Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg må lære meg å drifte \ supportere SQL med databaser, struktur, oppdateringer osv.

 

Er det noen som har tips på hvor jeg kan starte? Hvilke bøker bør jeg kjøpe, hvilke nett steder bør jeg sjekke?

 

 

Er takknemlig for alle tips å vink.

 

 

Mvh

9538602[/snapback]

 

Last ned gratis versjoner av MSSQL (2005 express kommer med gratis manager også)

Så er det bare å prøve og feile.. Prøv litt sql spørringer osv via Excel for eks.. Og prøv litt backup, restore, scripting osv..

 

Google is your friend!

 

Om du er relativt datakyndig og klarer å tenke litt selv så er ikke dette noe problem!

Husk backup OFTE på produksjonsdatabaser, om du ikke er HEEEEEEELT trygg på det du gjør!

Lenke til kommentar
Takker å bukker for tips som kom raskere en lynet! :)

 

Er det flere tips så er det bare kjøre på med tips, råd, veiledninger

9538717[/snapback]

 

Hands om experience er tingen! Kommer ikke langt med en tørr bok..

Siden som bli linket til er sikkert topp!

 

Anbefaler virkelig at du prøver (og feiler) mest mulig.. Kan eventuelt bruke VMware server (osv) og opprette virtuelle (database)servere.

Lenke til kommentar

Last ned og innstaller MS SQL 2005 Express

 

Innstaller SQL Server 2005 Samples and Sample Databases så har du litt data å jobbe med.

 

Bruk SQL Server 2005 Books Online

 

Ellers så finner du jo mye info på MS SQL hoved sidene.

 

Viss du er helt fersk kan det lønne seg å lære seg grunnleggende sql via eksempler osv.

 

Av egen erfaring har jeg lagt merke til at brukerhåndtering og rettigheter er ganske anderles for 2005 i forhold til eldre versjoner. Dette er ikke lenger så rett frem, og kanskje noe å se nærmere på viss du skal jobbe med drift.

Lenke til kommentar

Jeg ville vel startet med å lære meg SQL samtidig med generell databasestruktur. Jeg føler at ingen av de gir mye nytte uten den andre. Akkurat dette lurer jeg på om jeg ikke vil anbefale kurs eller skolefag for. Kan ikke helt se for meg effektiv læring av SQL og databaser fra en bok. Det er kanskje bare meg.

 

Deretter går det an å spisse seg inn på et bestemt serverprodukt som skal driftes. Det går fint an å drifte en SQL-server uten et snev av peiling på SQL, og hva den gjør. Likevel er jeg stor fan av å kjenne til hvordan systemene jeg drifter faktisk fungerer. Det har reddet meg mer enn et par ganger!

Lenke til kommentar
Det går fint an å drifte en SQL-server uten et snev av peiling på SQL, og hva den gjør.

9540170[/snapback]

Nja, det kommer jo an på hva du legger i å drifte det, og hvilke krav du stiller til effektivitet i arbeidet. Du kommer ikke utenom SQL hvis du skal drifte en database effektivt. Bare noe så enkelt som å finne ut HVOR en backup av en tidligere eksisterende database ble lagt er for meg i retning av et mareritt hvis man ikke kan noe SQL. Men for all del, det GÅR an ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...