Gå til innhold

Saksøkes for negativ omtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan jo hende at 2clix er på vei mot konkurs (som kanskje ikke har noe med WP-forumet å gjøre), og ser på søksmål som den eneste måten å redde selskapet.

9518852[/snapback]

Da vil det jo være enda mer forkastelig om de bare forsøker å trekke et søksmål ut av ræva for å dekke over egen inkompetanse.

Lenke til kommentar
Det kan jo hende at 2clix er på vei mot konkurs (som kanskje ikke har noe med WP-forumet å gjøre), og ser på søksmål som den eneste måten å redde selskapet.

9518852[/snapback]

Da vil det jo være enda mer forkastelig om de bare forsøker å trekke et søksmål ut av ræva for å dekke over egen inkompetanse.

9518908[/snapback]

 

Det er så. Søksmål kan ofte ende med dårlig utfall selv om du vinner saken. Hva hjelper det med noen kroner i erstatning, hvis du har ødelagt imaget ditt for alltid?

SCO gikk f.eks til søksmål mot mange Linux-distroer. Dette (tror jeg) gjorde at mange flere bedriftsledere fikk opp øynene for Linux. Flere og flere spurte seg om hvorfor man skulle bruke masse penger på Unix, hvis Linux gjør jobben for en billig penge? Se bare hvor SCO er i dag.

Lenke til kommentar
Det er så. Søksmål kan ofte ende med dårlig utfall selv om du vinner saken. Hva hjelper det med noen kroner i erstatning, hvis du har ødelagt imaget ditt for alltid?

SCO gikk f.eks til søksmål mot mange Linux-distroer. Dette (tror jeg) gjorde at mange flere bedriftsledere fikk opp øynene for Linux. Flere og flere spurte seg om hvorfor man skulle bruke masse penger på Unix, hvis Linux gjør jobben for en billig penge? Se bare hvor SCO er  i dag.

9518974[/snapback]

Jepp, jeg leste forresten gladmeldingen om SCO idag: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=9518735

Lenke til kommentar
Har du lest igjennom tråden på det australske forumet? Det synes nemlig lang vei at du er lite informert her. Jeg har selv lest igjennom de 12-13 første sidene, og må si at du bommer ganske kraftig.

9512896[/snapback]

Her har vi det igjen; en typisk forumgeneralisering nettopp av den typen jeg snakker om som gjør at folk bringer 'feil' informasjon videre.

 

Jeg snakker generelt om å rakke ned på firmaer på nett under anonyme alias; ikke om den konkrete saken :)

 

Og ja; jeg synes det er en uting at man anonymt skal kunne gjøre slike ting på nett uten konsekvenser; enten man er ærlig eller juger.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Har du lest igjennom tråden på det australske forumet? Det synes nemlig lang vei at du er lite informert her. Jeg har selv lest igjennom de 12-13 første sidene, og må si at du bommer ganske kraftig.

9512896[/snapback]

Her har vi det igjen; en typisk forumgeneralisering nettopp av den typen jeg snakker om som gjør at folk bringer 'feil' informasjon videre.

 

Jeg snakker generelt om å rakke ned på firmaer på nett under anonyme alias; ikke om den konkrete saken :)

9519007[/snapback]

Hva slags "feil" info er det som bringes videre? Nå handler jo tråden om denne spesifikke saken så hvorfor generaliserer du?

Lenke til kommentar
Hva slags "feil" info er det som bringes videre? Nå handler jo tråden om denne spesifikke saken så hvorfor generaliserer du?

9519023[/snapback]

Vel; *mitt* innlegg handler ikke om den konkrete saken. Det ser man hvis man leser innlegget, men ikke hvis man leser quotingen av det.

 

Det er det som er så skummelt med omtale av personer og firmaer på nett; ting tas ut av sammenhengen og blir en 'sannhet'.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg sitter med inntrykket av at trådene på whirlpool forumet faktisk er ganske saklige, de negative kommentarene om produktet til firmaet blir bedre og bedre beskrevet og "bevist" desto dypere en går i tråden. Bare slik at det er sagt så er det ikke snakk om hetsing på noen som helst måte av verken firma eller produkt i de originale trådene. Da de som har komt med saklige innlegg har vært veldig forsiktige da de til en viss grad ytrer firmaet de jobber i sin mening.

 

De fleste innleggene beskriver 2Clix sitt produkt som ambisiøst og mener det har godt potensiale, samt at produktet har veldig stor funksjonalitet. Problemets kjerne er at firmaet er mest interessert i å utvikle nye funksjonaliteter enn å fikse problemer og har egentlig ikke noe god testfase av produktet. Det normale er jo at en luker ut så mye som mulig av bugs før utgivelse, firmaet har vært for ivrig for det og lider nå konsekvensene.

 

 

Nå er det jo slik at, som med et hvilket som helst forum stort sett, så har det komt usaklig innlegg. Skrevet av personer som har luket ut litt her og der i tråden, men ikke har personlig erfaring med verken firma eller produkt. Disse har blitt fjærnet, når i prossessen de ble fjærnet vet jeg ikke, men en kan se spor etter de hvor de usaklige innleggene har fått ett svar.

Av de saklige innleggene er det heller få som direkte anbefaler folk å holde seg unna, men anbefaler heller at en er en tanke mer kritisk før en kjøper.

Endret av MapSter
Lenke til kommentar
Har du lest igjennom tråden på det australske forumet? Det synes nemlig lang vei at du er lite informert her. Jeg har selv lest igjennom de 12-13 første sidene, og må si at du bommer ganske kraftig.

9512896[/snapback]

Her har vi det igjen; en typisk forumgeneralisering nettopp av den typen jeg snakker om som gjør at folk bringer 'feil' informasjon videre.

 

Jeg snakker generelt om å rakke ned på firmaer på nett under anonyme alias; ikke om den konkrete saken :)

 

Og ja; jeg synes det er en uting at man anonymt skal kunne gjøre slike ting på nett uten konsekvenser; enten man er ærlig eller juger.

9519007[/snapback]

 

Hvorfor mener du det er en uting, og hva gjør at du ser ulempene med dette som større en fordelene? Videre, mener du det er greit å hetse sålenge man ikke er anonym?

 

AtW

Lenke til kommentar
Veldig bra at noen tør å saksøke på et slikt grunnlag. Det er ikke tvil om at negativ omtale på et forum kan skade omdømmet til et selskap betydelig.

 

Det er heller ikke tvil om at man kan tjene penger på det. Bør de som drifter forumet sende ut faktura til alle selskapene som blir omtalt positivt? ;)

 

Ville *du* likt at du plutselig ble diskutert på et forum under fullt navn der kanskje en person som har et horn i siden til deg kommer med en haug påstander som vedkommende ikke dokumenterer på noen måte? Og som vil bli søkbare på nettet til evig tid. Det ville ikke jeg.

9512352[/snapback]

 

Å omtale en privatperson og det å omtale et selskap er to forskjellige ting. Her i Norge har vi personvernloven, i tillegg til at vær-varsom plakaten omtaler viktige punkter angående rettssikkerhet. Om noen skriver at "Hans Hansen er en voldtektsmann" så vil det fjernes. Når det kommer til omtaler av selskap, så kan det være aktuelt å fjerne påstander om at selskapet er kriminelt. Det blir en redaksjonell vurderingssak (er noen siktet eller dømt osv).

 

Media kalles den tredje statsmakt, og de står ansvarlige for sine offentilige ytringer. Et internett-forum er vel strengt tatt en del av media - men hvem er journalisten(e) i dette tilfellet, og er forumet kun en kanal, ikke budskapsbringer?

9518519[/snapback]

 

Det vil alltid være noen som er juridisk ansvarlig. Selv har vårt forum påtatt seg et redaksjonelt ansvar og vi har en ansvarlig redaktør. Men det er jo mange forum der ute som ikke er tilknyttet media (privatforum). Hvem kan stilles ansvarlig? Om det ligger injuriende påstander om en privatperson, hvem skal man da saksøke?

 

Problemet med nettforum er jo at mange i lynsjemobben nå kan erstatte hetten med et brukernavn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...