Gå til innhold

Har hivd meg på affiliate-bølgen! Blir det $$ tro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Veldig få tjener penger uten å ha gjort en innsats for det. Sidene som drar inn mye reklamepenger skriver mange artikler, har mange brukere og et atraktivt design.

 

Man kan sette opp en formel:

 

Hyppige, gode artikler = returnerende brukere = flere brukere = mer trafikk = attraktivt å markedsføre + godt design = enda mer attraktivt.

 

Utifra denne formelen vil jeg regne på din gevinst:

Lite innhold, dårlig kvalitet = ikke returnerende brukere = ingen brukere = ingen trafikk = uatraktivt å markedsføre - god design = enda mindre atraktivt å markedsføre = -500kr til host og domene.

 

Husk at ingenting kommer gratis. ;)

Lenke til kommentar

Sono sier det veldig presist. Dette er ikke en side du kommer til å tjene noe penger på slik den ser ut i dag. Ser ut som en stygg, reklamefylt side uten noe interessant innhold, og jeg har egentlig ikke lyst til å klikke meg rundt i menyene og sånt engang bare av å se på designet ditt og all den stygge reklamen.

 

Tips: Dropp affilate-programmet ditt, og lag en skikkelig nettside uten reklame. Når nettsiden blir så stor at du ikke lenger kan drifte den fra en billighost som du selv kan finansiere, så har du også nok trafikk til å selge dyre reklamebannere til seriøse bedrifter.

 

Som Sono sier, ingenting kommer gratis. Du har ikke brukt nok tid og energi på denne nettsiden til å tjene penger på den.

Lenke til kommentar

Er så enig så enig. Men dette er den aller første siden jeg har laget. Er helt fersk i gamet. Det morsomme med dette er at en lærer utrolig mye om hvordan internett fungerer, og hvor mye makt google egentlig har. Skjønner at det tar laaang tid å få til en skikkelig side med artikler som folk er interessert i. Ved siden av full jobb tror jeg det er nærmest umulig å få til.

Men etter 14 dager med arbeid, og et billig WYSIWYG verktøy (websiteX5), synes jeg at jeg har kommet langt på kort tid :tease: . Siden er imidlertid oppdatert.

Lenke til kommentar

Ingen slike sider vil vinne priser for beste design. Men det er ikke det som er meningen. Meningen er å selge et produkt.

Og fjortiser som vil ha stæsj til mobilen vil være konstant. Gjennomtrekket er stort, hehe. I tillegg blir det stadig yngre mobilbrukere, samt eldre som vil være unge.

Når det er sagt, så finnes det maaaange sider viet mobilunderholdning. Leste nettopp av ringetoner etc. har tatt av i USA først nå, siden de er litt trege med mobilutviklingen. kanskje jeg bør skrive siden på engelsk og markedsføre den på amerikanske nettsider!??

Lenke til kommentar

stigga har helt rett når han peker på fjortissene som er ute etter slikt innhold. I dag er det nettopp ringetoner og wallpapers som står for det meste av mms-og multimedie-trafikken på mobilnettet.

 

Når det er sagt syns jeg helt ærlig at slike sider mer forurenser nettet enn gjør noen nytte for seg. Jeg syns det er nok reklame, sponsing og hva det nå er alt, ellers i samfunnet og underholdningsverden, enn at nettsidene nå også skal bli store reklameplakater. Heldigvis har jeg adblocker, men den klarer aldri ta seg av i nærheten av all reklame.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si følgende om den websiden: Bare glem det! :) Ikke for å være slem eller noe men hør på dette:

 

Når en bruker kommer over en slik side (innlysende bare reklame, ikke noe innhold) vil 99,9999% (eller noe deromkring) av brukerne forlate siden umiddelbart.

Det er bare 1 måte å tjene penger på en slik side, og det er å opprettholde et vannvittig høyt volum av besøkende. Det finnes egentlig bare en måte å gjøre dette på. Vær domenehai. Om denne siden het google.no, dabgladet.no e.l. ville du hatt mulighet for å tjene noe på den. Men slik den fremstår i dag, er den egentlig ikke noe annet enn søppel (ikke for å være frekk eller noe). Den har mindre verdi enn reklamen du mottar i postkassen din.

 

Jeg kan si deg følgende: Jeg har selv flere sider. Noen med mye attraktivt innhold, noen med mindre. Noen med mange besøkende, noen med få besøkende.

Av disse sidene har jeg følgende statistikk (for de som har reklame): mellom 0,1 og 4% av sidevisningene resulterer i at noen klikker på reklame. Av disse igjen er det bare en liten prosent som faktisk kjøper noe.

 

Så for å tjene penger på en side, må du nødvendigvis ha svært mange brukere. Dette kan du oppnå på to måter:

a) Bra innhold. Noe som lokker til seg mange mennesker, og sørger for at de kommer tilbake.

b) Lure mennesker til siden (da vil du trenge enda flere besøkende, fordi mennesker som lures til en side har lettere for å ikke klikke på reklame, enn mennesker som frivillig oppsøker en side).

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forferdelig, absolutt forferdelig. Jeg husker ikke hvordan den gamle siden din så ut, men det her er om noe et stort steg i gal retning. Det er tusen ting som tar oppmerksomheten, og etter et par minutter på siden er det så vidt jeg vet hva siden handler om engang. Jeg ser bare reklame, og tør nesten ikke å klikke på en eneste link av redsel for en million popups og enda mer reklame. Gjør Internett en tjeneste og ta ned nettsiden din - eller fjern i alle fall noe av all reklamen.

Lenke til kommentar

Lokaltog: Jeg husker den første siden, og jeg kan si at innholdsmessig så har ikke siden endret seg en mm. Evt. kanskje den har blitt enda dårligere. Designet er dog endret, kanskje en smule til det bedre.

Når du ber han om å fjerne reklamen, så ber du han faktisk fjerne hele siden. Den siden inneholder ikke noe bortsett fra reklame.

 

Men atter en gang til trådstarter: Hva er vitsen med å lage en side, når du tydeligvis ikke har noe som helst formål med den? Alt du har gjort er å samle masse reklame på et sted, og det er det ingen interesse for.

Og igjen: Den eneste måten man kan tjene penger på en slik side er å opprettholde et kunstig meget høyt volum av førstegangsbesøkende.

Lenke til kommentar

Jeg må berømme deg med å forsøke å tjene penger og ha en definert intensjon med siden.

 

Du burde kanskje gjøre innholdet litt mere interessant. Du kan samle avis-nyheter på en side, it-nyheter på en side, mobil morro på en side, etc.

 

Ved hjelp av rss, vil du da få en side som vil ha oppdatert innhold, og du kan håpe at brukere vil benytte siden din for å få ett raskt bilde over nyheter eller finne morro til dingsene sine.

 

Ellers vil det bli interessant å høre om en kaos side som dette kan generere penger.

 

Kode:

474 feil på http://validator.w3.org/

 

Jeg får ikke

http://www.mobu.no/res/styles.css

til å validere på http://jigsaw.w3.org/css-validator/

 

Du har laget en css for handheld, første gang jeg finner dette her på forummet. Siden er ikke særlig leslig på slike dingser.

 

Mitt første inntrykk av siden var positivt, og jeg stusset ikke umiddelbart på noe. Da jeg begynte å lete etter innhold, fant jeg ingenting interessant og opplevde innholdet som rotete.

Lenke til kommentar

se der ja. Endelig litt konstruktiv kritikk, og tips om hvordan siden kan bli bedre. Takk Frode!

 

Jeg er enig at det er lite matnyttig på siden. Har dessverre ikke tid til å skrive artikler eller tester som kan være interessant for "de med mobil" ennå. Derfor må jeg sko meg på andre, som feeders fra amobil og mobilen, samt gratis webspill. Siden startet som et impulsprosjekt. Jeg har absolutt ingen utdannelse, eller kunskap i html. Men jeg kom over en relativt grei editor som er utrolig brukervennlig og lett å lære. Personlig har jeg lært ganske mye om hvordan internett fungerer bak kulissene, og at Google har skremmende mye makt over nettet.

(Det siste er en mail fra en av mine samarbeidsparnere som forteller at google setter premisser for hvordan sider som selger mobilt innhold skal oppføre seg på nettet!)

 

Holder på å finne ut hvordan jeg kan implementere en blogg som gjør det lettere for meg å skrive om ting og tang. (Det vil vel være et slags innhold!??)

 

Når det gjelder all reklamen på siden, vil jeg si at andre sider med mye reklame gjør det godt. Startsiden.no er et eksempel på det.

 

Siden har vært på nett i overkant av to måneder nå. På den tiden har jeg allerede tjent inn til utgifter til webhotell, domene og adwords. Jeg er i pluss. Arbeidstiden jeg legger ned går på bekostning av tv-titting, så i realiteten har jeg ikke kastet bort tiden min heller. Dessuten er det gøy.

 

Internett er spennende!

 

Vil legge til at siden fikk pagerank 1 etter en mnd. Jeg vet ikke om dette er noe som skjer for alle nye sider på nettet, eller at google har gitt meg det fordi de får lov til å annonsere på mobu.no. (Noen som vet?)

Endret av stigga
Lenke til kommentar

Jeg har bare et par kjappe kommentarer til deg:

 

a) Blog er en fin ide. Bare sørg for at det ikke forsvinner i all reklamen. Lag den slik at brukerene oppdager at den er der, og blir interessert i innholdet.

 

b) Siden din kan ikke sammenlignes med startsiden.no. Startsiden.no er en indekseringstjeneste. Ja det er mye reklame der, men "hovedtingen" til startsiden er indekseringstjenesten. Det er to grunner til at startsiden er stor:

1) De var tidlig ute

2) De kategoriserte linkene deres har høy kvalitet. Svært mye av dette er linker deres redaksjon selv har funnet på nettet, og får ikke en kr. for å linke videre til. De har nemlig kvalitetskrav til det de linker til. I tillegg er mye tipset av brukere, og hvert eneste tips sjekkes av redaksjonen for å se om det er matnyttig før det legges ut. Går man på startsiden vet man at man sannsynligvis finner det man leter etter, ikke bare en link til noen som betaler for seg.

 

c) Pagerank har vell svært mye med hvem som linker til deg å gjøre.

 

d) Grunnen til at jeg er kritisk til slike sider er det jeg selv driver med. Jeg lager det jeg lager av to årsaker: Fordi jeg trives med å lage det, og fordi jeg ønsker å dele informasjonen jeg har med andre. Jeg har dog absolutt ikke noe ambisjon om å tjene penger på det jeg gjør. Derfor blir jeg lettere irritert på folk som lager sider ene og alene for å tjene mest mulig penger ved å tilby minst mulig. Slikt ødelegger rett og slett for alle som faktisk ønsker å dele noe med andre.

 

e) Om jeg ikke husker helt feil så tror jeg at jeg foretrakk det orginalet designet ditt. Dette syns jeg var fryktelig "generisk".

 

f) Anbefaler deg å ta et søk på css gallery på google. Der kan du finne utrolig mye inspirasjon.

Lenke til kommentar

Takk, cyclo.

 

Når det gjelder all reklamen på siden, vil jeg si at andre sider med mye reklame gjør det godt. Startsiden.no er et eksempel på det.

Startsiden.no har som cyclo nevner innhold å tilby. Siden din er bygget opp utelukkende av reklame, og det er ikke noen klart definerte skiller mellom reklame og innhold. Det er det på Startsiden.no, og derfor er det en side som er en milliard ganger bedre enn siden din.

 

Å starte med en nettside for å tjene penger fra dag én er generelt en dårlig idé i mine øyne. Først bør du tilby brukerne en form for innhold, deretter må du bygge opp en fast brukerbase som er innom siden din, så kan du begynne å legge inn reklame, fordi dine faste brukere da vet at du faktisk har innhold å tilby, og du vil sannsynligvis tjene mer penger på den måten. Ved å starte en nettside med så mye reklame som mulig for å tjene penger til å dekke webhotell og sånt til å begynne med, vil du ikke klare å bygge opp en base med faste besøkende - fordi ingen finner siden din interessant eller lett å finne frem i.

Lenke til kommentar

Nå er mye av "innholdet" på mange nettsider enten pressemeldinger, historier skrevet etter kakeoppskrifter (les press kits), eller historier kjøpt fra ett byrå.

 

Det er ingenting galt å lage en side der man samler rss feeds og gratis dingser. Slike sider vil fort ha mer innhold enn snittet på nettet.

 

"Min favoritt snutt" eller "Dagens sak" der leserne tipser om saker, og som så stemmes frem, er en ting til du kunne vurdere. Dette er eksternt innhold, og det er helt legitimt. Hvis slike ting fungerer trekker de mye oppmerksomhet. Det er viktig å gjøre tipsing og stemming enkelt.

Lenke til kommentar
Takk, cyclo.

 

Når det gjelder all reklamen på siden, vil jeg si at andre sider med mye reklame gjør det godt. Startsiden.no er et eksempel på det.

Startsiden.no har som cyclo nevner innhold å tilby. Siden din er bygget opp utelukkende av reklame, og det er ikke noen klart definerte skiller mellom reklame og innhold. Det er det på Startsiden.no, og derfor er det en side som er en milliard ganger bedre enn siden din.

 

Å starte med en nettside for å tjene penger fra dag én er generelt en dårlig idé i mine øyne. Først bør du tilby brukerne en form for innhold, deretter må du bygge opp en fast brukerbase som er innom siden din, så kan du begynne å legge inn reklame, fordi dine faste brukere da vet at du faktisk har innhold å tilby, og du vil sannsynligvis tjene mer penger på den måten. Ved å starte en nettside med så mye reklame som mulig for å tjene penger til å dekke webhotell og sånt til å begynne med, vil du ikke klare å bygge opp en base med faste besøkende - fordi ingen finner siden din interessant eller lett å finne frem i.

 

Off Topic: Startsiden.no har en milliard flere lenker enn mobu.no (og faktisk mer reklame) Men noe mer innhold har den ikke, bortsett fra at andre kan tipse om nettsteder som kanskje blir lagt inn i databasen. Mobu.no ligger der. Og et par flere søkemuligheter. Men mer innhold... Njet!

 

On topic: Er enig i å først tilby brukerne en form for innhold, men målet mitt var å komme på nett innen kort tid. Siden blir kontinuerlig utviklet, og med gode tips som FrodeNilsen har kan det ta kortere tid enn i utgangspunktet. Så får vi se hva som skjer...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det tar laaang tid å tjene pengr på rekklame.

jeg har to tips til deg.

 

 

siden du har i dag vil neppe dra nokk folk til at du kan sellge rekklame på den.

dersom du fortsatt ønsker å tjene penger på rekklame kan du alltids starte en såkalt "PTC" side (Paid to click) der konseptet er å ta betalt for rekklame kampanjer for deretter å gi en liten andel til dem som klikker på rekklamen.

 

her er en link du kan lese mer: Buxhost.com

 

 

Det andre tipset og kansje det mest gunstige er å gå inn i andres affelate system.

der kan du tjene penger på å selge andres produkter.

her er et meget bra system som jeg bruker: http://valland.ws

 

Der får du ditt eget domene og tjener penger ved å selge billige domenepakker til andre folk.

 

der kan du bygge opp måntlige inntekter på internett.

 

her kan du se mer: Valland.ws

 

jeg har også en egen opplæringsside som du får tilgang til dersom du blir medlemm.

der får du bra opplæring og verktøy som du kan bruke for å markedsføre deg.

 

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...