Gå til innhold

Boote fra flere IDE-disker


Doz

Anbefalte innlegg

Noen som har en ide om hvordan jeg kan velge hvilken disk jeg skal boote fra? Før hadde jeg en SCSI og en IDE disk og da kunne jeg velge SCSI eller IDE boot i biosen. Nå har jeg bare IDE disker. Er det noen annen mulighet enn Diskskuffer eller en Bootmanager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Doz skrev (2002-01-03 20:05):

Noen som har en ide om hvordan jeg kan velge hvilken disk jeg skal boote fra? Før hadde jeg en SCSI og en IDE disk og da kunne jeg velge SCSI eller IDE boot i biosen. Nå har jeg bare IDE disker. Er det noen annen mulighet enn Diskskuffer eller en Bootmanager?


Dette kan du jo for eksempel kontrollere i boot.ini

Eller du kan sette feks primary master til none i bios ag ha autodetect på bare primary slave.

Lenke til kommentar

eller du kan kjøpe en finurlig liten boks.....som heter OS SWAPPER på datakompaniet.no

den kobler du til en ide kabel.........og kobler hardiskene til boksen(max 3 stk) du velger med knapper hvilken harddisk det skal bootes fra........rålurt:-)

 

Rols

Lenke til kommentar

Du kan i BIOS som regel velge hvilken disk du skal boote fra.

Litt avhengig av hvor gammel bios'en er - men noen bruker utrykkene "C:", "D:" etc - mens andre benytter "HDD0", "HDD1" etc.

Siden du bare har IDE - så trenger du ikke å tenke på hvilken kontroller du skal benytte til oppstart, om du da ikke har en raid kontroller i tillegg.

Om så, så sett bios til å benytte 'SCSI' som første kontroller (SCSI utrykket brukes vel som en erstatning for "Boot på eksterne kontrollere" I guess ...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...