Gå til innhold

(E6600, P5N-E SLI) Hjelp meg å nå 3 ghz


Anbefalte innlegg

Hei, er rimelig ny på dette feltet, men har lest et par guider her og der angående lett overklokking, så jeg tenkte å spørre dere om hjelp.

 

Først, cpu'en går på 2,7 med alle instillinger stock, forandret bare fsb'en.

 

Så, uten mere om eller men

 

temp idle er mellom 35-38 grader avhengig av romtemperatur.

 

v-core voltage : auto

 

Memory voltage : auto

 

NB core voltage: auto

 

v-core offset: auto

 

cpu multiplier : 9

 

FSB (QDR) 1200mhz (300mhz)

 

Mem (DDR) 800mhz - (6400 Ram)

 

FSB memory clock - Unlinked

 

Hva gjør jeg først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve dette oppsettet. Det funket fint for meg.

 

v-core voltage : 1.325

 

Memory voltage : auto

 

NB core voltage: 1.35

 

SB core voltage : 1.45

 

v-core offset: auto

 

cpu multiplier : 9

 

FSB (QDR) 1333mhz (300mhz)

 

Mem (DDR) 800mhz - (6400 Ram)

 

FSB memory clock - Unlinked

 

Prøv dette det burde funke.

 

Hvis den er ustabil eller ikke booter. Prøv og øke volten litt. Jeg tror ikke du trenger det men man vet aldri

Lenke til kommentar
Hvis den er ustabil eller ikke booter. Prøv og øke volten litt. Jeg tror ikke du trenger det men man vet aldri

9509612[/snapback]

 

Hvilken volt spesifikt?

 

Oki, slik gikk det.

 

NB har bare disse voltinstillingene tilgjengelig, og har ingen voltinstillinger for southbridge.

 

Auto

1.201

1.393

1.563

1.748

 

Valgte først 1.393 som var nærmest det du foreslo, før jeg satte til auto etter femte forsøk.

 

V-core:

 

Prøvde alt fram til 1.356, alt før der resulterte i blåskjerm ved 1333mhz

Ved 1.356 da jeg kom inn i profilen min i vista, oppstod en sær skrape/pipelyd angivelig fra hovedkortet samtidig som skjermbildet frøs, noe som fikk meg til å trykke på resetknappen kjappere enn... vel, kjappest.

 

Følgende features er enabled, resten disabled:

Execute disable bit

Virtualization technology (en vista gimmick)

 

What now? Tre ting jeg lurer på:

 

CpuZ (1.41) logger autospenningen ved 1200mhz fsb som 1.360, er ikke dette mye?

 

Skal legge til at jeg har en ordentlig jallastrømforsyning, hiper 530M, kan dette ha noe å si på resultatet?

 

Cpu'en er kald som ei sild. Mellom 32 og 35 grader ved 2,7 ghz. Jeg må da strengt tatt ha mer å gå på?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Beklager dobbel post, men føler det er på sin plass, da den forrige ble noe lang.

 

Pipelyden skyldtes Ntune, som fant det for godt å tilbakestille maskinen til 2,7ghzinstillingene da cpu'en hadde vært inaktiv i rundt 30 sek, noe den er under bootsekvensen.

 

Skrudde av denne funksjonen, og skriver nå fra en maskin med 3ghz klokkefrekvens ved 1.4v(!)

 

Skal stressteste, så evt vurdere om jeg skal skru ned spenningen, temp kjerne 1+2 er nå på 34-36 grader idle.

 

CpuZ gir meg 1.408v på vcore.

 

Noe som gjorde den alt for varm for orthos, under small fft. testen krøp temperaturen oppover og oppover helt til den ga seg da temp'en lå på 62 grader.

 

Stilte ned til 1,387v og orthos ga seg da på 49 gjennomsnittlige grader, selv om den varte lengre (7 minutter mot 4)

 

Har bare forandret på v-core og fsb til nå.

 

Så, hva gjør jeg nå? Da jeg spiller på PC-en, kunne jeg ønsket meg en enda noe mer stabil plattform.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Hvilket bios update bruker du? jeg måtte bruke 0607 for å få den stabilt på overklokking, har også hørt at andre bruker 0401.

9533812[/snapback]

 

0608. Kan ikke si meg så veldig fornøyd med denne, dog, da jeg ikke får 3 stabile ghz uten å sette volt på auto, noe som i følge everest gir meg en spenning på, huhei, 1.41-1.44v, og setter jeg ram'en til unlinked, vil den ikke særlig langt forbi oppstartsskjermen heller med det oppsettet.

 

Leter fortsatt etter feilkilder, men begynner å bli alvorlig oppgitt her.

Tips mottas med stor takk.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Oppdater til 1103. Den er dønn stabil. Det er end god del problemer med kortet pre 07xx (ram, raid etc.). Forøvreig anbefaler jeg å manuellt sette spenningen på RAM til det som er spesifisert av produsenten.

 

Jeg har satt Vcore til 1.4250v og cpu-z viser 1.328v og jeg kjører på 3.0HGHz uten problemer. Spenningnen er nok høyere enn den må være.

Lenke til kommentar
Oppdater til 1103. Den er dønn stabil. Det er end god del problemer med kortet pre 07xx (ram, raid etc.). Forøvreig anbefaler jeg å manuellt sette spenningen på RAM til det som er spesifisert av produsenten.

 

Jeg har satt Vcore til 1.4250v og cpu-z viser 1.328v og jeg kjører på 3.0HGHz uten problemer. Spenningnen er nok høyere enn den må være.

9536390[/snapback]

 

TAKK, ram-timingen var way off på auto, satt spenningen på de anbefalte 1,9 voltene, og ram'en funker perfekt. Skal eksperimentere litt til med v-core nå, for å se om jeg finner en stabil løsning.

Lenke til kommentar
Oppdater til 1103. Den er dønn stabil. Det er end god del problemer med kortet pre 07xx (ram, raid etc.). Forøvreig anbefaler jeg å manuellt sette spenningen på RAM til det som er spesifisert av produsenten.

 

Jeg har satt Vcore til 1.4250v og cpu-z viser 1.328v og jeg kjører på 3.0HGHz uten problemer. Spenningnen er nok høyere enn den må være.

9536390[/snapback]

 

 

Ser at du har P5N32-E SLI, det er vel ikke samme bios som P5N-E SLI?

Lenke til kommentar
Satte spenningen til 1,42 og alt funker som snus på 3ghz (nå med 30 minutter gjennom orthos)

 

Et tilleggsspørsmål bare: hvorfor kommer 6400 ram'en min opp som 400mhz i cpuZ, har det noe med at den står på 2T?

9536860[/snapback]

 

Tror det kan ha noe med at det står "dual channel" vet ikke men virker logisk:P

Lenke til kommentar
Spenningen fungerte i alle fall fint ;)

9552844[/snapback]

Bra ... spenningen som er målt i prosessoren og den nominelle verdien (den som settes i BIOS) stemmer sjeldent. Hovedkortet justerer ned spenningnen i henhold til klokking for å unngå "uhell". Derfor vil den riktige instillingen i BIOS kunne variere fra kort til kort, men prosessoren skal ha like mye strøm uansett kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...