Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt hovedkort eller cpu?


JV

Anbefalte innlegg

EDIT: PSU er skiftet men har fremdeles problemer... vennligst les lenger ned i tråden.

 

Hei

 

Min far har fått problemer med pc'n sin.

 

Problemet var som følger:

 

Når han skulle slå på pc'n sin kjørte viften på hovedkortet rundt en runde eller 2 før den stoppet og det suste såvidt i strømforsyningen. Powerknappen på pc-en blinket.

 

Vi forsøkte med en annen strømforsyning og da startet viften på hovedkortet og suste som bare det (kom dog en stygg pipelyd, men antok at dette var pga at strømfosynigen kun gav strøm til hovedkortet og ikke til hdd/cdrom/diskettstasjon.

 

Han skaffet seg så en ny strømforsyning og forsøkte i går å sette den inn i pc'n. Han mener han har koblet alt slik det var med forrige strømforsyning men får en feil.

 

Det som skjer nå er at når han slå på strømforsyningen med knappen bak får han ett kort pip som det høres ut som kommer fra hovedkortet (pipet er under ett sekund langt. under ett halvt også vil jeg tro). Om han så forsøkter å slå på pc'n med powerknappen skjer det ingen verdens ting.

 

Er det noe annet galt med pc'n eller kan han ha koblet feil?

 

 

En ting vi synes var litt rart var at den ene kontakten vi skulle plugge i hovedkortet ikke hadde samme farger på ledningene som på den orginale strømforsyningen hans.

 

Den ledningen jeg snakker om er ikke den bredeste men en med 4 kontakter (han har også en med 6 og en med 8 utenom den bredeste). Det var heller ikke noe klips på denne kontakten slik at han kunne plugge den i flere veier!

 

Den gamle strømforsyningens kabler til denne kontakten hadde om jeg ikke husker feil bare 2 farger. 2 (?) ledniger var gul(?) og 2 (?) var svart (?). Den nye har 3 eller 4 farger.

 

Er dette en annen standard? Har vi fått feil psu i forhold til hans hovedkort? Trodde det var rimelig standard her så han skulle ikke kunne få feil? De i butikken sa at det han hadde skrevet opp var mer enn nok info til at de kunne velge en ny for han.

 

Hans gamle psu var 300w. Den nye er 400w.

 

Håper noen har noen tips.

 

EDIT: PSU er skiftet men har fremdeles problemer... vennligst les lenger ned i tråden...

Endret av JV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke blande disse 4-pins pluggene med forskjellige farger. Hvis de plugges feil kan både PSU og hovedkort ryke.

 

Den 'gamle' standarden hadde en 20-pins kontakt og en 4-pins kontakt (2 gule og 2 sorte).

Den nye har en 24-pins kontakt og en 4-pins eller 8-pins kontakt.

 

Da er det slik at 24-pins kontakten kan deles i 20 + 4. Denne 4-pins delen har 4 farger. Hvis hovedkortet bare har 20-pins så skal denne delen bare henge løst, den skal ikke brukes.

 

Den andre 4-pins (2 gule og 2 sorte) kan nå være utført som en 8-pins, og kan da antagelig deles i 2 stk 4-pins. Det er en av disse som må brukes.

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt å bruke den med 8 pinner og ganske riktig det var rett kontakt (den kunne deles i 2 og jeg kunne bare bruke en av de for det var bare den ene som passet).

 

Men nå det på samme måte som når jeg brukte min egen psu. Det piper konstant når jeg slår på pc'n med powerknappen (ingen lyd lenger når jeg slår på med bryteren bak).

 

Noen som nå forstår hva dette kan være?

 

Kan hovedkort eller prosessor ha blitt ødelagt når pcn ble forsøkt påslått flere ganger med den defekte psu'n? I og med at prosessorviften snurret ett par runder med den gamle psu'n, kan da prosessoren ha fortsatt å fått strøm og blitt svidd mens viften ikke gikk?

Lenke til kommentar

Hmm.. har forsøkt å bytte ut med min egen rambrikke men samme pip. Har også forsøkt å finne beepcode for den biosen som er på hovedkortet men den lister ikke opp konstant beep i det hele tatt :(

 

får vel lete litt til.

 

Om andre også har innspill så er det bare å komme med dem.

 

Takk så langt :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet med hans minnebrikke i min pc og det fungerte utmerket.

 

Men der stopper testingen jeg kan gjøre. Jeg har ikke samme socket cpu så jeg får ikke testet cpu.

 

Kjipt å kjøpe ny cpu om det er def. hovedkort og omvendt...

 

Noen tips?

 

EDIT:

 

Kanskje en moderator kan flytte tråden til "Maskinen fungerer ikke" da problemet ikke er strømforsyningen lenger...

Endret av JV
Lenke til kommentar
Mange nye skjermkort krever egen strøm - i tillegg til det den får gjennom kortplassen. Gjør hans skjermkort det? Og er det i tilfelle koblet strøm til?

9492815[/snapback]

 

Tusen takk for tipset! Det var faktisk riktig! Pipingen er nå borte. Problemet er nå at det kommer ikke noe bilde på skjermen. Hørere heller ikke at HDD jobber noe som helst. Klarer heller ikke å få ut cd-romskuffen. Virker ikke som den får strøm!

 

Har sett over det meste men kan ikke se noe galt nå.

 

Huff skulle ikke være så lett dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...