Gå til innhold

The Experience: Gamers choise, kom med deres forslag!


eldavid

Anbefalte innlegg

post-38251-1190562555_thumb.png

CPU: Billigste firekjerne. Kan uten problemer klokkes like høyt som standardfrekvensene til bedre firekjerne cpuer av samme type. Hvorfor firekjerne? Prisen er ikke så altfor mye høyere, og ytelsen per kjerne er ikke så altfor mye lavere, spesielt ikke om man tar med klokking. I tillegg er en pc til 15k en som skal vare. Flere og flere spill tar i bruk flere kjerner, og sjangsen for at ytelsen plutselig daler fordi noe skjer i OS e.l er mindre med firekjerne. Og ingen bruker PC-en 100% til spilling, selv om programmer om støtter firekjerne er mangelvare, så finnes de...

 

Hovedkort: Billigste 680i SLI. Har 32x sli, svært gode overklokkingsegenskaper osv. Ikke vits i å kjøpe et dyrere 680i kort da man får svært lite ytelse for pengene, og det er jo det som teller når man bygger en slik maskin.

 

Skjermkort: Hvorfor ikke 2x8800 gts 320mb eller 1x8800 gtx? 320mb gts i SLI har for lite minne, og prisforskjellen er bare 1000 kr totalt. 8800 gts kan lett klokkes til samme frekvenser som 8800, og de ekstra shaderene, mer minne osv har vist seg å ikke ha så utrolig mye å si. 8800 640mb GTS i SLI vil jeg rett og slett si gir mest rå ytelse ifht pris (utenom samme kortet alene selvfølgelig, men vi har altså 15k å rutte med her).

Hvorfor ikke ATI? Vel, før ATI kommer med noe bedre har de ikke sjangs mot Nvidia når det gjelder ytelse, og verre er det med støy og strømforbruk.

 

Harddisk: Godt med plass, stillegående, god ytelse og lav pris. Raptor mener jeg personlig er sløsing av penger. Ytelsesforskjellen er ikke så utrolig stor, og på gb/kr og støynivå taper den klart mot denne disken.

 

Kabinett: 100% alu, pent, stille, medfølgende vifter, god kjøling go relativt lav pris. Hvorfor bruke 100kr på frontdeksel? Vel, vi vil vel ikke ødelegge det totale inntrykket med en plasbit som stikker ut fra den fine klossen med alu?

 

PSU: Nok W, stabile og gode spenninger, har alt vi trenger og er stille. Dette er nok en av mine svakere sider når det gjelder hw, men har ikke hørt et eneste vondt ord om den (men mange gode), og selv jeg kan se at dette er et bra kjøp.

 

DVD: Raskeste dvd-brenner i produksjon, og den koster jo faktisk det samme som de fleste andre. S-ATA har den også. =)

 

Minne: 4gb 800mhz ddr2 brikker av et godt merke, kan ikke slå feil. 800 mhz@cl4 er mer enn nok til klokking av firekjerne-cpuer.

 

CPU-Kjøler: Afaik den beste "luftdrevne" cpu-kjøleren i produksjon, rett og slett. Med mist-viften vil den også holde seg stille.

 

Med stealthextreme psu, samsung disk, lian li kabinettet og den utrolig gode cpu-kjøleren med mistvifter@16db vil PC-en være utrolig stille, men samtidig kald og god. De medfølgende kjølerene til 8800 gts er mer enn gode nok, og er relativt stille de også. Ytelsen vil være upåklagelig, og med bare litt ufarlig klokking vil PC-en ytelse øke en god del, og gi helt vanvittig mye for pengene. Å gå opp i pris vil ikke gi mye av det ene eller det andre.

 

PS: Om konkurransen blir revurdert så vil jeg gå mer in-depth, og vise linker til tester o.l. som backer opp det jeg sier. Vil også gjøre det hele mer ryddig og pent. =)

 

edit: Til semifinalistene: Oppsettene virker veldig tilfeldige, og selv om jeg ikke vil si de er uvitende, så kan jeg ikke se for meg at de har den beste innsikten i pc, og mest bare vil ha ny gratis pc (no offence, hvem vil ikke?). Mange har til og med satt opp amd-systemer, som jeg personlig mener rett og slett ikke holder mål.

 

edit2: Skrev litt mer om hvorfor jeg valgte firekjerne og hvorfor jeg ikke valgte ati skjermkort.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...2*8800gts 320mb slår 2*2900XT i 5 av 6 tester på tomshardware.com...

9556856[/snapback]

 

Greit nok, tomshardware testet med Catalyst 7.1, nyeste er 7.9. De brukte et 975X-hk, vet ikke hvor mye dette har å si, men vil helst se en test på P35 og nyeste Catalyst før jeg er helt overbevist.

 

Pris og strømforbruk kan jeg nok ikke si noe på ;)

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke nøyaktig alt, men mener dette sånn ca var mitt forslag.

 

rent ytelsesmessig gruser nesten alt + at specsa er riktig i forhold til hverandre.

 

Kabinett: Uten tvil bang4buks, ser bra ut + leverer goood kjøling og er stille.

Hovedkort: mener å huske det var dette jeg tok med, klokker godt.

Cpu: med den kjøleren er 3.8ghz null problem, har den selv med minne på samme timings (4-4-4-12) og samme kjøler.

Strømforsyning: kjenner ikke så godt til denne, men 750/800er MINIMUM for x 2900xt, 700w som er med blir for lite :/

Hdd: 250gb, holder i massevis, masse raidoppsett og raptordisker har MINIMALT og si på gamingytelsen, var jo strengt tatt en spillmaskin det var snakk om her, ikke en server.

 

Ytelsen her vil jeg si overgår alt bortsett fra det andre 2x 2900xt forslaget, men på det er det for lite strøm, dette budre hw og netshop selv sett.

 

Men som sagt, husker ikke heeelt alle delene jeg tok med, men når det gjelder ytelse, utseende og klokkemuligheter er det

samma.

 

http://bildr.no/view/106889 <-- bildr.no sux ^^

 

For og si det sånn, jeg står hver eneste dag å skrur maskiner i min jobb, hadde jeg selv jobbet som "dommer" i denne konkuransen ville jeg selv tatt ut minst 2-3 x2900xt oppsett, noen ultra og kanskje et 2x 8800gts, ikke alt det tullet med skjermer og plastikk som er med i konkuransen nå.

 

PS: mener folk her at QUAD blir bedre i spill? det er jo tøv, en 6850 klokka til 3,5ghz + gruser jo iaff q6600 med mindre du kjører den på fasekjøling.. er vel bare i 3mark06 at noen quads gårt forbi, men dette har jo ikke noe i virkeligheten å gjøre.

Endret av dannybe
Lenke til kommentar
Innos: Ditt oppsett virket bedre enn alle semifinalistene, men det skal jo ikkje så mye til :hrm:

9557152[/snapback]

Ja det ser jo nesten ut som en Elkjøp arbeider har plukket ut hvem som gikk videre da det blant annet gikk mest på ytelse ..

Selv plukket jeg ut en som er penere enn noen av dem og som yter 100x bedre ....

 

Selv plukket jeg ut:

- Intel Q6600

- 2x Asus 2900XT 512mb

- Gigabyte P35-DS4

- OCZ eller Mushkin PC8x00 2gb (husker ikke modell)

- Lian Li midi tower

- OCZ Modstream 780W

- NEC DVD-Brenner S-ata og 18x

- Samsung 500gb S-ata2

- Thermaltake Big Typhoon VX

 

Er det mulig på noen måte å logge inn et sted å finne ut hva du har valgt ut ?

 

Uansett har jeg sett flere skrive at quad-core ikke er nødvendig, men der tar de feil får nå som alan awake kommer og crysis kommer vil man få dårligere ytelse uten og på alan awake er det flere ting man går glipp av ...

 

Uansett har jeg satt opp et oppsett som lett klokker til 3.2Ghz, men det kan man jo ikke ta med i beregningen :hrm:

Også var det en smarting som hadde plukket ut at Gigabyte P35-DS4 og et 8800Ultra og sa i teksten at det var et kurant kort og at man kunne senere kjøpe et nytt å sette i for bedre ytelse, men den idioten (ikke personlig er bare potta sur) har tydligvis ikke fått med seg at Intel brikke sett som P35 er ikke funker med SLI ikke enda iværfall, men noen X38 kort skal ist nok få støtte, emn det er en helt annen historie, også har vi en som valgte en LC 420W (kan samenlignes med Q-tec) som skulle kjøres med et 8800gts !

Det jeg synes nesten var mest rart er at de har plukket ut noen med skjerm, tast. og mus da de klart sa ifra på lørdagen føre frist at man skulle bare lage selve maskinen ......

 

 

Mange dumme kandidater spør du meg og det virker som om de har lekt lotto og tatt "elle melle deg fotelle", selv bryr jeg meg ikke om jeg vinner får å få en billet da jeg uansett kommer inn gratis, men hvor uretferdig det er ovenfor dem som faktisk vet hvordan man setter sammen en maskin som skal funke !

 

Detta er det dårligste gjennomførte konkuransen/intiativet til Netshop !!

 

moderator ikke fjern det er ytringsfrihet i norge :)

 

Edit: 4Gb ram har null/0 å si på ytelsen i spill uansett om man kjører Vista 64bit eller XP !!

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

user posted image

 

 

Valgte et EVGA ultrakort da disse kommer med overklokke grantier om det skulle gå føyken.

Stømforsyningen holder akuratt slik det er nå, for jeg ser ikke den store gevinsten av og kjøre to identiske kort i SLI når det så lite FPS iforhold til prisen av to slike.

4gb er noe jeg syns alle spill maskiner bør ha idag spesielt sammens med Quadprosessor og store tunge grafikk krevende programmer. Spill drar ikke den store nytten av Quad enda. Medium Lianli kabinett av alu sørger for litt ekstra kjøling kontra litt liten plass. Kjekt til lans ect.

Endret av KanDu
Lenke til kommentar
Detta er det dårligste gjennomførte konkuransen/intiativet til Netshop !!

 

 

word, hadde håpet netshop/hw.no hadde _litt_ peil ang hardware osv, men det viser seg jo og være totalt skivebom

9557519[/snapback]

 

Når vi snakker om sk®ivebom, les signaturen din :)

9557539[/snapback]

 

 

OOoooOOOhh kanskje jeg har problemer med å lese/skrive..

smartass.. Hold deg OT, at jeg ikke hadde sett skrivefeil i signaturen min har LITE å gjøre med det vi snakker om her.. get life

Endret av dannybe
Lenke til kommentar
The Ghost and en random semifinalist: 2 x 2900XT er et ganskje dårlig oppsett siden 2 x 8800 GTS blir billigere/bedre og det bruker mindre strøm og lager mindre varme. (Eg tipper at de fleste gamere ikkje befinner seg på LAN 24/7 og må betalte strømregninger)

9557591[/snapback]

 

HA HA HA 2900xt i crossfire dunker 8800gts i sli, de testene jeg har lest ang det er utdatert og da er det også litt rart at 2900xt i crossfire ligger helt i topp når på futuremark sine sider atm

 

edit: høyeste score med 8800gts kort ebber ut på 18000 2900xt ligger vel på en 27000, så pls sjekk litt før du skriver neste gang..

 

Zoxc: en liten ting til, 2900xt i crossfire ligger HELT likt med ULTRA i sli, er 100poeng mellom.. så det 8800gts poenget ditt ble akuratt slaktet :D

Endret av dannybe
Lenke til kommentar
Få eg lov til å kalle dem strømetende støybeist da? :D

9557712[/snapback]

 

 

ok, men nå er det da ytelse og ikke watt ut av veggen det er snakk om her :(

..derfor jeg er litt snurt når jeg ser mange av de systemene som er valgt ut her, de gir jo ikke en gang 10k i 3dmark06, tipper 3-4maskiner her ikke kan dra nyere spill på fult uten dropp og lagg..

Endret av dannybe
Lenke til kommentar

Vil gjerne ha kilder på at 2900xt crossfire er like bra som 8800 ultra sli. I guru3d sin test fikk et enkelt 8800 ultra bare 2k mindre 3dmark 06 enn 2900xt crossfire, og overklokka 8800 gts ligger vel ca 1k bak ultra. Er 06 man bruker når man bygger ny maskin nå. Ytelse i fire år gamle spill er lite interessant for meg (for det var jo 03 resultater du sammenligna med?) Uansett er dette 3dmarks, og etter hva jeg har sett gruser nvidia kortene ati når det gjelder praktisk ytelse.

 

edit: Vil også si at man ikke skal fjerne støy som en faktor. Greit nok med fps hvor man bare hører pang pang hele tiden, men er veldig kjipt med støyende pc når man spiller adventure/rpg osv.

 

Og til deg som mener 4gb ikke er vits: I dagen fps-spill så har det kanskje ikke så mye å si, men i de nyeste og morgendagens rpg/mmo og spesielt strategispill så er dette viktig.

 

edit 2:

Innos: Ditt oppsett virket bedre enn alle semifinalistene, men det skal jo ikkje så mye til :hrm:

9557152[/snapback]

Klarer ikke bestemme meg for om det er positivt eller negativt ment mot meg.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

http://www.legitreviews.com/article/504/3/

 

Eineste testen eg fant med DirectX10, der 2900XT leder over 8800 GTX med et par FPS på 1600x1200. På de lavere oppløsningene leder 8800 GTX.

 

EDIT:

edit 2:
Innos: Ditt oppsett virket bedre enn alle semifinalistene, men det skal jo ikkje så mye til :hrm:

9557152[/snapback]

Klarer ikke bestemme meg for om det er positivt eller negativt ment mot meg.

9557949[/snapback]

 

Positivt ment mot deg, negativt mot resten :thumbup:

Endret av Zoxc
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...