Gå til innhold

Marantz/HK/Yamaha?


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer nå å gå over fra PC settet mitt til litt bedre. Det jeg har kikka på hittil hos lokale (Porsgrunn) forhandlere er:

 

HiFi Centeret:

HK AVR 3550 , 5000 kr

Proson front/senter/bakhøyttalere, 8000 kr

+ høyttalerledninger, 500-600 kr

+ gulvstativ til bakhøyttalere, 995 kr paret

 

Strandberg:

Yamaha RX-V430RDS, 4000 kr

Koda EX686 F/C/S front/senter/bak, 4500 kr

+ kabler 500 - 600 kr

+ gulvstativ til bakhøyttalere, ? kr

 

Busk Lyd og Bilde:

Marantz SR5200, 5000 kr

JBL ATX 40/10C/20 front/senter/bak, 5500 kr

Spikes til fronthøyttalere ("skrufri type"), 500

Får med det jeg trenger av høyttalerkabler

+ gulvstativ til bakhøyttalere, 795 kr paret

+ evt JBL ATX Sub, ? kr

 

Her lider jeg valgets kvaler. Likte lyden i Marantz oppsettet, men ikke så mye bass i høyttalerene, vurderer derfor sub i tillegg. Bass er ikke første prioritet ved musikk, men har litt mer betydning under film.

 

Forhandleren som hadde MARANTZ mente jeg fikk mer for pengene ved å velge Marantz foran HK i DENNE prisklassen (han solgte også HK, men i høyere prisklasse).

 

Han som anbefalte HK var ikke interessert i fortelle noe om Marantz forsterkeren (han solgte denne også), han sa bare at det ble noe annet. Mer profitt på å selge HK???

 

Fikk ikke hørt på oppsettet med Yamaha og Koda høyttalerene.

 

Tror jeg blir fornøyd uansett hva jeg velger, men er det noen som har litt erfaringer med disse forsterkerene/høyttalerene som kan komme med litt info?

 

På forhånd takk.

 

Edit: HK AVR5300 -> HK AVR3550

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha hørt mye på både HK AVR3550 og Marantz SR5200 da to av mine beste venner har nettopp disse er min mening at Marantzen vinner musikk konkuransen og HK på film sida, men Marantzen blir for meg sammenlagtvinneren, den er klarere vinner på musikk enn HK er på film. Litt mindre kraft i bånn (så har den også en svakere strømforsyning), men

Marantz er mye mer elegant eller "oppløst og raffinert" som Lyd & Bilde liker å si :)

 

Var forøvrig på hificenteret her i kr.sand og de solgte begge reciverene og de sa en del om begge, uten at jeg måtte dra det ut av dem.

 

De andre komponentene du har valgt ut har jeg null erfaring med så der melder jeg pass.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Anders.

 

Bass "problemet" med Marantzen kan vel løses på en grei måte med en aktiv sub ville jeg tro?

 

Forøvrig ser jeg en del på film, men hører også mye på musikk, mest musikk. Heller mer og mer mot Marantz, men bestemmer meg ikke om før et par dager.

 

Forøvrig bor jeg på studenthybel ca 14 kvm, så store høyttalere (Proson og Koda) er kanskje ikke det beste? Bedre å evt kombinere JBL med en aktiv sub?

 

Edit: La til litt.

Lenke til kommentar

Du sier at du får med det du trenger av høyttalerkabel fra det ene alternativet. Dette trenger IKKE være positivt.

Det kan godt hende de sender med noe billige "skolisser" de har liggende. Sats på høyttaler/signalkabler av god kvalitet.

 

En god huskeregel er kabler til ca 10% av verdien av resten av anlegget.

 

Både Marantz, HK og Yamaha lager gode produkter, men jeg ville nok gått for HK-kombinasjonen.

 

Men LYTT til alle kombinasjonene og bestem selv, det er tross alt du som skal bruke anlegget.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Marantz SR 5200 Reciever og to Proson R62 SA Fronthøyttalere på hificenteret i kr.sandonsdag i forrige uke.

 

Jeg er veldig fornøyd med kombinasjonen. Når jeg snakket med de der nede anbefalte de Marantzen hvis jeg primært skulle høre på musikk, og H/K'en hvis jeg primært skulle se på film. Begge var helt topp sa de, men Marantzen tok en liten ledelse når det gjaldt musikk.

 

Jeg bruker systemet inne på mitt rom som ikke er altfor stort. Får ikke optimal akustikk, men hva kan en kreve når en bor hjemme..

 

Jeg er heller ikke mest ute etter bass, men jeg syns Marantzen + Proson høyttalerne leverer det jeg trenger. Som sagt, jeg er ikke hifi mann, og hadde sikkert ikke hørt forskjellen mellom Marantzen og H/K'en.

 

Jeg er i hvert fall fornøyd med Marantz SR 5200 :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg en HK AVR65 eldre model.

Er strålende fornøyd med den på film og Musikk, eneste er at den blir varm :( Hmm Vannkjøling ?

Og den er DYP i bassen på bunnen :)

Min forsterker er ikke på mer en 5*65W men de er til å ta og føle på.

Uten tvil er min neste investerig også en HK.

 

Helst en AVR7/8 serien og en DVD10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...