Gå til innhold

Ytelse på RAID 0


MeG^

Anbefalte innlegg

defragmentering er oppskrytt... Bruk ntfs, da slipper du å defragge. Det har hvertfall lite eller ingenting å si. Ellers så vil jeg som et par andre her, råde deg til å se at diskene dine står på DMA. Av en grunn jeg ikke kan forklare, fikk jeg bedre ytelse ved å sette diskene på cableselect....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det stor forskjell?

 

Vist jeg kjørte med 128 fikk jeg ca 39000 og med 256 tror jeg det var 17000. 32 gav nesten lik ytelse, ca 45000.

 

Hmm.. kanskje jeg burde prøve 64. Tror jeg bruker 128 nå.. Men det går vel ikke ann å endre den uten å slette alt(?), og da ryker rundt 200GB med shitt..

Lenke til kommentar
defragmentering er oppskrytt... Bruk ntfs, da slipper du å defragge. Det har hvertfall lite eller ingenting å si.

 

Dette er noe av det teiteste jeg har hørt. Tro meg, en NTFS disk blir jaggu fragmentert den også. På maskina mi kjører jeg både FAT32 og NTFS, og det terngs defragging på NTFS'en både titt og ofte. Win2k klarer i de fleste tilfellene å legge filene riktig, men langt i fra alltid, men dette gjelder på FAT32 like mye som NTFS.

Uansett RiserFS rokker:)

Lenke til kommentar
Så alt i alt ser stripe size 64 et godt valg eller? Skal nemlig kjøre opp 4 disker i dag. 4*120 GB, mest til filmer og mp3 samt izo. Kjører en Highpoint RocketRaid 404U. Søppel kontrollerne som følger med på korta suckz bigtime.

 

Ja, det er sikkert et godt valg. Vet ikke hvordan det er med fire disker, men du bør søke litt rundt på nettet og lese tester.

 

Forresten, så håper jeg ikke at du skal sette opp 4 disker i RAID 0..? Hvis en av dem dør, så mister du jo all data. Eller hvis du har lyst å ta bort en eller to, så må du formattere alle 4.

Lenke til kommentar
har eit problem her..... finne ikke DMA instillingene for HD i windows. er inne på enhetsbehandling, men inne på egenskapene for hd`en er det ikke noe som helst DMA.....

 

 

hva gjør eg da? :-?

 

Forutsatt at du bruker XP eller 2000 og emulerer RAID: Så vidt jeg vet skal du ikke inn på harddiskene, men inn på harddisk/IDE kontroller eller noe sånt... (Sitter på jobben uten mulighet for å sjekke) Der får du frem begge IDE- kanalene dine og kan gå inn på Master/Slave på hver og se om de står på PIO og/eller DMA.

 

Hvis du har hardware RAID- controller må du inn i BIOSen og lete der...

 

Er begge diskene på samme kabel får du liten effekt av RAID 0- oppsettet er jeg blitt fortalt. :-?

 

Bruker du 40- pins IDE kabel?

Lenke til kommentar

bruker 80pins ata-133 kabler....

 

har en egen kontroller på hovedkortet som kjører RAID`en, er vel hardwareRAID da?

 

inne i biosen for RAID er det ikke no som heter PIO DMA, men inne i vanlig bios er det, men det er vel for de harddiskene som er koblet te på vanlig måte, ikje via raidkontrollene???

 

eller tar eg feil her?

Lenke til kommentar
bruker 80pins ata-133 kabler....

 

har en egen kontroller på hovedkortet som kjører RAID`en, er vel hardwareRAID da?

 

inne i biosen for RAID er det ikke no som heter PIO DMA, men inne i vanlig bios er det, men det er vel for de harddiskene som er koblet te på vanlig måte, ikje via raidkontrollene???

 

eller tar eg feil her?

 

Jeg kjører Promise hardware RAID innebygd på mitt hovedkort, og inne i RAID biosen der kan du se (og endre, tror jeg (har ikke prøvd)) på DMA- innstillingene på diskene du kjører i RAID. I vanlig BIOS ser du bare disker som er koplet til de vanlige IDE-kontaktene dine, og ikke evt disker som er koplet direkte på RAID- kontrolleren.

 

Jeg spør igjen, er begge diskene du kjører i RAID på samme kabelen?

Ikke det at jeg er så forbaska flink, men det kan ha mye og si på ytelsen...

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med raiden min.

 

Testet i sisoftware sandra 2002 C disk fikk jeg 23817 og H som er samme disk men pationert fikk jeg 15681.

 

Men på de 2 raid-diskene mine F 26808 og G 28615

Dette er jo ikke så bra. Så noen som kan hjelpe meg?

 

Setter opp en del ting her. vet ikke om det er av nytte:

 

Har en kabel Ata 100 til hver HDUnder IDE ata/atapi controllers

- Primary ide channel- Advansed settings

Device 0

Current Transfer mode: Ultra DMA mode 5

 

Device 1

Current Transfer mode: Not applicable

 

-Secondery ide channel

Device 0

Current Transfer mode: Ultra DMA mode 2

 

Device 1

Current Transfer mode: Multi-world mode 2

 

Via buster ide controllers version 5.1.3597

 

disk drivers

HPT37xraid 0 array scis disk device versjon 5.1.2535 ikke noe anet undr her.

 

Scisc and raid controllers

HPT372 UDMA/ata133raid controllers version 2.31.0.0

 

via rev 5 or later USB universal Host controllers

Via Tech PCI to Iso bridge

Via Tech CPU to PCI bridge

Via Tech AGP controllers

 

Håper noen kan gi meg noen tips. Kan ikke noe om raid

Mulig andre ting i sandra 2002 jeg bør teste osv.

 

Raid administrator finner heller ikke noe opplysninger om Raid. hvordan vet jeg at raiden funker???????????????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...