Gå til innhold

Knitring i fra laptopen


Tanz

Anbefalte innlegg

Jeg opplever en lav "knitrelyd" fra min Compal IFL90. (Den knitrer i takt med en av arbeidslampene viss de sier dere noe)

 

Knitringen i seg selv er ikke noe problem. Jeg hører den bare når jeg får komplett stillhet og hører godt etter, men jeg har vert borti mange PC-er gjennom årene, og sist gang jeg så noe liknende var da jeg starte opp min 15 år gammle stasjonære PC så jeg tenkte at ting kanskje ikke var som de skulle være.

 

Hva kommer denne knitringen av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde (har fortsatt) også slik knitrelyd i min maskin, men det er en Acer Aspire 5920G. For ca. 1 uke siden sendte jeg den inn til Acer i håp om at de skal skifte ut den harddisken.

Er jo veldig irriterende når man sitter helt alene uten musikk å hører den knitrelyden.

 

Se hva en kar (nighdark) skrev til meg på denne tråden litt ned på siden

 

Kjipt at det skal skje slikt med nye maskiner :hmm:

 

Men du får ha lykketil vidre :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar så langt.

 

Noen ekstra spørsmål:

 

1. Er det faktum at harddisken knitrer nok til å få den byttet ut uten noen ekstra omkostninger for meg? (Bare porto)

 

2. Kan det ha en negative effekt på laptopen dersom jeg velger å ignorere det?

 

3. Jeg antar at det ikke er noe håp igjen for harddisken og at den må byttes, med andre ord jeg må installere Windows og alt det der en gang til. Stemmer det?

 

4. Hvor rask service yter Multicom? (Laptop blir obligatorisk på skolen min fra 8. oktober og utover, så jeg vil helst slippe å si at jeg ikke har gjort det og det fordi laptopen min er på rep)

Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke hørt disken din, men noe knitrelyd er normalt.

Det er tross alt en mekanisk oppbygging på den.

 

Jeg vil si at visst du sitter i et stille rom, uten noe bakgrunnstøy og hører litt knitring er det helt normalt.

 

Så er det jo avhengig av hvor mye akkurat din knitrer da.

 

Jeg fant fram en 2.5 Toshiba disk her, siterer hva som står på klistremerket;

 

"rattle noise is normal"

Lenke til kommentar

Det var dette nighdark sa til meg!!

 

"Jeg har vært borti 60-70 bærbare maskiner fra ulike leverandører, og det skal ikke forekomme knitring fra harddisker. Den eneste lyden du bør høre fra bærbare er viftelydene, og evt. høyfrekvens C-state susing fra prosessorer, som kan slåes av, og evt. høytalerne som blir irritert av mobiler. Harddisk-knitring er reklamasjonsverdig feil på datamaskiner, både stasjonær og bærbar. Knitrelyder skal ikke forekomme på de.

 

Har også jobbet som servicetekniker og supporter for en rekke datamaskinleverandører, og hver gang vi mottok en sak vedr. knitrende harddisk, bestilte vi en ny for kunden. Så ring, men vær hyggelig, og feilmeld harddisken for knitring. Gjerne innen for 14 dagers returrett, slik at leverandøren får litt "returrett"-press på seg også! wink.gif"

 

Så i følge han skal det ikke komme noe som helst knitrelyd fra harddisken, og at det er en reklamasjonsfeil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også en lyd jeg ikke liker fra harddisken min. Da tenker jeg ikke på den standard lave knitre-lyden når det skrives og leses fra disken, men mer en tikkelyd med ujevne mellomrom. For meg høres det litt ut som en start/stopp-lyd av mekanisk art. Den er mest framtredende når harddisken har relativt rolige tider (altså ikke så mye lesing/skriving)

Har aldri vært borti en harddisk som kommer med slike lyder før.

Har kjørt scan på den, og det ble ikke funnet feil da.

 

Er dette noe jeg bør ta opp med Datakjeden (hvor jeg kjøpte laptopen)?

Finnes det andre mulige løsninger på problemet?

 

Dette gjelder en 250GB disk i en Asus F3Sc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...