Gå til innhold

Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Hvilken sensor er det som sitter i nåværende 5D? Samme som i 1Ds? Hvis det stemmer at 5D mk II blir 16 Mp så er vel det et hint om at den kommer til å bruke samme sensor som 1Ds MkII (ikke Mk III) :ermm:

 

Og må si meg enig i at det er litt poengløst å sammenligne 5D med Nikon D3. Det eneste de har til felles er at sensorstørrelsen er omtrent den samme, ellers er de to relativt forskjellige kameraer både i bruksområde, egenskaper og pris. Nikon har vel egentlig ikke noen modeller som direkte konkurrerer med 5D, men det kan jo hende det kommer. Jeg hadde i hvert fall solgt bestemora mi for et hus med D300-kropp og D3-sensor...

9569996[/snapback]

 

Nå er jeg ute på glatta, men MK III er ikke det 1,3x ?

 

Uansett, er det ikke bare sensoren som skiller de to Nikonkameraene? :p

 

Jeg har meget lyst på en 5D, elsker konseptet med en affordable FF, men den nåværende virker på meg noen "skjør", jeg trenger noe jeg kan dra med meg på tur. Vurderer egentlig å handle en brukt 5D når den nye er ute, som ett rent innekamera til hjemmestudioet, samt ha ett entrylevelkamera som turkompis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har meget lyst på en 5D, elsker konseptet med en affordable FF, men den nåværende virker på meg noen "skjør", jeg trenger noe jeg kan dra med meg på tur. Vurderer egentlig å handle en brukt 5D når den nye er ute, som ett rent innekamera til hjemmestudioet, samt ha ett entrylevelkamera som turkompis

 

Har hatt en 5D i ett års tid nå, men har aldri tenkt på den som "skjør". Har selvfølgelig behandlet den pent, men brukt den mye under forskjellige forhold med NULL problemer. Dette er et strålende kamera, også til utebruk. Under dårlige lysforhold er den totalt overlegen i forhold til mitt D200

Lenke til kommentar
Jeg har ofte hørt den beskrevet som ett 350D hus med 1Ds egenskaper, eller noe i den duren, er ikke så inne på Canon lingoen ;D

9572418[/snapback]

 

Det var nok ganske way off...i begge ender. 5D er omtrent som 30D, dvs et solid hus ment for krevende bruk, men uten at det har den ekstremt solide konstruksjonen som 1D-serien har.

 

Når det gjelder 1Ds er nok 5D bedre på alt, med unntak av nevnte konstruksjon. Den er nok også hakket hvassere enn 1Ds Mark II vil mange mene.

 

Når det gjelder brikken på nye 5D er det helt utenkelig at det blir noe gjenbruk av 1DsII sin 3-4 år gamle brikke. En antydet 16 Megapixel sak høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Hvilken sensor er det som sitter i nåværende 5D? Samme som i 1Ds? Hvis det stemmer at 5D mk II blir 16 Mp så er vel det et hint om at den kommer til å bruke samme sensor som 1Ds MkII (ikke Mk III)

9569996[/snapback]

 

Nei nåværende 5D-sensor brukes ikke i noen andre kameraer, og sensoren som kommer i 5D Mark II (eller hvafaen) kommer ikke til å ha samme sensor som sitter i 1Ds Mark II. Alle sensorene i de nye speilrefleksene til Canon er nyutviklede (selv om det er kun små forskjeller fra 400D til 40D).

Lenke til kommentar

"Sammenlignet ikke DPReview Støyen på 5D med 20D ? Så bedre enn det får vi da håpe den yter! "

 

- 20D var et naturlig kamera å sammenligne 5D med på den tiden. 20D var Canons dSLR bestselger og semipro modell. Dessuten var 20D ikke dårlig på støy. Det var derimot verre med kontrastegenskapene!

 

5D reperesenterte likevel en ny klasse i Canon segmentet, - "premium dSLR".

 

Når det gjelder byggkvaliteten på 5D, kan det virke som om den er ganske undervurdert! Huset veier nærmere 1 kilo, og kan overhodet ikke sammenlignes med 350D!

Det eneste som er kullfiber på kamerahuset, er en smal stripe under (rundt stativfestet) som av en eller annen grunn ikke er av aluminiumslegering (tror vel det er dyrere å bruke to typer materialer, men det gir likevel en følelse av plast når man tar på dette partiet). Muligens det har noe med balanse i huset å gjøre, men det er vel viktig for Canon å ha noen andre argumenter enn bildekvalitet for å skape et behov for "oppgradering" enten til 1 serien, eller til et 5DmkII. Vi må ikke glemme at Canons primære mål er å tjene mest mulig penger! Jeg har hatt mitt 5D i over et år, og har knapt nok vært mer fornøyd med noe kamera jeg har hatt, inkludert Hasselblad, som er 100% stål og skinn og glass..... :yes:

Endret av Nestformann1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...