Gå til innhold

Rettferdig med stipend?


stratosfære

Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Det jeg har lurt på, er hva folket mener om stipend. Da tenker jeg på stipend som en får hvis foreldre er skilt, ikke tjener så mye penger o.l på videregående skole. Jeg fikk ikke stipend nå, som dere allerede sikkert har skjønt. Og joda, det går fint det. Men det jeg ikke skjønner, er at hvordan kan foreldrenes bakgrunn ha noe å si på deg som person? Kanskje selv om foreldra dine har relativt god lønn, så er ikke det synonymt med at du skal ha det så veldig bra...

 

F. eks. hvis en fyr får 1000 kroner i stipend i måneden som går til lommepenger (utenom startstipend, som går til bøker o.l, hvis det i det hele tatt gjør det da :roll: ), betyr det at jeg også skulle fått 1000 i måneden av mine foreldre? eller betyr det at personen som får stipend, skal gi bort 900 til foresatte som kun skal gå til denne personen, og så få 100 kroner i uka (som jeg ser på som over normalt),i lommepenger?

 

Kan noen si hva som er meninga med stipended, bortsett fra det at man får lommepenger. Det at man får lommepenger holder ikke..

 

la diskusjonen hagle, folkens :) for og imot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at stipend heller bør deles ut på grunnlag av en prat en rådgiver har hatt med eleven/foreldre om hvor mye eleven får i ukelønn, og elevens økonomiske situasjon. Da blir pengene mye bedre fordelt. Dette krever jo da x antall timer med rådgiverprat og finregning, så det er jo forståelig at statens lånekasse gjør det slik.

 

Kanskje selv om foreldra dine har relativt god lønn, så er ikke det synonymt med at du skal ha det så veldig bra...

Stipendet blir ikke delt ut utifra hvor godt du har det, men ut i fra hvor mye foreldrene dine tjener, statusen deres og antall barn de har. Med mindre du mente at "å ha det bra" var ment som hvor mye penger man fikk med foreldrene sine? I så fall er jeg helt enig, jfr. med det jeg skrev øverst.

 

 

Personlig har jeg fått 18,5k i stipend i år, og jeg kunne klart meg helt fint uten de. Meen, jeg sier selvsagt ja takk :yes:

 

EDIT: Leif was here :ermm:

Endret av garanti
Lenke til kommentar
Fikk 12-14k hvert år, hadde egentlig ikke bruk for de, untatt når jeg kjøpte laptop 3 år senere :p Brukte vel bare penger på junkfood mens jeg var på skolen, rundt 1000 kroner hvert år.

 

Stipend er egentlig ganske snodig, de blir ikke fordelt rett, men jeg klagde uansett ikke :p

9551554[/snapback]

Nei, hadde værtfall ikke klagd jeg, for å si det sånn ;) Skjønner ikke helt at det bare brukes til lommepenger, for er jo ikke selvsagt at fedre med mye penger gir mye lommepenger til barna?

 

keep them coming!

Lenke til kommentar

Stipendet er vel i hovedsak ikke ment som "lommepenger til studenter med foreldre som tjener lite", men som hjelp slik at skolegangen til ungen ikke går ut over den økonomiske sitasjonen hjemme. Det vil si at meninger er å bruke det på bøker og utigfter i forbindelse med skolen. Kanskje også bidra noe med mat hjemme. Dette er riktignok ikke det stipdendet brukes til, men det er dette som er tanken bak stipendet på vgs.

Lenke til kommentar
Stipendet er vel i hovedsak ikke ment som "lommepenger til studenter med foreldre som tjener lite", men som hjelp slik at skolegangen til ungen ikke går ut over den økonomiske sitasjonen hjemme. Det vil si at meninger er å bruke det på bøker og utigfter i forbindelse med skolen. Kanskje også bidra noe med mat hjemme. Dette er riktignok ikke det stipdendet brukes til, men det er dette som er tanken bak stipendet på vgs.

9551677[/snapback]

 

jepp, that's true. Men nå er jo forsåvidt utgiftene ift skolen å kjøpe bøker (kalkulator), kladdebøker, skrivesaker, ekskursjoner.. hmm... hva mer?

 

Jeg har fått med meg at man får et startstipend, og med det så skal man kunne få kjøpt skolebøkene/kladdebøkene/smårekvisita i det minste. I verste fall, så må man muligens ofre litt av egen konto, eller om foreldre ofrer litt av sin. (stipendet ordner jo opp for det neste måned uansett)

 

dette var de 2 første månedene i et helt skoleår. da er det 7 måneder igjen, hvor resten går til lommepenger, om ikke en ny penn/blyant, mer bly til blyanten, blanko, en ekskursjon en gang i kvartalet osv. Men trenger man strengt tatt 1000-1500 i måneden for det?

 

edit:

 

en ting, hvis det er noen her som bruker stipendet slik som NevroMance sier at det skal brukes (som jeg er helt enig i), så er du hjertelig velkommen til å poste her :)

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Vet om noen som bruker stipendet sitt til å kjøpe bøker osv. men de har selvsagt masse igjen etter de 2 første månedene da. Men utgiftene du har avhenger jo en del av linje også. F. eks har idrett høyere utgifter enn allmenn med tanke på at idrett drar på en del turer som koster penger. Helt sikkert mange linjer som koster mye mer enn det også, og siden stipendet ikke er behovsprøvd etter linje en går (var hvertfall ikke det før), så er de nødt til å "ta i litt" slik at det holder. Men blir jo alltids noe til overs for sossiale/asossiale utgifter.

Lenke til kommentar
Vet om noen som bruker stipendet sitt til å kjøpe bøker osv. men de har selvsagt masse igjen etter de 2 første månedene da. Men utgiftene du har avhenger jo en del av linje også. F. eks har idrett høyere utgifter enn allmenn med tanke på at idrett drar på en del turer som koster penger. Helt sikkert mange linjer som koster mye mer enn det også, og siden stipendet ikke er behovsprøvd etter linje en går (var hvertfall ikke det før), så er de nødt til å "ta i litt" slik at det holder. Men blir jo alltids noe til overs for sossiale/asossiale utgifter.

9551822[/snapback]

 

Idrett mange turer?

hvor mye penger tror du det koster å reise på friluftstur 2 ganger i året? :p

på noen av dem så er det ikke lov til å ha med annet enn klær uansett..

 

Vil si at yrkesfaglige linjer, som må ha utstyr som klær og andre ting.. (kokk, mekanisk og bygg f.eks..) Men dette er som bøker, noe du skaffer deg første måneden.. ellers så er stipendet til å trekke folk til skolen, i stedet for å gå rett i jobb.. man skal ha råd til ting selvom man går på skole..

Men jeg ville heller si at de som bor borte fortjener noen 100 lapper mer i måneden enn de som bor hjemme..

 

jeg fikk stipend 1. år, borteboer og stipend 2. år, ingenting 3.år..

Lenke til kommentar
Idrett mange turer?

hvor mye penger tror du det koster å reise på friluftstur 2 ganger i året? :p

på noen av dem så er det ikke lov til å ha med annet enn klær uansett..

9565472[/snapback]

 

Tja, tror vi brukte ca. 1000,- turen (Trengte ALLTID noe nytt utstyr + mat på turen) + buss, leie av utstyr som kano, overnatting på gjendesheim osv. Opplevde ALDRI at vi kun fikk ha med klær, mat og friluftsutstyr koster penger, så joda, det ble brukt en del.

 

Når det gjelder yrkesfaglige linjer må jeg si meg enig, disse bruker en del penger på den typen utstyr + sikkert noe materiale.

Lenke til kommentar

jeg fikk stipend (ca 1500kr mnd) stipende mitt gikk med til klær, skoleturer, utstyr, og litt mat hjemme når mamma var borte... hadde jeg ikke fått stipend hadde jeg hatt nøyaktig 0kr

 

Jeg hadde en del i klassen som ikke fikk stipend og de syns det var uretferdig. Vell og merke hadde noen en jobb som gjore til at de ikke fikk (selvsagt?)

Andre spiste kantine mat vær dag, trente på trenignsstudio annen vær dag og hadde alltid sett alle filmer på kino, også ble de sure for at vi som ikke hadde råd til dette fikk penger. Fordi at de ikke fikk 1500kr mnd av foreldrene sine. Men fikk mange ganger dette beløpet i klær, utstyr, fritidsaktiviteter etc...

så jeg vet ikke hva jeg skal si...

Jeg hadde aldri hatt råd til å gå på vgs uten stipend i vertfall...

Lenke til kommentar
Jeg synes at stipend heller bør deles ut på grunnlag av en prat en rådgiver har hatt med eleven/foreldre om hvor mye eleven får i ukelønn, og elevens økonomiske situasjon.

9549780[/snapback]

En slik prat vil ikke ha noe verdi i det hele tatt. Det er ikke mulig ha et slikt system bygd på tillitt.

9586275[/snapback]

vertfall ikke i grådige norge...

Lenke til kommentar

Ikke i Norge og ikke noen andre steder utenom kanskje Kardemommeby. Det er naiv-idealistisk å tro at folk – uansett hvor – vil være helt ærlige når deres muntlige utsagn ene og alene skal bestemme hva de får av penger. Det er mange som er villige til å gå til ekstreme lengder for å begå trygde- og annen svindel, og en slik samtale som beskrevet tidligere vil nærmest være en oppfordring til uærlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...