Gå til innhold

Bilde-quiz: Hva er dette?


Caze

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virkar som om de er leie av å ta feil, så eg skal komme med svaret og sei at Deimos87 var på sporet først og skal få komme med neste oppgave. TumTum hadde tydelegvis vore inne på wikipedia eller noko lignande, men han var litt seint ute.

 

Så, her er bilde av ein glødeplugg

300px-Glow_plug.JPG

 

Det som eg viste bilde av, var ein glødeplugg for thermostart. Dersom du går inn på google og søker etter thermostart på bilder vil du få opp bilde mitt. Dei sit i innsugingsmanifoilen og fungerar så og seie som ein glødeplugg. Men ifra returen for dieselen på motoren vil det gå ein slange/røyr til ein liten behaldar, og ifra den vil det gå ein slange/røyr ned på glødepluggen for thermostart. Det som skjer er at når glødepluggen er blitt varm nok vil den opne ein liten ventil som let dieselen ifra beholdaren renne ned på pluggen og blir anntent på grunn av varmen.

 

Thermostart er kort fortalt eit bedre system for å få start på ein dieselmotoren på dei kalde dagane. Deimos87, din tur.

Lenke til kommentar

Farkosten er russisk og ble (og blir) brukt i det Kaspiske Hav og Svartehavet. Originalt produsert for militære formål men blir nå også benyttet som person/-biltransport.

 

De største av denne typen er 100 meter lange.

 

Men det var betegnelsen på denne typen farkost jeg ville ha ... :)

Lenke til kommentar

Som sagt: det er IKKE et fly. Et sjøfly er et fly. På samme måte som en luftputebåt ikke er en båt.

 

Ble litt vanskelig dette her... Dette er et "ekranoplan". De ble også kalt "The Caspian Sea monster". Legger ved et bilde av en annen modell:

Pic_4459.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Ekranoplan

 

Da kan noen andre legge opp et nytt bilde.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...