Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er den riktige plassen for JSP, men det er jo så lik java så.

 

Situasjonen er slik, jeg har en webside, vanlig koded i HTML.

 

JEg har bare brukt out.println til å skrive html koden. Må vel kanskje gjøre om det til en String for å få til funksjonen jeg vil?

 

Poenget er at jeg vil at alle gangene et ord f.eks. hjemmeside nevnes så skal den bli erstattet med f.eks. <a href="www.hjemme.no">hjemmeside</a>

 

Jeg tenkte på noen if setninger kanskje? If String = hjemmeside eller noe sånt, men hva om ordet "hjemmeside" bare er en liten del av Stringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne sammenligne strenger må du bruke equals() eller equaklsIgnoreCase(). I ditt tilfelle ville jeg brukt equalsIgnoreCase(), da ordet hjemmeside kan skrives med store eller små boksaver.

 

String tekst;

//tekst får en verdi

if(tekst.equalsIgnoreCase("hjemmeside")){

//bla bla bla

}

 

Hvis strengen tekst hadde verdien "Velkommen til min hjemmeside", nå du bruke StringTokenizer, for å dra ut ett og ett "ord"/ token fra strengen.

 

StringTokenizer tokens=new StringTokenizer(tekst)

while(tokens.hasMoreTokens(){

String tmp=tokens.nextToken();

if(tmp.equalsIgnoreCase("hjemmeside")){

//BLA BLA BLA

}

}

Lenke til kommentar

Hvis du setter inn tekst i et JSP dokument så kan du bruke denne:

 


<%=htmlstreng.replaceAll(" hjemmeside ", "<a href="...."> hjemmeside </a>")%>

 

Evt. om du bruker println statements fra rett fra servlet'en setter du inn replaceAll() metoden i print statementet. Jeg vil anbefale at du ikke hardkoder html inn i servlet'en, men heller bruker jsp-sider og en dispatcher.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...