Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon på jobben idag, om hvorvidt ordet "neger" burde bli akseptert.

 

Jeg mener at man skal bruke ordet neger, når man skal beskrive folk. Når ble ordet NEGER, negativt ladet? Ordet NIGGER derimot, referer til slave-tidene syntes jeg.

 

Om jeg sier en person er neger, ville jo ikke personen likt dette. Hva skal man ellers si?

U-hvite? Annerledes fargede? Mørk? Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

 

Man sier NEGER, fordi neger er neger. Neger kommer fra ordet negro, og negro betyr svart/mørk. Skal man legge skjul på at de er mørkhudete? Det blir jo minst like negativt om man skal gjøre det til en ikke-ting.

 

Man kan jo ikke benekte at det er forskjell på hudfarger.

 

Noen andre som har noen synspungter på min mening? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt 100% enig med Bob_3. Jeg ville ikke sagt "neger" til en tilfelig person, men til en jeg kjenner kunne jeg godt sagt det, for da ville personen antakelig skjønnt at det ikke var vondt ment.

Og at ordet ikke er allment akseptert er det ikke noe å legge skjul på, så jeg mener vi bare må leve med det sånn som det er. Og ikke henge oss opp i sånne bagateller som et lite ord...

Lenke til kommentar
Synes heller ikke neger er negativt ladd, men jeg ville ikke prøvd å si "neger" til en random mørkhudet person på gata ;)

 

Neger er ikke et akseptert ord, det må man bare leve med.

9531948[/snapback]

 

Utheving er mitt verk. Jeg har gjort det til en vane å ty til den definisjonen.

 

Så lenge enkelte opplever "neger" som nedverdigende, eventuelt som et gufs fra slavetiden, burde det helst unngås.

Lenke til kommentar
Hadde en diskusjon på jobben idag, om hvorvidt ordet "neger" burde bli akseptert.

 

Jeg mener at man skal bruke ordet neger, når man skal beskrive folk. Når ble ordet NEGER, negativt ladet? Ordet NIGGER derimot, referer til slave-tidene syntes jeg.

 

Om jeg sier en person er neger, ville jo ikke personen likt dette. Hva skal man ellers si?

U-hvite? Annerledes fargede? Mørk? Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

 

Man sier NEGER, fordi neger er neger. Neger kommer fra ordet negro, og negro betyr svart/mørk. Skal man legge skjul på at de er mørkhudete? Det blir jo minst like negativt om man skal gjøre det til en ikke-ting.

 

Man kan jo ikke benekte at det er forskjell på hudfarger.

 

Noen andre som har noen synspungter på min mening?  :ermm:

9531885[/snapback]

Neger er nigger oversatt fra engelsk. At svarte ikke liker at du kaller dem neger burde være god nok grunn til at du ikke skal bruke det. Det er et negativt ladet ord siden det var det ordet plantasjeeierene brukte når de omtalte sine slaver og senere så ble det brukt av hvite som så ned på svarte og prøvde å begrense deres rettigheter. Begge ordene ble brukt selv om negro har alltid vært litt mildere. At du synes negro ikke er negativt ladet har lite med saken å gjøre.

 

Er han svart så kaller du han svart, enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Hadde en diskusjon på jobben idag, om hvorvidt ordet "neger" burde bli akseptert.

 

Jeg mener at man skal bruke ordet neger, når man skal beskrive folk. Når ble ordet NEGER, negativt ladet? Ordet NIGGER derimot, referer til slave-tidene syntes jeg.

 

Om jeg sier en person er neger, ville jo ikke personen likt dette. Hva skal man ellers si?

U-hvite? Annerledes fargede? Mørk? Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

 

Man sier NEGER, fordi neger er neger. Neger kommer fra ordet negro, og negro betyr svart/mørk. Skal man legge skjul på at de er mørkhudete? Det blir jo minst like negativt om man skal gjøre det til en ikke-ting.

 

Man kan jo ikke benekte at det er forskjell på hudfarger.

 

Noen andre som har noen synspungter på min mening?  :ermm:

9531885[/snapback]

Neger er nigger oversatt fra engelsk. At svarte ikke liker at du kaller dem neger burde være god nok grunn til at du ikke skal bruke det. Det er et negativt ladet ord siden det var det ordet plantasjeeierene brukte når de omtalte sine slaver og senere så ble det brukt av hvite som så ned på svarte og prøvde å begrense deres rettigheter. Begge ordene ble brukt selv om negro har alltid vært litt mildere. At du synes negro ikke er negativt ladet har lite med saken å gjøre.

 

Er han svart så kaller du han svart, enkelt og greit!

9532331[/snapback]

 

Feil det er plantasjeeiere som har tatt Negro (Neger på norsk) og byttet det til Nigger som er et negativtladet ord. Et ord som faktisk negrene i Amerika bruker mest når dem snakker til hverandre.

Lenke til kommentar
Hadde en diskusjon på jobben idag, om hvorvidt ordet "neger" burde bli akseptert.

 

Jeg mener at man skal bruke ordet neger, når man skal beskrive folk. Når ble ordet NEGER, negativt ladet? Ordet NIGGER derimot, referer til slave-tidene syntes jeg.

 

Om jeg sier en person er neger, ville jo ikke personen likt dette. Hva skal man ellers si?

U-hvite? Annerledes fargede? Mørk? Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

 

Man sier NEGER, fordi neger er neger. Neger kommer fra ordet negro, og negro betyr svart/mørk. Skal man legge skjul på at de er mørkhudete? Det blir jo minst like negativt om man skal gjøre det til en ikke-ting.

 

Man kan jo ikke benekte at det er forskjell på hudfarger.

 

Noen andre som har noen synspungter på min mening?  :ermm:

9531885[/snapback]

Neger er nigger oversatt fra engelsk. At svarte ikke liker at du kaller dem neger burde være god nok grunn til at du ikke skal bruke det. Det er et negativt ladet ord siden det var det ordet plantasjeeierene brukte når de omtalte sine slaver og senere så ble det brukt av hvite som så ned på svarte og prøvde å begrense deres rettigheter. Begge ordene ble brukt selv om negro har alltid vært litt mildere. At du synes negro ikke er negativt ladet har lite med saken å gjøre.

 

Er han svart så kaller du han svart, enkelt og greit!

9532331[/snapback]

 

Feil det er plantasjeeiere som har tatt Negro (Neger på norsk) og byttet det til Nigger som er et negativtladet ord. Et ord som faktisk negrene i Amerika bruker mest når dem snakker til hverandre.

9532391[/snapback]

Begge ordene blir brukt og ble brukt. Hvis man bruker ordet så er det ofte vanlig å si negroes når man snakker om flertall og nigger når man snakker entall. De betyr det samme, men det ene er slang. Det var ikke sånn at på 1800-tallet så bedtydde negro svart, mens nigger bedtydde svart slave.

 

Og jeg vet at det er et ord som blir brukt til vanlig mellom amerikanere siden jeg bodde der ifjor. Det handler om å respektere andre mennesker og deres ønsker. Ordet blir negativt ladet når det blir brukt av en hvit og dermed så er det slik det er nå. Mange svarte liker ikke at andre svarte kaller dem nigger også, og de burde respektere det. Er det noe problem å kalle dem svarte?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Neger er nigger oversatt fra engelsk. At svarte ikke liker at du kaller dem neger burde være god nok grunn til at du ikke skal bruke det. Det er et negativt ladet ord siden det var det ordet plantasjeeierene brukte når de omtalte sine slaver og senere så ble det brukt av hvite som så ned på svarte og prøvde å begrense deres rettigheter. Begge ordene ble brukt selv om negro har alltid vært litt mildere. At du synes negro ikke er negativt ladet har lite med saken å gjøre.

 

Er han svart så kaller du han svart, enkelt og greit!

9532331[/snapback]

 

Hva med å kalle en asiater for "gul"?

Eller en indianer for "rødhud"?

Er det helt ok?

 

Selv bruker jeg neger når jeg skal beskrive en afrikaner. Da forstår de fleste hva jeg mener selv om noen begynner å rope "rasist" bare der hører ordet. Man kan ikke bruke ordet "svart" for å beskrive noen som er brune. Man kan heller ikke kalle dem brune fordi da kan man tro man sammenligner dem med andre "brune" ting.

 

Har foresten et eksempel på at å bruke svart ikke er et dugende alternativ.

"Dame kommer inn i lokale, spørr etter svart mann. Personen som blir spurt vet ikke om noen "svart" mann så damen blir sendt på dør. Men ikke langt unna satt faktisk mannen hun var på jakt etter, men han er ikke svart, han er mørkbrun."

(Var 4 personer totalt i lokale)

 

Noen språkforskere mener dessuten at å bruke ordet neger er akseptabelt. Jeg velger å høre på ekspertene, ikke noen idealistiske tullinger som prøver å bestemme hvilke ord jeg kan og ikke kan bruke.

 

Quotes fra wikipedia

"Neger er på norsk tradisjonelt et nøytralt ord for en person som stammer fra mørkhudede folkegrupper bosatt i Afrika sør for Sahara."

Lenke til kommentar

Jeg mener ingenting negativt om jeg sier neger, men prøver å unngå det siden det kan oppfattes på feil måte.

 

Er det noe galt med ordet "mørkhudet"?

 

Men herregud da,hvorfor skal farge være noe som alltid skal påpekes med en gang det snakkes om en person? Hver gang du skal nevne en hvit kompis,sier du "Du vet Kurt,han er hvit og sånt"?

Fordi det sier veldig mye om hvordan en person ser ut. Om du beskriver en person, men unngår å nevne noe om hudfarge, så er det større sjanse for at bildet som blir dannet er forskjellig fra hva du egentlig mener.

(min oppfatning såklart)

Lenke til kommentar
Neger er nigger oversatt fra engelsk. At svarte ikke liker at du kaller dem neger burde være god nok grunn til at du ikke skal bruke det. Det er et negativt ladet ord siden det var det ordet plantasjeeierene brukte når de omtalte sine slaver og senere så ble det brukt av hvite som så ned på svarte og prøvde å begrense deres rettigheter. Begge ordene ble brukt selv om negro har alltid vært litt mildere. At du synes negro ikke er negativt ladet har lite med saken å gjøre.

 

Er han svart så kaller du han svart, enkelt og greit!

9532331[/snapback]

 

Hva med å kalle en asiater for "gul"?

Eller en indianer for "rødhud"?

Er det helt ok?

 

Selv bruker jeg neger når jeg skal beskrive en afrikaner. Da forstår de fleste hva jeg mener selv om noen begynner å rope "rasist" bare der hører ordet. Man kan ikke bruke ordet "svart" for å beskrive noen som er brune. Man kan heller ikke kalle dem brune fordi da kan man tro man sammenligner dem med andre "brune" ting.

 

Har foresten et eksempel på at å bruke svart ikke er et dugende alternativ.

"Dame kommer inn i lokale, spørr etter svart mann. Personen som blir spurt vet ikke om noen "svart" mann så damen blir sendt på dør. Men ikke langt unna satt faktisk mannen hun var på jakt etter, men han er ikke svart, han er mørkbrun."

(Var 4 personer totalt i lokale)

 

Noen språkforskere mener dessuten at å bruke ordet neger er akseptabelt. Jeg velger å høre på ekspertene, ikke noen idealistiske tullinger som prøver å bestemme hvilke ord jeg kan og ikke kan bruke.

 

Quotes fra wikipedia

"Neger er på norsk tradisjonelt et nøytralt ord for en person som stammer fra mørkhudede folkegrupper bosatt i Afrika sør for Sahara."

9532466[/snapback]

Asiater og indianer synes det er greit at du kaller dem de er. Det er ikke vanlig å kalle dem gule siden tross alt så er de ikke gule i det hele tatt. Du kan også kalle svarte som er fra afrika Afrikaner.

 

Eksemplet ditt har nok ikke særlig rot i virkeligheten. I USA så kalte de alle som var blandet til svarte for svarte, og det er ikke noe galt med å si brun heller. (Ånei det er det samme fargen som bæsj) Barack Obama blir kalt svart selvom han utvilsomt er blandet Det jeg sier at du må respektere andre mennesker og deres ønsker, og det er tydlig at du ikke gjør.

 

Jeg gir da blaffen om noen språkforskere sier det er ok å si et ord. F.eks. når jeg var yngre så hadde mange lyst til å kalle meg veggis, og jeg hadde ingen ønske om å bli kalt det, men de respekterte det ikke så jeg valgte å ikke lytte hvis de brukte det kallenavnet og de sluttet. Hvis noen språkforskere hadde sagt at det var greit at de kalte meg veggis, så ville jeg forsatt ikke akseptert å bli kalt veggis.

 

Og Wikipedia sier at det er tradisjonelt og det er en grunn til at de brukte det ordet, siden alle er ikke far Norge vet du. Gi svarte nok respekt til at du slutter å kalle dem neger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Å si neger har ingenting med respekt å gjøre, det er et vanlig Norsk ord som jeg har vokst opp med. Antirasister og PKer skal ikke bestemme hvilkene ord som skal være tillatt å si.

 

Sammenligne ordet neger med et kallenavn du fikk som yngre er helt på bærtur.

 

Hadde du også sluttet å bruke ordet "hvit" hvis jeg sa at jeg ble fornærmet av det?

Lenke til kommentar
Å si neger har ingenting med respekt å gjøre, det er et vanlig Norsk ord som jeg har vokst opp med. Antirasister og PKer skal ikke bestemme hvilkene ord som skal være tillatt å si.

 

Sammenligne ordet neger med et kallenavn du fikk som yngre er helt på bærtur.

 

Hadde du også sluttet å bruke ordet "hvit" hvis jeg sa at jeg ble fornærmet av det?

9532513[/snapback]

At foreldrene dine bruker det gjør det ikke noe mer riktig og at det er vanlig gjør det heller ikke mer riktig.

 

Når du argumenterer så må du alltid utdype svarene dine istedenfor å skrive ubegrunnede kommentarer. Denne kommentaren var ubegrunnet

Sammenligne ordet neger med et kallenavn du fikk som yngre er helt på bærtur.

 

Hadde jeg kjent deg og du faktisk hadde en grunn til det så ville jeg sluttet å kalle deg hvit. Det er en forskjell i de to sakene og det er at de fleste hvite ønsker å bli kalt hvite, mens de fleste svarte ønsker ikke å bli kalt neger og derfor bør du unngå det helt.

 

Mange svarte liker ikke å bli kalt neger fordi det er et ord som ofte ble brukt av rasister og ble brukt som svart slave før, og det respekterer jeg siden de har en grunn. Gi svarte nok respekt til at du slutter å kalle dem neger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Har du en statistikk på at flertallet av negrene i Norge ikke vil bli kalt neger eller er det bare oppspinn fra din side?

Kjenner en som ikke har noe imot å bli kalt neger, men synes svart er værre fordi man forbinder det med ondt, mørket, slemt osv.

 

Rasister bruker ikke ordet neger, dem sier nigger. Neger har aldri blitt brukt som et slaveord. Et ord som man beskriver en mørkhudet person sør for Sahara er neger.

 

Hvorfor blir jeg ikke overrasket hvis Svarte Petter snart blir bannlyst på samme måte som Hoa Hottentott og Negerkongen ble.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Har du en statistikk på at flertallet av negrene i Norge ikke vil bli kalt neger eller er det bare oppspinn fra din side? 

Kjenner en som ikke har noe imot å bli kalt neger, men synes svart er værre fordi man forbinder det med ondt, mørket, slemt osv.

 

Rasister bruker ikke ordet neger, dem sier nigger. Neger har aldri blitt brukt som et slaveord. Et ord som man beskriver en mørkhudet person sør for Sahara er neger.

9532533[/snapback]

Vet ikke hva svarte nordmenn mener siden det er nesten ingen av dem. De fleste innvandre i Norge er arabere eller fra Europa.

 

Dermot, så vet jeg at det er helt klart tilfellet i USA. Du vil ikke provosere så mange svarte ved å si neger her i Norge, men hvis du stikker til utlandet så er det uakseptabelt for det finnes det mennesker du kan provosere.

 

Jo, rasister bruker ordet negro og nigger. Look at the bunch of negroes over there eller Look at the bunch of niggers over there. Den eneste forskjellen er at den ene er mildere enn den andre. Jo, det har det og jeg ga deg et eksempel som du ikke har svart på ennå.

 

Hvorfor kan ikke du bare bruke svart istedenfor å ikke respektere svarte ved å kalle dem neger selv om de ikke ønsker det? Gi svarte nok respekt til at du slutter å kalle dem neger.

Lenke til kommentar
Du vil ikke provosere så mange svarte ved å si neger her i Norge

Du har rett i at negerne i Norge ikke blir provosert av ordet neger, fordi det er absolutt ingenting å provosere seg over siden det er et helt vanlig norskt ord. Hva som skjer utenfor våres grenser når det gjelder den saken gir jeg vel langt faen i?

Jo, rasister bruker ordet negro og nigger

Synes den ene setningen din var litt rar, beskylder du meg for rasist siden jeg sier neger?

Look at the bunch of negroes over there eller Look at the bunch of niggers over there. Den eneste forskjellen er at den ene er mildere enn den andre. Jo, det har det og jeg ga deg et eksempel som du ikke har svart på ennå.

"Look at the bunch of white guys over there" like rasistisk som førstnevnte altså ikke noe rasistisk.

(Hvilket eksempel?)

 

Neger er nigger oversatt fra engelsk.

Fra wikipedia :

Negro is a racial term applied to black Africans, Black people. However, prior to the shift in the lexicon of American and worldwide classification of race and ethnicity in the late 1960s, the appellation was accepted as a normal formal term both by those of African descent as well as non African-blacks. Negro means black in Spanish and Portuguese, and the Italian nero is similar (Latin: niger = "black"). Near-synonyms in common use include

"black"

"dark-skinned"

"black ( of only african blood)"coloured" (though in South Africa this means "of mixed race")

"African" (or, in the United States, "African American").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...