Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert mus, er plugnplay på tur?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg ny mus (logitech g5 2007 edition) og vanligvis er dette så rett fram som det er mulig å få det...finn en ledig usb-port, hør på at maskinen sier 'pling-plong' noen sekunder mens en håndfull beskjeder kommer fra system tray...og så funker det. Så kan man eventuelt installere noe annet enn windows sine innebygde drivere hvis man føler for det.

 

 

Ikke denne gangen. Maskinen insisterer på å søke etter drivere for så å gi opp. Hvis jeg prøver å gjete den til der hvor jeg mener driverne befinner seg er den heller ikke særlig interressert. Jeg har også prøvd cden som følger med samt lastet ned siste versjon fra logitech sine sider uten særlig hell. Eneste effekten det har er at den gamle musa bruker nå siste versjon av logitech sine drivere istedetfor generisk windows musdriver.

 

Det virker for meg som plug'n play er skikkelig ute og kjøre nå men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre med det...Er det mulig å gå 'under huden' på plug'n play for å se hva som skjer? Jeg regner med at plug'n play har en database over tilgjengelige drivere, kan den miste kontakten med denne?

 

 

Jeg har norsk windows XP SP2.'

Edit: Musa funker uten problemer i en annen maskin,

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier at musa fungerer i en annen maskin, har du prøvd den i en annen usb-port på den maskina den egentlig skal være?

Har du prøvd å kjøre installasjonen av driverne manuelt. Altså gjennom Kontrollpanel / Legg til maskinvare?

9578156[/snapback]

Prøvd den i to forskjellige usb-porter.

 

Jeg har prøvd den 'funnet ny hardware' wizarden som du får tilgang til via computer manager->devices, den lar deg velge driver manuelt når alt annet feiler, inbiller meg at det er den samme wizarden du får tilgang til fra control panel men jeg skal prøve den også for sikkerhets skyld.

 

 

 

På den andre maskinen virket den uten videre med windows sine generiske drivere, det skjedde ikke på problem-maskinen. Musa dukket opp i device manager med gult kryss som 'usb gaming mouse'( ved første forsøk fantes det ikke noen musdrivere på maskinen annet enn windows egne, maskinen er relativt nyinstaller). Ser ut som plug and play ikke forstår at den allerede har drivere som kan brukes (både generiske og logitech sine).

Lenke til kommentar

Jeg har søkt endel og funnet noen mer eller mindre relevante linker...

 

http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=156316

Intervju med gutta som er ansvarlige for plug and play for vista. Interressant intervju men dessverre ikke helt relevant for meg siden PnP har blitt forandret en del fra XP til vista.

 

http://support.microsoft.com/kb/314479

MSKB artikkel som i det minste handler om PnP og XP, fant en registry nøkkel jeg skal sjekke når jeg kommer hjem, den brukes visst til å fortelle PnP hvor den skal lete etter filer...

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DevicePath: REG_EXPAND_SZ:%SystemRoot%\Inf

 

Har også kommer over div forum-poster med andre som har hatt tilsvarende problem. De har typisk nok endt med å reinstalle maskinen...

Lenke til kommentar

Satt og bannet over dette i flere timer i går uten å komme videre. Prøvde å se nærmere på hva som skjer når jeg setter i en mus ved å bruke regmon og filemon men fant ikke ut noe. Nesten litt skremmende at å sette en mus i usb-porten trigger opp mot 10000 fil+registry access...

 

Men maskinen sjekket ikke %SystemRoot%\Inf da, rare greier...

 

 

Noen som har den minste peiling på om det er mulig å reparere plug and play? Eller er PnP en 'Thing that cannot possibly go wrong'?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...