Gå til innhold

CD-spiller sluttet å virke på FujitsuSiemens L6810

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

Har lillesøster på besøk i helgen, og i går lovte jeg å hjelpe med å få nytt liv i laptop'en hennes ved å formatere harddisken og legge inn ny Win XP. Hun har en Fujitsu Siemens L6810, sikkert nærmere fem år gammel.

Før vi satt i gang satt jeg i en CD-RW for å bruke som backup, denne ble forsøkt formatert av Ahead InCD (en del av en Nero-pakke, antar jeg) men feilet. I ettertid mistenker jeg at det var her problemet startet.

Siden CD-RW'en feilet fortsatte vi å ta backup på en ekstern harddisk. Da dette var overstått restartet jeg maskinen og endret boot-rekkefølge i bios til å starte med CDROM. Fujitsu Siemens har også sin egen meny (tror den var kalt 'Boot Table') der man kan velge mellom oppstart fra cd-rom, harddisk og noe jeg antok var USB. Jeg valgte også her å starte fra cd-rom. Uansett hvilke varianter jeg prøvde av boot-rekkefølge så nektet cd-rom å starte.

I XP får jeg meldingen Please insert disc in drive D: selv om cd'en står i stasjonen. Pekeren går såvidt over i cd-ikonet når cd settes i, og cd'en går rundt i spilleren, men altså ingen annen reaksjon.

Jeg vet xp-cd'en virker og er bootable, har før brukt samme cd-flere ganger, og fikk testet at den virket på en annen pc. Alle andre cd'er som ble testet ble møtt med like lite reaksjon.

Det er ingen spørsmålstegn i Device Manager, og såvidt jeg kan se har ikke driverene hoppet fra DMA til PIO (dette er litt utenom mitt kunnskapsfelt, men alt så greit ut i mine øyne).

Selv om alt så greit ut i Device Manager forsøkte jeg likevel å avinstallere Secondary IDE Channel (cd-rom lå som Secondary Master i bios) og noe jeg mener het SiS PCI IDE Channel, uten at jeg merket noen forbedring.

Jeg har også forsøk et tips om å slette 'Upper ....' og 'Lower ... ' i registeret, uten hell.

Jeg har også forsøkt å endre Secondary Master i bios fra Auto til CDROM. Her er det også mulig å velge USER for å manuelt sette inn verdier, men dette er også utenfor hva jeg føler meg komfortabel med.

Jeg forsøkte også å flashe bios med en windows-executable. Har hørt dette gjerne ikke er beste måte men er ikke så dreven på å gjøre det fra usb. (ingen floppy-stasjon... tror jeg :hmm: )

Som dere forstår har jeg prøvd ganske mye forskjellig her, og siden søs reiser hjem om to dager hadde jeg satt stor pris på forslag til hva annet jeg bør prøve. Særlig en forklaring på hvordan man faktisk ser om XP har hoppet fra DMA til PIO hadde vært kjærkommen, da jeg har lest at dette kan skje hvis XP får en cd den ikke umiddelbart klarer å lese.

Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Endret av Oldboy Jenny
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med samme problemet selv, på min søsters maskin ;)

Dog, hos henne leser den ikke CD-R eller CD-RW.. Orginale cder går fint. Dette er en kombi CD/DVD-brenner.

Hadde vært fint om noen hadde visst om et tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...