Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget PC: Inget bilde


Anbefalte innlegg

Hey! Har nå bestilt meg ny pc, og har som en del andre, problemer med å få bilde på skjermen. Har prøvd det meste, koblet alt ned og opp igjen, tatt ut og inn bios-batteri, testa med et annet skjermkort osv. Ingen fremgang. Maskinen starter opp som vanlig i 2sek, så skrur seg helt av, så starter den opp for fult igjen, og man kan høre alle vifter går, men ingen bip-lyd fra hovedkortet, og inget signal på skjermen. Har prøvd flere skjermer. Har også prøvd å bruke bare den ene ram-brikka, og å bytte ram-slot.

 

Hører dere snakker om å resette CMOS, vil det si å ta ut bios-batteriet i noen sek?

 

Komponentene jeg har, er ASUS P5B, Intel Core2 Duo E6850, XFX 8800GTS, 2stk OCZ DDR5400 1024mb.

 

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey! Har nå bestilt meg ny pc, og har som en del andre, problemer med å få bilde på skjermen. Har prøvd det meste, koblet alt ned og opp igjen, tatt ut og inn bios-batteri, testa med et annet skjermkort osv. Ingen fremgang. Maskinen starter opp som vanlig i 2sek, så skrur seg helt av, så starter den opp for fult igjen, og man kan høre alle vifter går, men ingen bip-lyd fra hovedkortet, og inget signal på skjermen. Har prøvd flere skjermer. Har også prøvd å bruke bare den ene ram-brikka, og å bytte ram-slot.

 

Hører dere snakker om å resette CMOS, vil det si å ta ut bios-batteriet i noen sek?

 

Komponentene jeg har, er ASUS P5B, Intel Core2 Duo E6850, XFX 8800GTS, 2stk OCZ DDR5400 1024mb.

 

MVH

9497830[/snapback]

 

Noe som heter å flashe biosen hvertfall, dvs resette en jumper som du flytter mellom 4 pinner.. Funket en gang jeg hadde overklokket for mye

Lenke til kommentar
Noe som heter å flashe biosen hvertfall, dvs resette en jumper som du flytter mellom 4 pinner.. Funket en gang jeg hadde overklokket for mye

9497934[/snapback]

 

Jeg vil rette noen feile termer du bruker her. Du kan resette CMOS (som involverer å flytte en jumper på hovedkortet normalt sett, sjekk hovedkort manual), eller flashe BIOS (som legger inn ny programvare for hovedkortet). Det er langt i fra samem prosedyre. En reset bare setter instillingene tilbak til standard i filfelle du har tullet noe til så fælt at du ikke får tilgang til å rette dem selv. En re-flash av BIOS oppgraderer BIOS logikken som styrer hovedkortet, ofte for å rette bugs osv. i de tidligere versjonene.

 

Hvis du får piping i PC-speaker høytaleren, så er det sansynligvis en errorcode, altså hovedkortets måte å fortelle deg hva som feiler i oppstarten (siden den ikke har skjermen fungerende for å vise deg). Se i hovedkortmanualen etter "error beeps" og du kan der tolke hva som feiler i oppstarten, og dermed også forhåpentligvis pinpointe problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Noe som heter å flashe biosen hvertfall, dvs resette en jumper som du flytter mellom 4 pinner.. Funket en gang jeg hadde overklokket for mye

9497934[/snapback]

 

Jeg vil rette noen feile termer du bruker her. Du kan resette CMOS (som involverer å flytte en jumper på hovedkortet normalt sett, sjekk hovedkort manual), eller flashe BIOS (som legger inn ny programvare for hovedkortet). Det er langt i fra samem prosedyre. En reset bare setter instillingene tilbak til standard i filfelle du har tullet noe til så fælt at du ikke får tilgang til å rette dem selv. En re-flash av BIOS oppgraderer BIOS logikken som styrer hovedkortet, ofte for å rette bugs osv. i de tidligere versjonene.

 

Hvis du får piping i PC-speaker høytaleren, så er det sansynligvis en errorcode, altså hovedkortets måte å fortelle deg hva som feiler i oppstarten (siden den ikke har skjermen fungerende for å vise deg). Se i hovedkortmanualen etter "error beeps" og du kan der tolke hva som feiler i oppstarten, og dermed også forhåpentligvis pinpointe problemet.

 

-Stigma

9498035[/snapback]

 

 

Jeg fant ikke noe om error beeps verken i manualen eller på google. Pipene er lange og sammenhengende. En bekjent av meg har samme type ram og hovedkort, og det fungerer bra for ham.

Lenke til kommentar

Lange pip med korte mellomrom betyr vanligvis problem med RAM om jeg husker riktig, men det kan variere helt fritt fra hovedkort til hovedkort, så jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i det. Se om du finner brukermanualen for hovedkortet på nettet. Det kan være den er mer fyldig enn den du har fra esken.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

takker for alt av svar=D Piper ikke nå lenger, fant ut at pipinga kom av at jeg glemte å sette inn pci-ex kabelen etter siste gangen jeg kobla opp alt på nytt. Nå piper det altså ikke lenger, men fortsatt ikke bilde på skjermen lenger.. Som sagt, alt av vifter og alt går som normalt. Alt er kobla riktig med tanke på kabler osv (tror jeg, ganske sikker).

 

Flere tips? Har resatt cmos/bios flere ganger, men får ikke flasha bios, i.o.m ikke bilde på skjermen.

Lenke til kommentar

Yeah, er den jeg glemte å sette i nettop, og da pep maskinen. Alt av kabler er nå koblet til, men fortsatt 0 bilde på skjermen. Kan det ha no med jording/spacers ellerno å gjøre? Har ikke satt på de runde greiene inn på selve skruene, kan det ha no med saken å gjøre?

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar
joda, misforsto litt hva spacers egentlig var. Tenkte på no runde, tynne brikker til skruene jeg, sikkert bare for at ikke skruene skal ta nedi hovedkortet ellerno. Er spacers bakpå hovedkortet som skruene faktisk går INN i ja.

9498282[/snapback]

 

Så lenge du har avstand mellom hovedkortet og veggen den henger på så skal det være i orden ja. det er bare disse + skruene som fester hovedkortet til dem du trenger.

 

Husk dog at å bruke flere spacers enn det det er hull for er nesten like ille som å ikek bruke spacers i det hele tatt. Hjalp nettop en kompis med det samme problemet, da han hadde satt inn alle spacerene som kom i hovedkortesken, og resultatet ble et kortslutning på baksiden av hovedkortet. heldivis ble det ingen permanent skade ut av det, og det var bare å fjerne de overflødige.

 

Får du POST-pipet når du starter? om maskinen faktisk starter greit, men problemet er at du ikke faktisk får et bilde, så skulel du fremdeles fått et enkelt kort pip i PC-speaker når maskinen starter (når POST-bildet normalt kommer fram på skjermen).

 

Om du ikek får det, så er det noe annet som er feil enn av selve bildet ikke når skjermen.

 

En god ide er alltid å fjerne alt unødvendig fra systemet og se hva som skjer. Dvs. kun CPU+hovedkort+1 stikke RAM+ skjermkort. Koble vekk (helt, ikke bare strøm) alt annet som HDD'er. ekstra kort osv. Det vil ihvertfall utelukke feil fra disse så du kan fokusere om å feilsøke på kjernekomponentene.

 

Hva RAM har du? noen typer high-end RAM krever mer enn standard spenning for å starte, og noen hovedkort trenger en BIOS oppdatering får å starte riktig med dem (eller at du bruker mindre krevende RAM i første oppstart, så du kan manuellt stilel inn mer spenning til RAM i BIOS, og så koble tilbake de brikkene du egentlig skulle bruke)

 

Sist, men ikek minst, har du fått med ne troubleshooting bracket med hovedkortet? Det er som regel en slik som du kan koble på baksiden der ekspansjonskortene står, og det er som regel 4 lysdioder. Om du har en sånn (kommer ofte med high-end hovedkort) så kan den forklare i detalj hvilken del av bootup som feiler.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...