Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar skrur seg momentant av


Anbefalte innlegg

Lå på senga og så film, da bærbaren (2 år og 3 dager gammel ASUS A6B00U m/2års garanti seff.) umiddelbart svartnet, skrudde seg av uten å gå via noen avsluttning. Prøvde å starte på nytt, men skrudde seg av på samme måte under oppstart. Nå skrur den seg av ca. 3 sek etter jeg skrur den på, sammen med en liten klikkelyd fra høyre del av maskinen. Klarte å skru den på over et lengre intervall i dag tidlig, da sto en litt, så begynte viften å øke i omdreining (mer enn normalt) før den så skrudde seg av ved peak.

 

Regner med dette er hardware-problemer (ikke harddisk), kan sikkert prøve å ta opp den lyden å legge den ut om den kan være essensiell, er en liten metallisk klikkelyd.

Komisk at det skjer 3 dager etter garantien går ut...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke noe filter, men åpnet opp på CPU'en, der var ikke så mye støv. Men mulig du har et poeng der at CPU'en blir for varm.

 

Edit: Søkte om retur/reklamasjon på PC-en hos komplett, får se hva de vil gjøre med saken.

Endret av Chub
Lenke til kommentar

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

 

"Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp."

 

Jeg vil tørre å påstå at bærbare maskiner er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

Lenke til kommentar

Om maskina går lenge nok til at du får lasta ned og installert et program som lar deg sjekke CPU temp så finner du ut om det er problemet. Maskina har sansynligvis en autoshutoff ved en viss temperatur. Om vifta øker i hastighet hver gang før det skjer så er det vel noe som peker den veien. Bios har kanskje en temp oversikt og? Aner ikke om det funker med Asus, men Notebook Hardware Control er et fint program som viser tempen på det meste på Delln min.

 

http://www.pbus-167.com/nhc/nhc.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lå på senga og så film, da bærbaren (2 år og 3 dager gammel ASUS A6B00U m/2års garanti seff.) umiddelbart svartnet, skrudde seg av uten å gå via noen avsluttning.

 

"Lå på senga.".. som i hadde laptopen i senga oppå dyna?

Hvis ja, og dette er noe du har hatt for vane en stund, tror jeg du kan takke deg selv for at hardware nå muligens er ødelagt pga overopphetning.

 

Fant ikke noe filter, men åpnet opp på CPU'en, der var ikke så mye støv. Men mulig du har et poeng der at CPU'en blir for varm.

 

Og der gjorde du en ny brøler (hvis ja på pkt.1), dersom du hadde tenkt å reklamere på laptopen.

Med mindre du har noe over middels peiling på service på latops og har tenkt å fikse problemet selv, så skrur du *ikke* fra hverandre en laptop.

Lenke til kommentar
Om maskina går lenge nok til at du får lasta ned og installert et program som lar deg sjekke CPU temp så finner du ut om det er problemet. Maskina har sansynligvis en autoshutoff ved en viss temperatur. Om vifta øker i hastighet hver gang før det skjer så er det vel noe som peker den veien. Bios har kanskje en temp oversikt og? Aner ikke om det funker med Asus, men Notebook Hardware Control er et fint program som viser tempen på det meste på Delln min.

 

Fikk ikke den til å vare lenge nok til å sjekke tempen. Kom meg inn i BIOS, men der var ikke temp. monitor. Har uansett sendt den inn til komplett, så for se hva de vil gjøre med saken.

 

Og der gjorde du en ny brøler (hvis ja på pkt.1), dersom du hadde tenkt å reklamere på laptopen.

Med mindre du har noe over middels peiling på service på latops og har tenkt å fikse problemet selv, så skrur du *ikke* fra hverandre en laptop.

 

Tror ikke jeg har brutt noe garanti, har ikke demontert den, bare åpnet dekselet ovenfor CPU'en. Har uansett ikke brutt noen forsegling, så de kan ikke se at det er skrudd opp der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...