Gå til innhold

Vurderer å begynne å bruke unix/Linux..Tips..?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis du bruker produkter fra Adobe bør du tenke deg litt om. Disse er ikke tilgjengelig på annet en Windows og MacOS.

9600269[/snapback]

Du har rett i det, men leste at PS CS2 skal fungere helt fint med siste wine. For min egen del ser jeg frem til å få teste siste Gimp - mye nytt der :)

Skrevet

Min erfaring med PC Linux er at det mangler dokumentasjon, pakkebrønnene er mye offline eller de bytter URL, mindre brukerbase og følgelig mindre brukermiljø. Stabiliteten er heller ikke noe å rope hurra for. Hvordan PC Linux er "enklere" enn Ubuntu må du nesten forklare meg, for jeg klarer virkelig ikke å se det.

Skrevet

Helt enig med det olsen sier angående PCLinuxOS, bortsett fra det så virker det som om det er raskere enn Ubuntu, også bruker det et annet GUI (KDE).

Det finnes mange enkle distroer som fungerer nokså bra ut av boksen etter en ren installasjon med codecs og en del drivere installert som default:

Sabayon (basert på Gentoo, bruker KDE og portage pakkesystem), PCLinuxOS (basert på Mandriva, bruker KDE, RPM basert pakkesystem), MintLinux (basert på ubuntu, bruker Gnome, DEB basert pakkesystem ), Mepis (basert på Debian, bruker KDE, DEB (apt) pakkesystem) og Ubuntu-serien (Ubuntu m/gnome, Kubuntu m/KDE, Xubuntu m/Xfce, osv. DEB pakkesystem).

Alle disse distroene har Live-CD'er med installasjon på samme CD. Det er link til bilder, etc. i profilene til disse distroene på distrowatch (link i signatur).

Skrevet
Helt enig med det olsen sier angående PCLinuxOS, bortsett fra det så virker det som om det er raskere enn Ubuntu, også bruker det et annet GUI (KDE).

9613096[/snapback]

Det at det er raskere kan vel ha en del med akkurat denne forskjellen å gjøre? Etter hva jeg har erfart vil jeg påstå at KDE er en kjappere windowmanager enn hva gnome er.

Skrevet (endret)
Min erfaring med PC Linux er at det mangler dokumentasjon, pakkebrønnene er mye offline eller de bytter URL, mindre brukerbase og følgelig mindre brukermiljø. Stabiliteten er heller ikke noe å rope hurra for. Hvordan PC Linux er "enklere" enn Ubuntu må du nesten forklare meg, for jeg klarer virkelig ikke å se det.

9610344[/snapback]

Mulig det er hardwaren som spiller inn, men at Ubuntu er mer stabilt enn PClos er ikke tilfelle her hos meg. Har kjørt begge distroer på en 3 år gammel laptop, og hadde flest problemer med Ubuntu. Pakkebrønnene har jeg aldri hatt problemer med. Har du testet 2007 utgaven?

Brukerbasen øker og community-et øker for hver dag :)

Med enklere vil jeg mene at KDE er enklere for nybegynnere enn Gnome. Dette har jeg hørt flere si, og føler det selv. PCLos har også et bra kontrollpanel som du styrer det meste. Når jeg har brukt Ubuntu vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne å lete etter valg. Ikke logisk nok satt sammen. Ubuntu har vel også 2 forskjellige valgmuligheter for installering av programmer? hvorfor?

Poenget mitt var å gi alternativer for folk å prøve. Hva folk bruker er meg likegyldig. Men kan være lurt å prøve flere distroer enn bare Ubuntu.

Er ikke interressert i å starte enn "hva er best" diskusjon. ;)

Endret av Xpi
Skrevet

Hva mener du med 2 metoder for å installere programmer på?

Veit om minst 5 metoder å installere programmer på.

Legg til/Fjern

Adept/Synapic (usikker på hvordan det skrives)

apt i konsoll

source

.bin, .run, osv. filer man kan installere fra konsollen

Skrevet

Jeg mener 2 måter som blir presentert for brukeren:

Legg til/Fjern og Synaptic !

Er klar over andre måter, men nå tar jeg det fra et GUI nybegynner ståsted.

Skrevet

9624801[/snapback]

Hovedsaklig så er det tekstbasert eller GUI-basert. Vet man hva man skal installere er det lettere å bare skrive "sudo apt-get install vlc streamtuner ktorrent (osv)" enn å åpne både synaptic eller legg til/fjern og søke frem til hvert program.

En annen litt mindre brukt måte å installere programvare på er å laste ned .run eller .rpm, .deb, etc. avhengig av distro som kan sammenlignes litt med å installere en .exe-fil, bare litt mindre <neste> trykking. Som f.eks Limewire, Opera og Google Picassa om disse ikke allerede ligger i pakkesystemet.

Er svært sjeldent man tremger å ty til installasjon fra kildekoden, om man noen gang kommer i et sånt tilfellet i det heletatt.

Skrevet

9624801[/snapback]

Det er gode grunner for at begge de to er der. Slik som det er nå er Legg til/Fjern for enkeltprogrammer, og dermed nærmest banal og akkurat det som intetanende forventer. Synaptic gjør mye mer, den setter opp komplekse software stacks for deg, og er også mer bortgjemt enn Legg til/Fjern. Hvis du liker KDE, så vil jeg vel anbefale Kubuntu for nybegynnere, men PCLinuxOS har unektelig blitt veldig populær i det siste.

Skrevet

Er det ikke litt umoralsk å bruke Linux-merkevaren på den måten PCLinuxOS gjør i navnet? Blir litt som MS sin "Internett Utforsker"... som er funksjonen til alle nettlesere.

PCLinuxOS er ikke Linux eller det eneste Linux-baserte OS for PC...

Ellers er Linux bare kjernen i OS-et. For eksempel kan Debian brukes med Linux, BSD eller GNU/Hurd kjerne. Gentoo er vel en annen distro som kan bruke BSD kjerne...

Skrevet (endret)
Er det ikke litt umoralsk å bruke Linux-merkevaren på den måten PCLinuxOS gjør i navnet? Blir litt som MS sin "Internett Utforsker"... som er funksjonen til alle nettlesere.

PCLinuxOS er ikke Linux eller det eneste Linux-baserte OS for PC...

Ellers er Linux bare kjernen i OS-et. For eksempel kan Debian brukes med Linux, BSD eller GNU/Hurd kjerne. Gentoo er vel en annen distro som kan bruke BSD kjerne...

9630835[/snapback]

bra observert :p egentlig ikke tenkt på det selv, men hele navnet består egentlig kun av essensielle deler for å få en fullkommen PC.

Du trenger en PC og et OS, også har de slengt navnet på OS'et i midten, kreativt...

Og forresten, Debian liker at man bruker GNU/Linux når man snakker om Debian og ikke Debian med bare Linux om du skal kalle det noe annet enn bare Debian om Linux-versjonen, kommer ikke på noen andre distroer som GNU foran Linux enn Debian, men GNU-folka må vel føle seg litt oversett for det er en viktig del av en distro om jeg har forstått det rett :ermm:

Når vi er inne på distroer-navn, hva heter det værktøyet tyver bruker for å skjære hull i Vinduer for å bryte seg inn? Det hadde jo vært et genialt navn til en distro :D

Endret av Woolly
Skrevet
Og forresten, Debian liker at man bruker GNU/Linux når man snakker om Debian og ikke Debian med bare Linux om du skal kalle det noe annet enn bare Debian om Linux-versjonen, kommer ikke på noen andre distroer som GNU foran Linux enn Debian, men GNU-folka må vel føle seg litt oversett for det er en viktig del av en distro om jeg har forstått det rett :ermm:
FSF, som står bak GPL og GNU, mener at det er GNU/Linux siden Linux er kun kjerna og ikke et OS i seg selv. Så når en lager et OS av Linux og GNU programmer, mener de at det bør være GNU/Linux. Debian er forholdsvis enige i det.

Torvalds selv går vel for kun Linux for enkelhets skyld.

For mere informasjon, wikipedia.

Når vi er inne på distroer-navn, hva heter det værktøyet tyver bruker for å skjære hull i Vinduer for å bryte seg inn? Det hadde jo vært et genialt navn til en distro :D
GlassSkjærer linux.........?
Skrevet

9631288[/snapback]

Window(s)cutter :love: (tviler på at ordet finnnes, men dere tar poenget)

Skrevet

Hei,

Jeg prøvde først cd live versjon av UBUNTU, og det funket. Installerte på maskin så får jeg bluescreen når jeg velger Win xp pro.

Installerte først Win xp pro, deretter la jeg til UBUNTU...

Kan jeg ikke kjøre disse to samtidig..?

Hva gjør jeg..?

Skrevet

Ja, Lagde egen partisjon for ubuntu...

enten får jeg feil på win xp, bluescreen "unmountable_boot_volum", elrs får jeg feil på NTLDR.... har prøvd recovery console og alle mulige fixboot osv...

Ellers får jeg feilmelding Error 18 fra ubuntu.. oga da kommer jeg hverken inn i ubuntu eller xp....

:dontgetit:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...