Gå til innhold

Anbefaling av digital kamera

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

Jeg trenger litt hjelp til anbefaling av digital kamera fra 2000 til maks 4000,-

Helst ikke være for stort eller klumpete og helst sølv da jeg liker sølv veldig godt.hehe

Men hvis prisen er riktig på et spesielt kamera som er svart så kan det være aktuelt.

Og vil helst ha et kamera som kan bruke oppladbare batterier da de fleste kamera slukerbatteri kraft.Og at kamera har mulighet til å kunne bruke forskjellige minnekort er jo en stor pluss siden jeg har sett at mange minnekort varierer veldig i pris. kanskje det har forandret seg siden sist jeg sjekket det.

Siden jeg spør så har jeg sett at det er mange hardware.no forumbrukere så har god kompetanse innen kamera sjangeren så det er sikkert mange her som kan komme med råd,tips osv.

Vær så snill og ikke komme med anbefaling av kamera med blå,røde kameraer.hehe

Jeg personlig kan ikke fordra kameraer som har glorete farger som røde.blå osv.

Et kamera skal være sølv,svart. vel synes jeg..men jeg liker best sølv.

Kom gjerne med deres erfaringer fra kameraer som dere har osv.

Takk

Endret av Scortech
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syns det ser mest ut som du har lagt inn en bestilling her. :!:

Kompaktkamera: http://www.akam.no/tema/Kompaktkamera

Digital Speilrefleks: http://www.akam.no/tema/Speilrefleks

Der bør du finne det du er ute etter å vite.

9533244[/snapback]

Godt råd, før jeg kjøpte mine kompaktkamera leste jeg testene på kamera også, og valget falt på ixus serien for meg. har ikke angret på det. Har min fjerde ixus nå (850is), den synes jeg er kjempefin, liten og lett, god på macro, og fin is (billedstabilisator), dessuten så har kameraet mange muligheter utenom enkelt auto valg. God programvare følger med også.

(Holdt meg til Canon da jeg kjøpte speilrefleks nylig også EOS 400D).

Men det er klart, andre har sine merker og favoritter, (man bør prøve å finne det som har flest fordeler for en selv :)

RandiA

Skrevet (endret)

Tja det afhænger jo meget af behov hvad der er det ideele kompaktkamera.

Hvis man er til at tage billeder i dårligt lys uden genere omgivelser med blitz, er Fujifilms F-serie i top.

Selv har jeg netop i går modtaget et fujifilm F50fd til erstatning for min F30. Har forsøgt at lægge en sammenlignende anmeldelse ind under F50fd. Men den korte version er at bruger man det i 6Mpixel-mode er det langt bedre end F30, til min overraskelse (og glæde) også hvad angår detaljer OG støj.

Har man ikke behov for den store lysfølsomhed, kan jeg på det varmeste anbefale Ricoh R6. For detaljer se min anmeldelse i produktguide. Men den korte version er at det er et dejligt hurtigt kamera med vidvinkel og ganske meget zoom.

Hvis du tager små-videoer, så vær opmærksom på om den indbyggede IS (hvis kameraet har det) virker i video mode. Det går desværre ikke alle, men det hjælper gevaldigt til at få vidoer til at se bedre ud at bevægelserne bliver mere glatte og flydende. Den virker på F50fd, men ikke på R6

Ad det fysiske er min erfaring at tykkelsen er det der er mest irriterende, det betyder mindre hvor højt/bredt det er. Kommer det over omtrent en tomme begynder det at være irriterende i lommen. Det betyder overraskende meget i praksis om det er fx 2.7 eller 2.3cm.

Min R6 VIRKER meget tyndere end min 'gamle' F30 i praksis, selvom det kun er få millimeters forskel når man måler det. Så det har også noget at gøre med hvor 'kasseformet' det er. Rundere kanter får det til at virke mindre i lommen.

Omvendt virker F50fd ikke større end R6 selvom den er vel en halv centimeter højere.

Mvh

Eske

PS

Ad 'minnekort', så forsøg at undgå xD, de er langsomme og dyre. SD/SDHC er både hurtigere og billigere. Pas også på HVOR du køber det. Selv plejer jeg at købe over ebay, hvor det koster under det halve af hvad man skal betale i en butik !! (også for samme forseglede mærkevarer)

Det er samme historie som blækskrivere. Billig-printer-dyrt-blæk-modellen. Den prøver mange foto-butikker at lave med hukommelseskort...

Endret av EskeRahn
Skrevet
Selv plejer jeg at købe over ebay, hvor det koster under det halve af hvad man skal betale i en butik !!  (også for samme forseglede mærkevarer)
Det er rapportert om en mengde fake-kort på Ebay, og man finner ikke ut at de er fake før de faktisk krasjer. Og de fleste fake-kort gir opp, gjerne på tidspunkt da du har flere hundre bilder på minnekortet som du ennå ikke har overført til datamaskinen. Kan godt være at du har vært heldig, men det er dessverre ikke alle som er det.

Nei, da er det vel verdt å betale en hundrelapp eller to mer og kjøpe det i en seriøs butikk, så er sjansen for det minimal. Spesielt hvis du velger kort som Sandisk.

Skrevet

Ta en titt på akam.no, dinside.no og cnet.com sine tester, det kan hende du finner noe som faller i smak... Selv bestilte jeg Canon PowerShot A720 IS til 1895 på komplett på Onsdag, den fikk 7.8 av 10 hos cnet.com og er billig og bra... Skal du ha noe dyrere ville jeg tatt en titt på Canon PowerShot G9 eller noen av ultrazoom kameraene, vil du ha noe mindre burde du også ta en titt på Fujifilm F-serien og Canon Ixus kameraene...

Vil ikke komme med noen konkret anbefalning siden jeg ikke er noen ekspert og ikke har sammenlignet og prøvd så mange kameraer selv...

Skrevet
Heisann.

Jeg trenger litt hjelp til anbefaling av digital kamera fra 2000 til maks 4000,-

Helst ikke være for stort eller klumpete og helst sølv da jeg liker sølv veldig godt.hehe

Men hvis prisen er riktig på et spesielt kamera som er svart så kan det være aktuelt.

Vil anbefale både Nikon Coolpix S500 og Fujifilm F40fd. Begge gir bra bilder, og særlig Nikon'en er ganske lekker etter min mening. Nå har jo også Nikon kommet med S510 og S700, men om det har noe særlig for seg å velge dem, kan jeg ikke si noe om ennå. S700 har flere megapixler, men også større brikke. Du får også dårligere vidvinkel. Ang. støynivå har antakelig Nikon gjort noe i signalbehandlingen, men det er vanskelig å si om det har noen stor effekt uten å ha sett tester...

PowerShot-serien til Canon er også bra kameraer, men er jo ikke akkurat pene å se på. Dersom det betyr noe for deg, er de ikke det beste alternativet. Da er Ixus-serien bedre, og f.eks. Ixus 800IS eller 850IS, er gode kameraer i kompakt innpakning. G9 er jo et nokså avansert kamera, og utrolig lekkert på sin måte, uten å være verken kompakt eller "elegant" på samme måte som Ixus...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...