Gå til innhold

Hva mener dere om å kjøpe ting på nedbetaling?


TheOats

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som du sier selv blir det jo dyrere, dermed har du jo råd til å kjøpe den på vanlig måte dersom du har råd til avbetalingen, men du må jo gå gjennom den kjedelige spareprosessen. Jeg syns alikevel den prosessen er mye mindre kjedelig enn å se noe du fortsatt betaler på bli utdatert mens du ser på avbetalingslappene at du fortsatt har 6 mnd igjen å betale for det.

Lenke til kommentar
Nedbetaling er kun bra om man får råd til å betale beløpet på kort tid. Det å spare lønner seg alltid til sist.

9480994[/snapback]

 

 

som du sier selv blir det jo dyrere, dermed har du jo råd til å kjøpe den på vanlig måte dersom du har råd til avbetalingen, men du må jo gå gjennom den kjedelige spareprosessen. Jeg syns alikevel den prosessen er mye mindre kjedelig enn å se noe du fortsatt betaler på bli utdatert mens du ser på avbetalingslappene at du fortsatt har 6 mnd igjen å betale for det.

9481035[/snapback]

 

Men det er sååå kjedelig å spare. Og for meg så har jeg ikke noe gjeld eller noe, betaler bare litt regninger av og til. Så jeg "lever måned for måned, og det å betale 60kr i måneden er ikke mye. Blir det samme som å droppe gatekjøkken mat og bruke pengene på en annen måte.

 

Det at butikkene tjener mer (tilsammen) enn de ville normalt bryr meg liksom ikke, det er bare ett lite beløp i måneden.

Lenke til kommentar

Problemet kommer vel fort om dette er en metode man ofte tyr til.

"det er jo bare et lite beløp i mnd" - Så har du flere ting du bare har noen småbeløp på, og plutselig har du en stor slant i mnd..

 

Det beste er å betale fullpris med en gang. Uten tvil. Nedbetaling som et alternativ ble aldri lansert for at butikker skal være "snille"

Lenke til kommentar
Problemet kommer vel fort om dette er en metode man ofte tyr til.

"det er jo bare et lite beløp i mnd" - Så har du flere ting du bare har noen småbeløp på, og plutselig har du en stor slant i mnd..

 

Det beste er å betale fullpris med en gang. Uten tvil. Nedbetaling som et alternativ ble aldri lansert for at butikker skal være "snille"

9482088[/snapback]

Ja man må jo "passe på".

 

Er det noen spesielle regler om det man har kjøpt går i stykker før man har betalt ferdig?

Lenke til kommentar

Høres ut som problemet er at du er fryktelig dårlig til å spare, ikke at ikke du har råd. Hvis du har Skandiabanken anbefaler jeg at du setter opp en spareavtale som trekker så mye du synes du har råd til rett etter at du har fått lønning, og overfører dem til et fond, f.eks. Skagen Høyrente. Der står de omtrent like sikkert som i banken, du får høyere rente, og siden det tar noen dager å få dem ut igjen blir det mye vanskeligere å bruke dem på impulskjøp.

 

Fordelen er at du får mye bedre TV for samme summen, siden TVer synker mye i pris for tiden. I tillegg får du rente i stedet for å betale, og det blir ikke noen utgifter til opprettelse av lånet. Ulempen er at du ikke får TV før du har spart opp pengene du trenger.

Lenke til kommentar
Høres ut som problemet er at du er fryktelig dårlig til å spare, ikke at ikke du har råd. Hvis du har Skandiabanken anbefaler jeg at du setter opp en spareavtale som trekker så mye du synes du har råd til rett etter at du har fått lønning, og overfører dem til et fond, f.eks. Skagen Høyrente. Der står de omtrent like sikkert som i banken, du får høyere rente, og siden det tar noen dager å få dem ut igjen blir det mye vanskeligere å bruke dem på impulskjøp.

 

Fordelen er at du får mye bedre TV for samme summen, siden TVer synker mye i pris for tiden. I tillegg får du rente i stedet for å betale, og det blir ikke noen utgifter til opprettelse av lånet. Ulempen er at du ikke får TV før du har spart opp pengene du trenger.

9485205[/snapback]

Ja den spare tingen er hard. Dessuten har jeg ikke jobb så det er ikke mye å ta av.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke klare å spare et beløp i måneden pga. stram økonomi, vil jeg klart si at man ikke har råd til å kjøpe på avbetaling heller.

9486525[/snapback]

 

Må si meg uenig med mange her, inkludert deg.

 

Dette handler ikke om å ha råd til å spare men om man faktisk har tid.

 

Hvis du har råd til 500 kr måneden og vaskemaskinen går til helvete, kjøper du da ny med en gang og betaler den ned eller sparer du opp til ett år før du kjøper den.

 

Folk må ha litt respekt her for det er faktisk ikke alle som har like god råd og visse ting kan man ikke vente med.

 

Edit: De fleste kjøper bil på avbetaling... hvorfor?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Hvis man ikke har råd til å spare 500 kr pr. mnd pga stram økonomi, hvordan sak lman da få råd til å betale ned et avdrag på kr. 500 pr. mnd. Økonomien blir ikke bedre bare pga. at det er et lån.

 

Eneste forskjellen er at lånet må man betale.

 

Hvorfor de fleste kjøper bil på avbetaling sier vel seg selv i grunn.

Lenke til kommentar
Hvis du har råd til 500 kr måneden og vaskemaskinen går til helvete, kjøper du da ny med en gang og betaler den ned eller sparer du opp til ett år før du kjøper den.

Det er derfor folk bør spare selv om de ikke har noen konkrete planer for hva pengene skal brukes til. Man kan selvsagt komme opp i situasjoner akkurat når man holder på å etablere seg og ikke har hatt tid til å spare noe særlig, men bortsett fra det har jeg liten forståelse for folk som kjøper ting på avbetaling. Jeg mener at man utsetter seg for unødvendig stor risiko ved å gjøre det.

 

Kommer man i en situasjon der man ikke klarer et avdrag og man får inkassosak, kan man f.eks. risikere å få problemer med å få telefonabonnement eller måtte betale dyrere rente eller ikke få lån seinere.

 

Edit: De fleste kjøper bil på avbetaling... hvorfor?

Jeg har ikke noen konkrete tall å vise til, men jeg tror ikke det er riktig. De fleste bruktbilene jeg kikket på hadde ikke noen betalingsanmerkninger i Brønnøysund. Skulle jeg kjøpt bil hadde jeg kjøpt en grei bruktbil jeg kunne betale kontant, slik at jeg slapp full kasko.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Når du sparer må noen betale deg en positiv rente, låner du penger må du betale renten (som vil være langt høyere) til noen andre. Hva som i lengden er mest fordelaktig er rimelig selvsagt. Det dreier seg bare om planlegging og litt disiplin. Om man synes det er "så kjedelig" å spare skal ikke jeg nekte noen å forbli fattige (her først og fremst i betydningen manglende kontroll og handlingsrom), men jeg skjønner ikke at man gidder å utsette seg for det.

Dette handler ikke om å ha råd til å spare men om man faktisk har tid.

 

Edit: De fleste kjøper bil på avbetaling... hvorfor?

9486677[/snapback]

Her har du helt rett, i en del tilfeller kan det være mindre viktig at kjøpet ikke skjer på billigst mulig måte, mens det må skje fort. Å gå 20 år uten bolig (eller bo hjemme til man fyller 40) er ikke noe godt alterantiv, så her velger de fleste å betale en del penger for å løse likviditetsproblemet. Enkel økonomisk teori forklarer rasjonaliteten bak dette, de fleste verdsetter materiell tilgang i dag høyere enn på et senere tidspunkt. Å ikke gidde å vente noen måneder på å få råd til ny PC eller lignende blir en litt annen greie.

Hvis du har råd til 500 kr måneden og vaskemaskinen går til helvete, kjøper du da ny med en gang og betaler den ned eller sparer du opp til ett år før du kjøper den.

Småsummer til dekning av ødelagt vaskemaskin etc. bør man kunne ha stående uansett hva slags økonomi en har (kostnaden ved å binde opp noen tusenlapper er svært lav, selv om det kan være fristende å bruke pengene), men hvis en absolutt ikke har penger har jeg selvsagt forståelse for at en velger å kjøpe vaskemaskin på avbetaling fremfor å drive med håndvask. Når trådstarter nevner TV som et eksempel blir det en litt annen sak.

 

Oppfordrer alle som vurderer å kjøpe noe på avbetaling til å alltid regne ut totalsummen de ender opp med å måtte betale – ikke bli overrasket om den ligger 50-70% over ordinær pris. Siden trådstarter ikke har jobb blir det ekstra viktig å få maksimalt ut av pengene – å donere en god slump til GE Money Bank er ikke en ideel fremgangsmåte.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Gidder ikke svare alle her, sannheten er at for maaange til og med her i Norge er faktisk noen tusen kroner mye penger.

 

Klart det er mange som sløser med penger og ikke sparer når de har sjansen men det er også de som ikke har muligheten. De som ikke vet hvordan de skal betale den månedlige husleien, strømregninga, etc.... det er faktsik vanskelig å legge vekk penger da.

 

Som sagt i sted ser det ut som mange her er i en situasjon der de faktisk ikke forstår dette noe som jeg synes er synd....

Lenke til kommentar
Klart det er mange som sløser med penger og ikke sparer når de har sjansen men det er også de som ikke har muligheten. De som ikke vet hvordan de skal betale den månedlige husleien, strømregninga, etc....  det er faktsik vanskelig å legge vekk penger da.

Hvis de er i en slik situasjon får de ingen sympati fra meg hvis de låner penger for å kjøpe TV eller annet unødvendig forbruk.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke man burde kjøpe noe vist man ikke har pengene til det. Og har man pengene så trenger man ikke kreditt eller nedbetaling. Så enkelt er det. Jeg syntes ikke man burde "kjøpe" noe på nedbetaling vist ikke det er strengt tatt nødvendig. Som feks ta opp studielån, lån til hus osv. Det er en annen greie.

 

En svær tv er ikke nødvendig. Dessuten så er mitt intrykk at folk som kjøper sånt på nedbetaling er folk som virkelig ikke burde gjøre det. :roll:

Lenke til kommentar

Det å kjøpe ting på avbetaling bør man unngå, man trenger ikke en tv til 10000...

Min mening er at vurderer man å kjøpe slikt på avbetaling så har man rett å slett ikke råd. Skaff seg eller en deltidsjobb ved siden av.

 

En annen ting er at det har blitt en stor økning med 18-20 åringer med betalingsanmerkninger etter at de store kjedene starter med nedbetaling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...