Gå til innhold

Får ikke internett tilgang på to maskiner samtidig


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg forsøker å hjelpe naboen med å få nett tilgang på to PC-er. Begge PC-er får kontakt hver for seg men ikke samtidig...

 

De har Telenor ADSL og har følgende hardware;

 

Modem/router Zyxel Prestige 650R-33 --koblet til linje inn.

Jensen 5-porters switch --som deler tilkoblingen til de to pc'ene.

 

Alt er utført trådet.

 

De bruker også Telenor sitt program for oppringt pålogging.

 

Jeg har prøvd å resette Modem/router, og å opprette ny internett frobindelse ved hjelp Windows Wizard; Legg til et nettverkssted og Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk, men ingen endring.

Har også forsøkt å komme inn på modem/routeren ved hjelp av å taste inn 192.168.1.1 i nettleseren, uten å komme inn i menyen...

 

 

Noen tips hva som bør gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zyxel 650 er en router men siden du har Telenor må du logge på denne routeren og legge inn PPPoE informasjonen din . Altså [email protected] og passordet .

 

Ellers fjernes denne "oppringingen" fra de pc`r som er knyttet til switchen og da skal du kunne være online .

 

Om du f.eks ser på Tafjord eller Mimer sine sider så vil du finne ut hvordan man setter opp ett slikt modem men siden jeg ikke vet VPI/VCI for Telenor så ...

Lenke til kommentar
Zyxel 650 er en router men siden du har Telenor må du logge på denne routeren og legge inn PPPoE informasjonen din . Altså [email protected] og passordet .

 

Ellers fjernes denne "oppringingen" fra de pc`r som er knyttet til switchen og da skal du kunne være online .

 

Om du f.eks ser på Tafjord  eller Mimer sine sider så vil du finne ut hvordan man setter opp ett slikt modem men siden jeg ikke vet VPI/VCI for Telenor så ...

9528297[/snapback]

 

Kan jeg fjerne oppringingen dvs avinstallere telenor sitt online program. Og deretter opprette en ny "vanlig" forbindelse med Windows setup?

Lenke til kommentar

Om modemet står i bridged mode (kan nesten høres sånn ut om du tar deg av PPPoE autentisering på PCene..?) så må det enten settes opp på nytt igjen i rutermodus og legge inn påloggingsinfo på modemet samt aktivere dhcpserveren på det.. alternativt bruk en såkalt "bredbåndsruter" som tar seg av autentiseringa for deg og gjerne har en innebygd switch og/eller aksesspunkt for trådløst.

Lenke til kommentar

Ja her har kj3til selvfølgelig korrekt oppfattet poenget men jeg ville gjerne ikke si noe om dette jeg for å forenkle prosessen .

 

Trådstarter sier han allerede har resatt routeren men han glemmer å si noe om han har oppnådd kontakt med internett igjen . Det han derimot sier er at han ikke har oppnådd kontakt med 192.168.1.1 etter forsøket på å resette .

 

Her må man nok bruke litt mere tid sammen med manualen og som kj3til sier så må routeren konfigureres igjen .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...