Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbakebetaling av VAT (mva)


LightSabre

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bestille en vare fra Storbritania til en venn i Danmark for så å ta den med meg som bagasje til Norge. Dette er etter det jeg kjenner til helt greit så lenge verdien er under 6000 NOK og jeg er ute av landet minst 24t.

 

Men er det noen som vet om jeg da kan få refundert VAT når jeg tar den med ut fra EU? Og hvordan jeg da skal gå fram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke slik at tilbakebetalt VAT automatisk utløser krav om å betale norsk MVA. Der er som trådstarter nevnte et fribeløp, forutsatt at du har vært utenlands i over 24 timer kan du innføre varer for opptil 6000 kroner uten å betale MVA for disse. Forøvrig er den britiske VAT satsen på 17,5%, hvis der ikke har vært endringer de siste par år.

 

Fremgangsmåten er mer eller mindre som følger;

 

1. Ved varekjøp ber du forretningen fylle ut et tax-free skjema (tror det heter VAT refund i engelandet, men ta dette med en spade salt )

 

2. Stikk innom tollkontoret på flyplassen ved avreise og få bekreftelse på utførsel av varen.

 

3. Send inn papirene til den opgitte adressen, eventuelt kan det være mulig å få utbetalt på flyplassen.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke slik at tilbakebetalt VAT automatisk utløser krav om å betale norsk MVA. Der er som trådstarter nevnte et fribeløp, forutsatt at du har vært utenlands i over 24 timer kan du innføre varer for opptil 6000 kroner uten å betale MVA for disse. Forøvrig er den britiske VAT satsen på 17,5%, hvis der ikke har vært endringer de siste par år.

 

Fremgangsmåten er mer eller mindre som følger;

 

1. Ved varekjøp ber du forretningen fylle ut et tax-free skjema (tror det heter VAT refund i engelandet, men ta dette med en spade salt )

 

2. Stikk innom tollkontoret på flyplassen ved avreise og få bekreftelse på utførsel av varen.

 

3. Send inn papirene til den opgitte adressen, eventuelt kan det være mulig å få utbetalt på flyplassen.

9529444[/snapback]

Takker for svar, stemmer at det er 17,5% så det er ikke allverdens, men greit om jeg kan slippe den.

 

Ser ut til at de bare kan trekke fra mva på ordrer som blir sendt direkte ut av EU, og at de ikke kan skrive de nødvendige papirer for å få tilbakebetalt mva siden dette blir bestillt på nettet. Men det er jo mulig de ikke kjenner til reglene her, hva slags papirer er det egentlig mantrenger da?

 

I am sorry, but we are unable to provide paperwork for you to reclaim the

vat on an order which you are going to take out of the country, as this has

to be signed for in the presence of the seller.

To obtain this you would have to purchase the items from a store.

 

However, you can place your order on line, on our "rest of the world" option

of the website.

This will calculate your order less vat, but this will have to be sent

direct to Norway.

Lenke til kommentar

Det å få refundert moms i ett land forutsetter nomalt at moms betales i det landet varen tas inn i.

 

I ditt tilfelle ønsker du å få refundert britisk VAT [17,5%] (eksporten fra England) på en vare som sendes Danmark. Dette ville utløse dansk moms [24%]. Her er det ingen fribeløp.

Så har du neste etappe: Danmark - Norge hvor du bærer med deg varene. Her kommer 6000,- regelen inn. Problemet er at du ikke kan få refundert dansk moms (varen ikke kjøpt i Danmark) .

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle ønsker du å få refundert britisk VAT [17,5%] (eksporten fra England) på en vare som sendes Danmark. Dette ville utløse dansk moms [24%]. Her er det ingen fribeløp.

 

9533846[/snapback]

 

Innen EU er regelverket slik at det betales mva/VAT til det landet selgeren holder til i, så det vil si at han ikke får trukket fra de britiske 17,5%, men han må heller ikke betale dansk mva på 24%. Mulig det er diverse unntak, men slik er i alle fall hovedregelen...

Lenke til kommentar
Det å få refundert moms i ett land forutsetter nomalt at moms betales i det landet varen tas inn i.

 

I ditt tilfelle ønsker du å få refundert britisk VAT [17,5%] (eksporten fra England) på en vare som sendes Danmark. Dette ville utløse dansk moms [24%]. Her er det ingen fribeløp.

Så har du neste etappe: Danmark - Norge hvor du bærer med deg varene. Her kommer 6000,- regelen inn. Problemet er at du ikke kan få refundert dansk moms (varen ikke kjøpt i Danmark) .

9533846[/snapback]

Hmm, det jeg egentlig håpet på var at jeg kunne få stemplet papirer på at varen ble tatt med ut av EU og at jeg så kunne få refundert britisk moms. Det er jo ingen moms mellom EU-landene, det er feks samme pris på å bestille til Storbritania eller Danmark. Men det er kanskje slik at jeg må bestille og hente den i UK for å få tilbake moms da.

Lenke til kommentar
1. Ved varekjøp ber du forretningen fylle ut et tax-free skjema (tror det heter VAT refund i engelandet, men ta dette med en spade salt )

 

2. Stikk innom tollkontoret på flyplassen ved avreise og få bekreftelse på utførsel av varen.

 

3. Send inn papirene til den opgitte adressen, eventuelt kan det være mulig å få utbetalt på flyplassen.

9529444[/snapback]

Hvis man bytter ut punkt to med

2. Få norsk tollvesen, politi e.l. til å bekrefte at varen er tatt inn i Norge.

 

Vil ikke dette løse problemet PerB nevner? Iom at beløpet er under den norske frigrensen, vil de vel ikke kreve norsk moms? Om det er mulig å få det norske tollvesenet til å gjøre dette, er jeg derimot usikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...