Gå til innhold

Førstegangs speilreflekskjøper, D40, D80 eller..?


Anbefalte innlegg

Ser at C-Angel har laga en lignende tråd og ellers at forumet at fulle av dem, men føler ikke helt jeg har funnet svaret likevel.

 

Har nå lenge, egentlig godt over 1 år, siklet, vurdert og lest mye om digitalt speilrefleks. Har fra før av et Ixus 400 som jeg er godt fornøyd med tanke på bildekvaliteten, men som nesten ikke eier manuelle innstillinger og er utrolig tregt.

 

Har i tillegg tilgang på diverse utstyr tidligere brukt på et Nikon F60 kamera, bla nikon SB-27, Nikkor AF-D 28-80, veske, stort og lite stativ ol.

Naturlig nok heller jeg da en del mot Nikon nå, også pga utforming av hus og generelt inntrykk. Valget har da stått mellom D40 og D80(D40x har egentlig aldri vært noe alternativ for min del). I det siste har D40 blitt veldig attraktiv pga prisnedgangen. D80 frister for all del, men prisen er over det dobbelte(selvsagt med en bedre kitlinse) og jeg er ikke sikker på om det ekstra forsvarer pisforskjellen. Synspunkter?

 

Det som fikk meg i tvil igjen var at jeg nylig testet D40 i litt mørkere omgivelser, både inne og ute, og jeg må si at jeg absolutt ikke var helt fornød med autofokusen, verken hastighet eller det å få den til å fokusere på motivet og ikke alt annet. D80 har jeg ikke testet i de samme omgivelsene, så er litt interessert i å høre hvordan dere D80-eiere opplever autofokusen, egentlig på alle områder.

 

Dette blir mitt første dSLR så har ikke lyst til å kjøpe noe overkill, men samtidig er det kjedelig hvis jeg blir misfornøyd med det. Har lyst, mulighet og tid til å bruke det mye nå, så det er viktig at jeg er fornøyd med det.

 

Har også vurdert å bare kjøpe D80 hus og bruke den 28-80 linsa(blir ca 18-55 på D80) jeg har... Men er litt skeptisk siden den har nærgrense på ca 50 cm, da jeg er veldig glad i nærfoto o.l. Noen syn på den kombinasjonen/linsa?

 

Ellers er jeg egentlig veldig åpen for alle gode forslag, også andre merker. Meninger og erfaringe mottas med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk bruktmarkedet for D80, Canon 20D og Canon 30D( Canon xxD har bedre ergonomi enn xxxD modellene, og er laget i magnesium, ikke plast).

 

Har ikke testet AF på D80(Har hatt 20D og 30D). AF på 30D er meget bra, selv i dårlig lys, på 20D er den ikke like rask( jager litt). Alle disse har alt det du trenger av funksjoner, og alle har meget god bildekvalitet( Canon kameraene er bedre på høy ISO, mens Nikon har mye bedre blitsstyring og litt større søker).

 

D40 er et kamera jeg ikke ville vurdert( min mening rundt dette er ganske klart. Jeg kjøper ikke kamera som ikke har godt utvalg av fastoptikk).

 

Nikon 28-80 linsa er ikke ideel som standardlinse til DSLR med APS-C sensor. Kitlinsa( 18-70) er et utmerket valg(en del bedre enn Canon sin linse).

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

30D ville nok vært et godt kamera, men vil i utgangspunktet kjøpe nytt. I tillegg er det spesielt lite D80(mulig også 30D..?) til slags brukt, og det som finnes er ikke direkte billig. I tillegg er jeg litt usikker på hvordan SB-27-blitsen funker på et canon-kamera... Men det kan jo gå strålende for alt jeg vet... :p

 

Nytt ligger vel D80 og 30D ganske likt i pris, men jeg antar D80 ligger et lite hakk foran siden det er litt nyere

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

Jeg ville utvilsomt gått for D80, der har du noe å vokse i. (Om du ikke har et veldig stramt budsjett vel og merke)

 

Det jeg savner mest på D50'n min er flere AF-punkter, 5 blir litt lite. Jeg plasserer som regel motivet mellom AF-punktet i midten og et av de andre, og da blir det til å først fokusere der man skal, så flytte utsnittet, for så å ta bildet. Såvidt jeg vet har D40 kun 3.

 

Var vel ikke et direkte svar på det du spør om, men var i alle fall AF-relatert da. :wee:

Lenke til kommentar

Veldig relevant erfaring for min del, Teddy :) D40 har, som du sier, 3 fokuspunkter og jeg hadde også problem med å få kameraet til å fokusere på motivet og ikke noe annet...

 

D70s kan fort være like aktuell som D40, hvis det er mulig å få tak i... D40 har vel ikke så mye D70(s) ikke har, bortsett fra større skjerm... Noen store forskjeller? Klarte ikke finne Schiphol, antok det var en nettbutikk(utenlandsk..?). Eller? En rask beskrivelse/link ville vært fint :yes:

 

Ellers hadde det beste vært å ta en tur til USA. D80-hus til litt under 5k er ikke direkte dyrt :p

 

Fortsatt interessert i erfaringer med autofokushastigheter(lyst/mørkt/bevegelse o.l.) på D80, men også D70 og egentlig alle andre aktuelle modeller

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar
Har også vurdert å bare kjøpe D80 hus og bruke den 28-80 linsa(blir ca 18-55 på D80) jeg har...

Her har du nok misforstått hva 1.5 cropfaktor betyr. 28-80 objektivet er 28-80 også på D80, men montert på et slikt kamera ved den gi en billedvinkel som tilsvarer ca 42-120mm på ditt gamle kamera. Skal du beholde vidvinkel tilsvarende 28 mm trenger du ca 18mm på D40/D80.

 

En viktig ting med D40: har ikke støtte for autofokus på objektiver uten innebygget fokusmotor, derfor får du kun manuell fokus med ditt gamle 28-80, det samme gjelder f.eks. for "kuppobjektivet" 50mm 1.8.

Lenke til kommentar
Har også vurdert å bare kjøpe D80 hus og bruke den 28-80 linsa(blir ca 18-55 på D80) jeg har...

Her har du nok misforstått hva 1.5 cropfaktor betyr. 28-80 objektivet er 28-80 også på D80, men montert på et slikt kamera ved den gi en billedvinkel som tilsvarer ca 42-120mm på ditt gamle kamera. Skal du beholde vidvinkel tilsvarende 28 mm trenger du ca 18mm på D40/D80.

 

En viktig ting med D40: har ikke støtte for autofokus på objektiver uten innebygget fokusmotor, derfor får du kun manuell fokus med ditt gamle 28-80, det samme gjelder f.eks. for "kuppobjektivet" 50mm 1.8.

9568462[/snapback]

 

Her har jeg tydeligvis misforstått noe, ja... Men det høres riktig ut det du sier og da blir 28-80 objektivet litt mindre aktuelt... Vil til å begynne med ha en grei normalzoom.

 

Klar over at D40 ikke har innebygget AF-motor, men hadde i hovedsak tenkt å bruke objektivet på D80... D40 selges omtrent bare som kit uansett...

Lenke til kommentar
Har i tillegg tilgang på diverse utstyr tidligere brukt på et Nikon F60 kamera, bla nikon SB-27, Nikkor AF-D 28-80, veske, stort og lite stativ ol.
Dessverre er ikke dette utstyr som er verdt å dra med seg til et digitalt, bortsett fra kanskje vesken og stativene da, men de er jo kompatible med alle slags kameraer.

 

Når det er sagt, er det ikke noen grunn til å droppe Nikon, dersom du trives med det. D80 er et fabelaktig godt kamera, og med 18-70-objektivet har du et kamera du kan leve lenge med.

 

Ellers ville jeg også kikket på Pentax K10D hvis jeg var deg. Det har mange av de samme gode egenskapene til D80, men har også billedstabilisering i huset, og værtetning. Selv om kit-objektivet ikke har dét, er risikoen for å ødelegge huset i regnvær en del mindre. Du får det til i overkant av 8000 kr inkl. kitobjektiv.

 

Du sier jo lite om budsjett, men siden du antyder D80 regner jeg med at inntil ~9000 kr er innen rekkevidde. Da ville jeg droppet 30D, med mindre du kan strekke deg enda et stykke, du får det riktignok til 7000 kr, men du må regne minst 3-3500 kr på et objektiv som er kameraet verdig. Tamron 17-50 f/2.8 eller Sigma 18-50 f/2.8 er kandidater du bør kikke på i så måte.

 

Det er forøvrig ikke nevnt ennå, men jeg ville også kikket på Olympus E-510. Det virker å være et knallbra kamera, og kan leveres med to objektiver som gir deg en meget kompakt og god pakke til en nokså rimelig penge.

 

Har du budsjettet til det, ville jeg valgt Pentax i denne prisklassen. Selv fikk jeg tak i et Nikon D70s for 5000 kr, men det er ikke flere å hente der jeg fikk mitt.

 

PS: Schiphol er flyplassen i Amsterdam... Om du bor nær Oslo, kan det faktisk være en idé å lete etter en billig flybillett bare for å reise tur-retur, da 4200 kr for D70s er et røverkjøp! Jeg gav som sagt 5000, og det var løp-og-kjøp for meg!

Lenke til kommentar
Her har du nok misforstått hva 1.5 cropfaktor betyr. 28-80 objektivet er 28-80 også på D80, men montert på et slikt kamera ved den gi en billedvinkel som tilsvarer ca 42-120mm på ditt gamle kamera. Skal du beholde vidvinkel tilsvarende 28 mm trenger du ca 18mm på D40/D80.

For å være pirkete:

 

Vinkelen endres ikke, det er utsnittet som endres.

 

Hvis du har muligheter til å låne utstyr av andre som har Nikon bør du absolutt gå for D80, eller bruk D50 eller 70.

Det er mye som ikke passer på D40, og det kjedelige greier.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for D80 (noe jeg også gjorde) :yes: og det er flere grunner til det, men jeg skal ikke ramse opp alle her.

Jeg leste en test hvor de skulle ta bilde av en syklist i stor hastighet, med følgefokus. Dette klarte D80 med glans, mens D40 falt fullstendig igjennom. Jeg er klar over at dette ikke er kriterie nok for å velge kamera, men det gir en pekepinn. D40 er ikke noe dårlig kamera det, men D80 er bare så mye bedre og gir deg mer rom for kreativitet og muligheter for å utvikle deg som fotograf.

 

Uansett, fra ditt kompaktkamera vil du merke stor forskjell opp til en D40, så det kan hende det holder for deg. MEN... liker du å ta mye bilder og har ambisjoner om å lære deg litt mer enn bare point-and-shoot, så ville jeg helt klart anbefale deg D80.

 

Men du må få fingrene på en D80 før du bestemmer deg. Det er nemlig det viktigste punkt i valg av kamera - hvordan ligger det i hendene dine? Passer det deg og ditt grep? Føles det riktig å holde i det? Spiller liten rolle hvor avansert kamera er om det ikke ligger 100% i hendene dine. Husk også på å prøve flere kameramodeller, både Canon og diverse andre merker. Men skulle Nikon D80 passe grepet ditt, er det ingen vits i å lure. Du blir ikke skuffet :thumbup:

Lenke til kommentar
Her har du nok misforstått hva 1.5 cropfaktor betyr. 28-80 objektivet er 28-80 også på D80, men montert på et slikt kamera ved den gi en billedvinkel som tilsvarer ca 42-120mm på ditt gamle kamera. Skal du beholde vidvinkel tilsvarende 28 mm trenger du ca 18mm på D40/D80.

For å være pirkete:

 

Vinkelen endres ikke, det er utsnittet som endres.

 

9571510[/snapback]

For å være enda mer pirkete:

 

Billedvinkel er en fysisk egenskap for en gitt kombinasjon av en brennvidde og en sensorstørrelse.

 

Utsnitt oppfatter jeg som noe en fotograf velger idet han tar bildet. Utsnittet blir da et resultat av brennvidde, sensorstørrelese, ståsted og avstand til motivet. Har du oppgitt billedvinkel beskriver det egenskapen uavhengig av avstand til motivet. Skal du bruke utsnitt for å angi det samme må du vel strengt tatt beskrive det som en kombinasjon av motivbredde og fokusavstand?

 

I ordboken på foto.no er ordet utsnitt beskrevet slik:

"Den delen av den totatale senen du velger å ta med på selve bildet. (blir også brukt om den delen du sitter igjen med når det ferdige bildet blir beskjært)"

 

 

 

Trådstarter:

Ser du har fått mange gode råd allerede. Personlig holder jeg selv en liten knapp på at Nikon D80/18-70mm komboen er noe av det beste du kan greie å legge vantene på i prisleiet opp til 9k. Da jeg startet med fotografering var det med et godt gammeldags slr med en 50mm f/1,4. Søkeren på et slikt kamera er nærmest hypnotisk og er noe jeg savner på dslr-en jeg har idag. For meg er en god søker et av de viktigste kriteriene for valg av kamera og da seiler D80 opp som et godt alternativ. Nikon D3 eller Canon 1Ds III har jeg ikke råd til. Andre fotografer er ikke så opptatt av søkeren og synes at f.eks Olympus sine modeller har mange andre egenskaper som oppveier de noe mindre søkerne. Hvilken gruppe du tilhører må du finne ut av selv, men det kan jo være greit for deg å vurdere denne kameraegenskapen også.

 

Det neste kriteriet som jeg ville legge stor vekt på er til hvilket kamera jeg får den beste normalzoomen innenfor mitt budsjett. Har du råd bør du vurdere om du kan få til noe med f/2,8. Har du ikke råd til det er jo nikons 18-70 mer lyssterk på 70mm enn de fleste alternativene. På mitt kamera er det ihvertfall ganske stor forskjell på hvordan søkeren oppleves fra f/4,5 og til f/5,6. På f/5.6 blir mattskiven merkbart mer kornete og det blir også vanskeligere å sjekke fokus manuelt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen! :) Det settes stor pris på!

 

Har ikke sagt noe om budsjett, det stemmer. Har egentlig ikke noen stor begrensning, men er tross alt førstegangskjøper og tviler på at et kamera til 15k gir meg så mye mer enn et til 8k, i alle fall til å begynne med. Men alle forslag er velkomne!

 

Har sett litt på Olympus E-510, men har ikke fått prøvd det sånn fysisk. Pentax K10D og K100D har jeg egentlig bare sett rask på, og ikke vurdert noe særlig, men det skal sjekkes.

 

D40 er nok et strålende kamera, men det som sagt del småting som leder meg mot D80 eller lignende kameraer. Fått inntrykk av at batterikapasiteten ikke er det store heller, spesielt hvis man gjør mange innstillinger o.l. Noen som kan bekrefte? Stor forskjell på D40 og D80?

 

Ellers ønsker jeg fortsatt AF-erfaringer... Spesielt da kontra D40..

 

EDIT

 

Noen som vet hvordan SB-27 blitsen funker på andre kameraer? Eks Canon, Pentax og Olympus? Fikk den til å funke helt greit på et D40, men måtte stille blender og ISO på blitsen.

Noen som vet hvordan non-TLL auto funker? D40, D70 og D80 skal støtte det på den blitsen ifølge Nikon.

 

Må innrømme at Olympus E-510 frister litt hvis huset er godt å holde i. Spesielt 14-42 og 40-150 pakka...

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vanskelig å bli klok på dette her... :S

 

Fant nå ut at jeg har tilgang på diverse eldre Pentax-objektiver. Et 30mm 1:2.8, et 50mm 1:1.7 og et 80-200mm 1:4.5. På 30mm'ern står det SMC-PENTAX, mens det på de andre står SMC-PENTAX-M. Er dette gode linse som det går ann å bruke? Vet at de er fullstendig manuelle, men jeg antar lysmålinga funker med et K100D eller K10D. Eller? Er det mer enn blender og fokus som må stilles manuellt?

 

I tillegg til objektivene var det 3 mellomringer(12, 20, 36mm) og en god del filtre, bla Hoya og Solliger(hvordan er kvaliteten på sistnevnte?)

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar
Vanskelig å bli klok på dette her... :S

 

Fant nå ut at jeg har tilgang på diverse eldre Pentax-objektiver. Et 30mm 1:2.8, et 50mm 1:1.7 og et 80-200mm 1:4.5. På 30mm'ern står det SMC-PENTAX, mens det på de andre står SMC-PENTAX-M. Er dette gode linse som det går ann å bruke? Vet at de er fullstendig manuelle, men jeg antar lysmålinga funker med et K100D eller K10D. Eller? Er det mer enn blender, lukker og fokus som må stilles manuellt?

 

I tillegg til objektivene var det 3 mellomringer(12, 20, 36mm) og en god del filtre, bla Hoya og Solliger(hvordan er kvaliteten på sistnevnte?)

 

da kan det lønne seg å satse på pentax, du får ikkje autofokus, men manuellt funker fint med dei gode søkerane til pentax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...