Gå til innhold

Hjelp til valg av bærbar spillPC ~10-12k


søppelmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt å bytte ut den stasjonære PC-en min med en bærbar, slik at jeg kan bruke den på skolen etc.

 

Den stasjonære PC-en har

Skjermkort: NVIDIA GeForce 7800 GT (256 Mb)

Systemminne: 1024 Mb.

CPU type: AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3500+

 

PC-en skal stort sett brukes til spilling av WoW og CS:Source etc, samt litt leking i photoshop. PC-en jeg har nå funker helt fint til dette. Vil vel egentlig ikke ha noen nedgradering fra den stasjonære PC-en, tenkte jeg kunne gi den videre til lillebroren min eller noe. :p

 

Jeg har kikket en del rundt på forskjellige PC-er, og for øyeblikket er det disse to som frister mest:

 

HP Pavilion dv9575 (eu?)

 

Denne har blant annet:

Nvidia GeForce 8600M GS.

1440x900 oppløsning (17" WXGA+).

2000 MHz prosessor.

2048 MB minne.

2x 160GB harddisker.

(Rundt 10.5k?

 

Den andre er: Multicom Compal IFL90+

 

Her har jeg gjort noen endringer slik at den får:

15,4" Widescreen WXGA+ 1440x900 matt skjerm

Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2.00GHZ 4MB Cache

2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB)

I tillegg til:

NVIDIA® GeForce® 8600M GT skjermkort 512MB

(Rundt 11-12k når jeg får bestemt meg for OS og harddisk?)

 

Så her kommer spørsmålene:

 

1. Hvor stor er forskjellen på skjermkortene? Jeg syntes IFL90+ sitt virker bedre, men har egentlig ikke peiling.

 

2. Hvor viktig er RPM på harddiskene? Den jeg sitter på nå har 7200 mens disse har 5400. Hvis dette kun er hvor fort jeg kan navigere rundt på harddisken er ikke dette spesielt viktig for meg.

 

3. Hva slags skjerm bør jeg velge? Når jeg sitter hjemme kommer jeg sannsynligvis til å bruke en gammel grå og feit 19" kasse.

 

4. Hva slags OS bør jeg velge til IFL90+?

 

5. Er det lett å bytte om Ctrl og FN knappene? (Har hørt at jeg kan bruke noen programmer til å bytte dem om, og bare pelle ut knappene og om.)

 

6. Er 9cellers batteriet som stikker ut bak på IFL90+ veldig stygt eller i veien?

 

Noen observasjoner jeg har gjort som kanskje er feil:

 

1. IFL90+ virker mer solid en HP dv9575.

 

2. HP dv9575 har numpads. Jeg bruker alltid numpad når jeg spiller FPS og WoW.

Altså slipper jeg kanskje å venne meg til å bruke WASD :p

 

3. Det virker som om multicom har litt lang leveringstid? 2 uker+? :cry:

 

4. Ingen av PCene har "HDMI" hva nå enn dette er... Altså kommer jeg kanskje ikke til å savne det? :p

 

5. IFL90+ kan velges med winXP.. Vet ikke om jeg er helt klar for å gå over til vista helt enda. :hmm:

 

Dersom noen har noen bedre forslag til PC-er er jeg åpen for det. Da bør de ikke koste mer en noen av disse to.

 

Takk :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville gått for Multicomen IFL90+ fordi den har (tror jeg) bedre spesifikasjoner enn den hpen du ser. De vil nok være en god erstatning for den stasjonære du nevner.. :) IFL90+ har jo fått kjempebra omtale. Selv om noen ulemper, ta en titt på den store diskusjons tråden om nettopp IFL90+.

9586208[/snapback]

 

Takk for hjelpen :)

 

Har lest litt i den topicen (150+ sider :ohmy:) og det virker ikke som om noen har problemer med vista og WoW:

 

Hvilke drivere bruker folket til skjermkort? Jeg sliter med 12 FPS med lave instillinger i WoW. Trasig. PC-en er ellers også blitt VELDIG treg, men lurer på om det skyldes Vista 32bit.

 

Hadde også problemer med ytelsen generelt etterhvert når jeg brukte vista 32bit. Bytt til Win XP og eventuellt bytt til vista igjenn når SP1 kommer ut.

Bruker de driverene du finner her, de offesielle driverene

Så... Noen grunn til ikke å velge XP? :p

Lenke til kommentar

Hei

 

Har selv en ifl90+ med vista ultimate 64bit.

Mitt råd er IKKE kjøp med vista, har formatert 5 ganger før jeg la inn XP (32bit)

Maskinen kræsja tilogmed i sikkermodus.

Har ikke kræsjet etter at jeg la inn XP igår, med vista var rekorden 1.5 time før den kræsja.

 

Fulgte alle instruksjoner når jeg la inn vista, men enten fikser ikke maskinen vista, eller så er det vista som suger.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har selv en ifl90+ med vista ultimate 64bit.

Mitt råd er IKKE kjøp med vista, har formatert 5 ganger før jeg la inn XP (32bit)

Maskinen kræsja tilogmed i sikkermodus.

Har ikke kræsjet etter at jeg la inn XP igår, med vista var rekorden 1.5 time før den kræsja.

 

Fulgte alle instruksjoner når jeg la inn vista, men enten fikser ikke maskinen vista, eller så er det vista som suger.

9586315[/snapback]

 

Takk for tipset. :w00t:

 

Tenker jeg går for ifl90+ med XP. Selv om jeg kommer til å savne den kjære numpaden :cry:

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene :)

 

Aner ikke hvordan vista funker med gaming, har hørt ganske mye forskjellig om det.

 

En annen ting:

 

Amentio sin Asus g1s er litt billigere en multicom sin

 

Men på Amentio sin side er det listet opp mange forskjellige skjermer, prosessorer, harddisker etc, uten at man kan velge hvilke ting man vil ha, eller hvilke som er default :p

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ringte inn til multicom, men den kommer med:

 

2,2 GHz prosessor

160 GB 5400 harddisk

2 GB RAM

8600GT kort med GDDR3 (i motsetning til compal som har 8600GT med DDR2)

Og alt det andre som er skrevet om ASUS G1S

 

Jeg bare oppgraderte den for å få det lille ekstra!

 

mvh

Torgard

 

edit: det er 1680x1050 skjerm

Endret av Torgard
Lenke til kommentar

Eh... Bestilte Asus 1Gs fra Amento i går kveld, men så fant jeg nettopp ut den har er seriøs bios bug som gjør at når batteriet er på omkring 90% eller lavere og du lader med ledningen ( eller noe sånt), så vil du få 1.2 fhz i steden for 2.2... :wallbash:

 

Asus sa visstnok at de jobbet med saken, men det begynner å bli ganske lenge siden nå...

 

 

Eneste løsningen jeg har finnet hittil er denne, men det frister egentlig ikke så velig mye å skru av beskyttelsesgreiene mot overheating? (eller hva det nå enn er) :ermm:

 

Så.. Hvor dårlig er HP laptopen jeg nevnte i første post? Vil jeg fortsatt kunne spille c-s/wow etc bedre en på den stasjonære jeg har nå?

 

Tror ikke jeg tør å vente på at Asus skal gi ut en oppdatert bios som faktisk fikser problemet. :hm:

Lenke til kommentar

Nei, det skjønner jeg. For min del klarer jeg å vente til BIOS-updaten kommer, med tanke på at jeg kommer til å ha over 90% når jeg spiller uansett. Og det er det mest prosessorkrevende jeg kommer til å drive med. Se film og sånt er jo ikke veldig krevende.

 

Men dette er noe som de burde fikse snarest!

 

mvh

Torgard

Lenke til kommentar

Har ikke mottatt PC-en ennå, så jeg har ikke prøvd det, nei. Men dette fikser jeg, vettu. Om BIOS aldri blir oppdatert, er dette kjedelig, men jeg overlever så lenge jeg får til workarounden. Dette må seff testes før angrefristen går ut.

 

Men det er kjipt med en sånn ting som er skåret i gleden :cry:

 

mvh

Torgard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...