, Striping gir mer ytelse og Raid 1 gir sikkerhet.. Har du mange disker du vil sette raid på så er kanskje Raid 5 et alternativ, men dette er igjen litt avansert for nybegynnere.


Husk at ved bruk av raid så får du harddiskplass som er den minste disken ganger antall disker... dvs att 15 og 20 gb blir 30 i Raid...


Håper dette hjelper på litt!



 

Nå har jeg sitti hele natta og prøvd å convertere diskene mine til dynamiske, hehe.... *gjesp*

 

du kunne iallefall ha skrevet at jeg måtte høyreklikke på icon/baren for selve disken da :smile: nei, tenkte jeg skulle opplyse allment om det, for jeg har bare prøvd å høyreklikke på selve partisjonene, for det virka jo logisk.

 

Uansett nå skal det testes raid :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...