Gå til innhold

Office-tilbud til studenter


Anbefalte innlegg

Forøvrig ser jeg ikke helt at man kan bli "hektet" på en programvarepakke...

Jeg har til og med opplevd lærere legge ut helt enkle bilder/tegninger i PowerPoint format. Snakker altså om ett enkelt bilde, lagt ut på internett. Som selvsagt skulle vært lagt ut i JPEG eller PNG-format. Jeg sier ikke mer...

Microsoft Office er et temmelig godt og solid produkt, enten man liker det eller ikke. Hvor hadde OpenOffice vært, uten MS Office å strekke seg etter?

9538620[/snapback]

Det har alltid vært konkurranse i dette markedet. På 80-tallet hadde vi f.eks. tekstbehandlingsprogrammer som WordStar og WordPerfect. På 90-tallet sto det hovedsakelig mellom WordPerfect-pakka, Lotus SmartSuite og MS Office. Alle pakkene var gode på hver sin måte. Til slutt vant MS Office, delvis fordi den fungerte så bra med Windows, spesielt sammenliknet med WordPerfect. Microsoft fikk mye pes på den tida fordi de hemmeligholdt APIer til Windows.

 

Nå i senere tid er det først og fremst StarOffice/OpenOffice som konkurrerer med Microsoft.

 

Poenget er at alle har kopiert av hverandre opp igjennom utviklingen, og det er slett ikke sånn at MS Office har vært den overlegne løsningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skolene står fritt til å bruke de programmene de ønsker.

Studentene står ofte ikke fritt til å velge de programmene de ønsker, men må ofte holde seg til "skolens politikk". En påtvingt programvare. Tenk om det hadde vært tilsvarende tvang for valg av klær. Da hadde det hett skoleuniform. Eller tilsvarende tvang for hvilke mobiltelefoner man fikk lov til å kjøpe. (Les med mørk rektorstemme:) "Nei, her på skolen er skolens politikk at dere bare får bruke Samsung mobiltelefoner fordi de skal brukes i undervisninga og ingen andre er kompatible. Skolearbeid som gjøres med andre telefoner godkjennes ikke."

 

Forøvrig ser jeg ikke helt at man kan bli "hektet" på en programvarepakke.

Opplæring gir vaner. Å strømlinjeforme studentenes forbruksvaner er absolutt ikke bra for sunn konkurranse, en svært viktig bærebjelke i det moderne samfunnet.

 

Microsoft Office er et temmelig godt og solid produkt, enten man liker det eller ikke. Hvor hadde OpenOffice vært, uten MS Office å strekke seg etter?

9538620[/snapback]

Ja, MS Office er teknisk bra og brukervennlig på mange måter, det har jeg ikke nektet for. Jeg sier bare at man ikke bør forby sunn konkurranse eller ha skoleregler som utelukker sunn konkurranse. Sunn konkurranse og frihet til å velge selv fører blant annet til et sunt økosystem av konkurrerende varer som stimulerer hverandre til rask utvikling og gode priser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Studentene står ofte ikke fritt til å velge de programmene de ønsker, men må ofte holde seg til "skolens politikk". En påtvingt programvare. Tenk om det hadde vært tilsvarende tvang for valg av klær. Da hadde det hett skoleuniform. Eller tilsvarende tvang for hvilke mobiltelefoner man fikk lov til å kjøpe. "Nei, her på skolen er skolens politikk at dere bare får bruke Samsung mobiltelefoner fordi de skal brukes i undervisninga og ingen andre er kompatible".

Nettopp, og datamaskiner er et redskap på linje med papir, blyant osv. Dog litt mer avansert ;)

 

Hadde nok blitt ramaskrik om alle elever måtte bruke Parker-penner eller Faber Castel-blyanter for å få lov å levere stiloppgaver og hjemmelekser :no:

 

Men sånn har det i praksis vært for altfor mange elever og studenter.

Lenke til kommentar

Office er uten tvil det produktet som Microsoft håver inn mest penger på, utelukkende fordi det binder kundene opp og hindrer fleksibilitet mht. dokument-utveksling. Etter min mening er folk bedre tjent med å kutte ut Microsoft Office og heller bruke alternativene, som f.eks. Open Office som både er gratis og samtidig meget bra ettersom det er basert på åpne standarder i motsetning til Microsoft Office. Det blir dessuten stadig bedre, spesielt nå som også IBM har lagt hele sin tyngde bak produktet i form av en egen videreutviklede versjon av Open Office kalt IBM Lotus Symphony som også er helt gratis.

 

Dette stuntet føyer seg bare inn i rekken av Microsoft sine mange forsøk på å mer eller mindre låse alle til å utelukkende bruke deres produkter, og i denne sammenhengen så passer det forøvrig bra å gjenta Bill Gates sine uttalelser om piratkopiering fra 1998:

http://news.com.com/2100-1023-212942.html

As long as they are going to steal it, we want them to steal ours. They'll get sort of addicted, and then we'll somehow figure out how to collect sometime in the next decade.

Jeg gjør i alle fall mitt ytterste for å unngå Microsoft-produkter, og oppfordrer alle om å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Forresten, er det ingen som synes et tidligere innlegg jeg la i denne tråden om at MS selger (eller solgte...?) XP+Office boundle til 7$ i Kina har noen som helst interesse?

 

EDIT: Rettelse, det var 3$ til studenter...

 

EDIT: Så det hadde blitt kommentert... siste posten på forrige side :blush: men alikevel da, under 20 kroner for XP og Office...

9538573[/snapback]

Jeg har ikke kommentert det før, men det er en interessant sak. På universiteter og høyskoler er det som regel en bokhandel eller databutikk som selger til studenter. Kanskje de kunne tatt seg en tur til Kina for å hamstre noen hundre studentlisenser og solgt de her hjemme med god fortjeneste. Det kunne jo økt profitten deres ganske betydelig og studentene kunne samtidig spart en slump sammenlignet med slik det er nå. Det ville selvsagt vært dårlig butikk for MS, men sånn kan det gå når man er så dum å selge noe billigere en plass enn en annen. Blir prisforskjellen stor nok så lønner det seg å reise for å kjøpe det billigere den andre plassen.

9538827[/snapback]

Du sier noe... men spredd MS software? Riiiiiiiiight :thumbdown:

...poenget mitt er underprising for å ungå konkurranse, hmmmm... hva skjedde egentlig med Red Flag Linux :hrm:

Lenke til kommentar
Forøvrig ser jeg ikke helt at man kan bli "hektet" på en programvarepakke...

Jeg har til og med opplevd lærere legge ut helt enkle bilder/tegninger i PowerPoint format. Snakker altså om ett enkelt bilde, lagt ut på internett. Som selvsagt skulle vært lagt ut i JPEG eller PNG-format. Jeg sier ikke mer...

Ja, og det er jo helt klart Microsoft sin feil at lærerne ikke har datakompetanse... :roll:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Ja, MS Office er teknisk bra og brukervennlig på mange måter, det har jeg ikke nektet for. Jeg sier bare at man ikke bør forby sunn konkurranse eller ha skoleregler som utelukker sunn konkurranse. Sunn konkurranse og frihet til å velge selv fører blant annet til et sunt økosystem av konkurrerende varer som stimulerer hverandre til rask utvikling og gode priser.

9538940[/snapback]

Jeg er helt enig i at all offentlig virksomhet skal publisere sine ting i åpne formater. Jeg er også helt enig i at alle skoler i størst mulig grad skal stå fritt til å selv velge programvare. Men det er ikke dét denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Skolene står fritt til å bruke de programmene de ønsker.

9538620[/snapback]

Det er forsåvidt greit forutsatt at skolene har kompetent IT-personale som er i stand til å ivareta både skolens, ansatte og elevers beste interesser. Dessverre viser det seg at mange skoler mangler slik kompetanse og resultatet er at IT-løsninger og programvare ikke ivaretar andre interesser enn leverandørene og inkompetente IT-personell. Jeg er tilhenger av en IT-kvalitetsreform i alle offentlige etater, inkludert skolene, slik at inkompetanse og korrupsjon forsvinner en gang for alle. Nok får være nok!

Lenke til kommentar
Det er forsåvidt greit forutsatt at skolene har kompetent IT-personale som er i stand til å ivareta både skolens, ansatte og elevers beste interesser.  Dessverre viser det seg at mange skoler mangler slik kompetanse og resultatet er at IT-løsninger og programvare ikke ivaretar andre interesser enn leverandørene og inkompetente IT-personell.  Jeg er tilhenger av en IT-kvalitetsreform i alle offentlige etater, inkludert skolene, slik at inkompetanse og korrupsjon forsvinner en gang for alle.  Nok får være nok!

9541272[/snapback]

Det er helt klart - tatt vår "nye IT-hverdag" i betraktning - behov for en større IT-kompetanseheving i skolen. Men å gi Microsoft Office skylden for at folk er lite kompetente - som det nesten virker som her i tråden - synes jeg er på bærtur.

 

Nå er det jo også slik at Office er veldig enkelt å sette opp og bruke. Jeg synes enda ikke OO gir like god brukervennlighet som MSOffice - jeg tenker nå på Office 2007. Se f.eks. på nye Powerpoint. Synes det er blitt et veldig kurant program.

 

"Gratis-miljøet" har fortsatt en STOR jobb å gjøre når det kommer til brukervennlige installasjoner og gode brukeropplevelser. Til en viss grad kan dette kompenseres med opplæring, men ikke fullstendig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hmmm....

 

Jeg hadde gledelig betalt mye mer for å slippe Open Office...  :)

 

ordbokinstallasjonen er veldig knotete på Open Office, og den er ikke sepsielt bra sammenlignet med stave og gramatikkontrollen som er i Office.

 

Trist å se at denne tråden har bla. blitt til en diskusjon om hvor "skummelt" det er at Microsoft gir noe gratis til studenter, samt hvor "bra" Open Office er. Det denne tråden handler om er at Microsoft gir studenter en god programpakke til en meget god pris.

9532189[/snapback]

 

åh? :hmm:

 

satt meg faktisk ned her å testet en sikkert 20 av de mest knotete nynorsk og bokmål ordene jeg klarte å finne på og sammenlignet det mot Word 2003. OOo var mye bedre på tekniske og mange ikke-norsk opprinnelige ord ble gjenkjent bedre enn i Word. Nynorsken er forresten perfekt ;) Hadde gamatikkoppgave i NN idag og den hjalp med på de mest knotete verbene og substantivene vi fikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...