Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

MSI NEO-F HK + Core 2 duo + 1 x DDR2 booter ikke


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg fikk rasket til meg noe hardware på jobben, og satt det et gammelt kabinett. Jeg monter greiene, og skrur på. Prosessorvifta går, det blinker èn gang i tastaturet idet jeg skrur på, men skjermen skrur seg ikke på, og ingen lyd/piping i speakeren. Jeg har prøvd å ta ut skjermkort eller ram bare for å prøve å provosere fram litt piping i høytaleren, men det er helt dødt (jeg høret et klikk idet jeg skrur på, så jeg tror høytaleren funker).

 

Delene er nye, og har bare ligget på hylla til sjefen noen måneder. Husker ikke nøyaktig specs, men det er ca sånn:

 

- Core 2 duo , tror den er 1.8 Ghz

- En eller annen form for Value 1 GB DDR2

- MSI etelerannet neo hovedkort

- et eller annet ATI vifteløst pci-e skjermkort :)

- 300 watt PSU.

Det er altså èn rambrikke, kan det være et problem? Jeg så hovedkortmanualen nevnte noe om dualchannel oppsett med partall brikker, men jeg mener jeg så at hovedkortet takla èn brikke også. Men det kommer kanskje ann på prosessoren?

 

Er hovedkortet mitt dødt, eller krever dette oppsettet to/fire minnebrikker?

 

PSU'et har bare 20 pins kontakt, mens hovedkortet er 24 pins. I tillegg har jeg koblet til den kvadratiske 4 pins kontakten på hovedkortet. Ifølge manualen til hovedkortet skal det funke med 20 pins kontakt? Jeg vet 300W ikke er så fett, men det bør være nok til å boote :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen hovedkort (for hjemmemarkedet ihvertfall) som KREVER 2 eller flere RAM-brikker, så du skal fint kunne starte opp med 1 brikke.

 

Du har altså mottatt en haug med deler, som du i utgangspunktet ikke vet om virker. Ut fra det du har nevnt ser jeg ingen åpenbare showstoppers, men "MSI etelerannet neo hovedkort" er ikke det vi kaller en nøyaktig beskrivelse. Skriv riktig modellnavn, så vi kan se spesifikasjonene fra MSI's hjemmeside.

 

Dette burde du gjøre:

 

1. Reset BIOS/CMOS (jumper på hovedkortet som skal flyttes i en annen posisjon i ca 1 minutt, uten strøm tilkoblet).

2. Hvis hovedkortet IKKE har innebygget skjermkort kan du la skjermkortet stå i - hvis det HAR innebygget skjermkort - ta ut ATI-kortet.

3. Koble vekk alt annet enn; strømforsyning, CPU, RAM (1 brikke), skjermkort (dersom det ikke er innebygget).

 

Og så fortell oss hva som skjer... :)

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg kikket på hovedkortet, og det er et P965 NEO-F. Prosessoren er en core 2 duo E6300, 1.86Ghz.

 

Jeg har gjort som du foreslår, flere ganger, både med og uten skjermkort, og resultatet er det samme. Det blinker èn gang i tastaturet, cpu vifta spinner opp, men det skjer ingenting på skjermen eller i speakeren.

 

Skal prøve med 2 matchede minnebrikker fra en annen maskin nå, bare for å teste...

Lenke til kommentar

prøvde nå med to like ddr2 brikker fra en annen maskin. Første gangen jeg bootet den kom det faktisk et pip (jeg mener det var ett langt, muligens ett veldig kort og et langt, men de var nesten sammenhengende isåfall), men skjemen var fortsatt død. Fikk ikke reprodusert dette pipet ved å boote omigjen (jeg er programmerer, så liker å reprodusere feilsituasjoner).

 

Bleh... :(

 

edit: jeg prøvde å resette bios uten noe hell...

Endret av schwere
Lenke til kommentar
Vel, nå har jeg kikket på hovedkortet, og det er et P965 NEO-F. Prosessoren er en core 2 duo E6300, 1.86Ghz.

 

Jeg har gjort som du foreslår, flere ganger, både med og uten skjermkort, og resultatet er det samme. Det blinker èn gang i tastaturet, cpu vifta spinner opp,  men det skjer ingenting på skjermen eller i speakeren.

 

Skal prøve med 2 matchede minnebrikker fra en annen maskin nå, bare for å teste...

9491468[/snapback]

Det du beskriver her høres ut som cpu ikke får nok strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...