Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Advarsel mot Brexidol!


nabbskall

Anbefalte innlegg

Vil bare advare folk mot å bruke Brexidol...

 

Mamma døde nesten selv av Brexidol, hun var helt ute av seg når hun lå i sofaen, ikke reagerte hun når jeg snakket til henne eller noe, bare flaks at jeg var der denne gangen, og fikk ringe ambulanse.. hun gikk rett til intensiven, men det gikk heldigvis bra til slutt :)

 

Dritt"medisin"!

 

http://www.abcnyheter.no/node/52435

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Advarer mot medisin

 

Fire personer har dødd og 73 personer har fått alvorlige bivirkninger etter å ha brukt Brexidol. Det betennelsesdempende middelet er svært mye brukt blant idrettsutøvere.

 

Siden 2003 har Legemiddelverket registrert fire dødsfall etter bruk av medisinen. Tre kvinner i 80-årene døde på grunn av blødende magesår. En yngre mann på 25 år omkom av leversvikt, skriver VG.

 

Legemiddelverket ber nå legene bli forsiktigere med å skrive ut denne medisinen.

 

– Brexidol har i Norge først og fremst blitt brukt til korttidsplager av unge folk som trener. Det er denne praksisen vi vil at legene skal slutte med, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i Statens legemiddelverk til avisen.

 

Brexidol virker både på smerter og betennelser, og er kjent for å bli brukt på akutte idrettsskader som seneskjedebetennelse, skuldersmerter og forstuinger. Brexidol inneholder virkestoffet piroksikam, og er markedsledende i Norge blant de medisinene som inneholder dette virkestoffet.

 

Piroksikam er kjent for å gi flere bivirkninger enn andre betennelsesdempende midler. Det øker risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag, magesår, mageblødninger og alvorlige skader av huden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men brexidol har da blitt brukt lenge av mange. Jeg har da selv fått brexidol flere ganger av min lege. Ikke merket noe. Men det har vel kanskje noe med immunforsvaret å gjøre? Det jeg har lest om brexidol i avisene i dag tyder jo på at det oftest er eldre og barn, samt folk med nedsatt immunforsvar som har hatt problemer med denne medisinen.

Men det blir vel antageligvis litt innstramming i bruken av brexidol nå fremover.

Men det virker nesten som at uansett hva slags medisin det er snakk om så finnes det de personene som ikke tåler den og blir syke eller verre.

 

Men det er jo tydelig at brexidol ikke er helt trygt, det skal sies.

Lenke til kommentar

Noen tåler Brexidol, andre ikke, bare folk er veldig forsiktige når de tar den for første gang.

 

Og så har Brexidol en hel masse bivirkninger..

 

Og mamma fikk omtrent alle bivirkningene, untatt leverinfeksjon :hrm:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vanlige (oppstår hos mer enn 1 av 100 pasienter):

Generelle: Hodepine.

Blod: Reduksjon i hemoglobin og røde blodlegemer.

Fordøyelsessystemet: Kvalme, magesmerter, fordøyelsesbesvær, betennelse i munnens slimhinner (stomatitt), diaré.

 

Mindre vanlige:

Generelle: Tretthet, svimmelhet.

Hjerte/kar: Hevelser (ødemer), særlig i ankler.

Fordøyelsessystemet: Blødninger og magesår.

Hud: Kløe, eksem.

Lever: Økte leververdier (transaminaser).

 

Sjeldne (oppstår hos mindre enn 1 av 1000 pasienter):

Generelle: Alvorlige allergiske reaksjoner (anafylaksi, serum sickness), blodårebetennelse.

Blod: Forandringer i blodbildet.

Hjerte/kar: Hjertebank.

Nyrer/urinveier: Blod i urinen, nedsatt nyrefunksjon.

Fordøyelsessystemet: Perforasjoner (sår som danner hull), betennelse i bukspyttkjertelen.

Hud: Steven-Johnsons syndrom, Lyell syndrom (allergiske reaksjoner), hevelse, håravfall, elveblest, lysømfintlighetsreaksjoner, hudblemmer (vesicobulløs reaksjon), løsning av neglen (onykolyse).

Psykiske: Depresjon, hallusinasjoner, lammelser.

Lever: Gulsott, leverbetennelse.

Luftveier: Sammentrekninger i bronkiene.

Øyne: Synsforstyrrelser, tåkesyn.

Ører: Øresus (tinnitus), nedsatt hørsel.

Andre: Nedsatt og forhøyet blodsukker.

Lenke til kommentar
Noen tåler Brexidol, andre ikke, bare folk er veldig forsiktige når de tar den for første gang.

 

Og så har Brexidol en hel masse bivirkninger..

 

Og mamma fikk omtrent alle bivirkningene, untatt leverinfeksjon  :hrm:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vanlige (oppstår hos mer enn 1 av 100 pasienter):

Generelle: Hodepine.

Blod: Reduksjon i hemoglobin og røde blodlegemer.

Fordøyelsessystemet: Kvalme, magesmerter, fordøyelsesbesvær, betennelse i munnens slimhinner (stomatitt), diaré.

 

Mindre vanlige:

Generelle: Tretthet, svimmelhet.

Hjerte/kar: Hevelser (ødemer), særlig i ankler.

Fordøyelsessystemet: Blødninger og magesår.

Hud: Kløe, eksem.

Lever: Økte leververdier (transaminaser).

 

Sjeldne (oppstår hos mindre enn 1 av 1000 pasienter):

Generelle: Alvorlige allergiske reaksjoner (anafylaksi, serum sickness), blodårebetennelse.

Blod: Forandringer i blodbildet.

Hjerte/kar: Hjertebank.

Nyrer/urinveier: Blod i urinen, nedsatt nyrefunksjon.

Fordøyelsessystemet: Perforasjoner (sår som danner hull), betennelse i bukspyttkjertelen.

Hud: Steven-Johnsons syndrom, Lyell syndrom (allergiske reaksjoner), hevelse, håravfall, elveblest, lysømfintlighetsreaksjoner, hudblemmer (vesicobulløs reaksjon), løsning av neglen (onykolyse).

Psykiske: Depresjon, hallusinasjoner, lammelser.

Lever: Gulsott, leverbetennelse.

Luftveier: Sammentrekninger i bronkiene.

Øyne: Synsforstyrrelser, tåkesyn.

Ører: Øresus (tinnitus), nedsatt hørsel.

Andre: Nedsatt og forhøyet blodsukker.

9528546[/snapback]

 

 

Hun kunne opplevd akkurat det samme ved å ta Pracet. Tåler du ikke medisinen du får foreskrevet så kan det rett og slett ta livet av deg, men det betyr ikke nødvendigvis at det er noe feil med medisinen.

 

At din mor ikke tålte akkurat denne medisinen betyr ikke at jeg ikke kan ha god nytte av å ta den.

Lenke til kommentar
Nei, men Brexidol er ikke noen god medisin uansett, altfor mange bivirkninger..

 

9528765[/snapback]

 

Nå har vel de fleste medisiner flere og gjerne værre bivirkninger enn det de hjelper mot. Heldigvis er det de færreste som rammes. Jeg mener å huske at det står i vedlegget til Paracet at det hjelper mot milde til moderate smerter.

 

Bivirkningene er bl.a: kraftig hodepine.

 

Nå kjenner ikke jeg til Brexidol, men jeg forstår godt at du ble bekymret for mora di og at det kan være lett å gjøre medisinen til synderen. Selv om det kanskje er tilfeldig at det var nettopp Brexidol som gjorde at hun ble syk.

 

Jeg prøver ikke å være frekk eller følelsesløs, men alle medisiner jeg har spist har hatt en lang rekke med bivirkninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...