Gå til innhold

775 HK med storm vannblokk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aller helst har jeg lyst til å anbefale deg en annen blokk, da du antagelig vil få ganske middels ytelse på en Core 2 Duo med en Storm.

 

Misforstå meg rett - Storm-designet er antagelig det beste som er der ute, men blokken er tilpasset prosessorer med én kjerne og du vil antagelig få ganske laber ytelse pga at C2D-prosessorene har to kjerner.

Men, har du lyst til å prøve likevel så kan du gå i retning av noe med et P35-chipset, som f eks Gigabyte GA-P35-DS4 eller Asus P5K-serien. Disse har rykte på seg for å være stabile, og klokkeegenskapene er det heller ikke noe i veien med hvis du vil gå den veien.

Lenke til kommentar

Cathar, han som designet Storm-blokken, forklarte at det rett og slett er fordi kjøleflaten er for liten.

For å si det litt grovt så blir det som å avkjøle en kokeplate med noe på størrelse med et frimerke - du får fin kjøling der frimerket ligger, men resten blir godt og varmt uten at man får gjort noe særlig med det. Dermed får man dårligere kjøling enn med en blokk som dekker hele plata, selv om det heldekkende designet i seg selv er mindre effektivt.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om jeg ikke tar helt feil så er det bare en chip, som holder begge kjernene. Men er ikke helt sikker på dette

 

Og om jeg tar feil og at det er 2 chipper på cpuen så høres uansett det han swiftec fyren sier som noe tull, bunen på blokken dekker jo hele prosessoren. Hørest ut som dårlig reklame spørr du meg.

 

Du vil sefølgelig tjene en grad eller to på å bytte til en bedere blokk, men er det nødvendig å bruker 500 kr på å tjene en grad?

 

Og når det kommer til hva selve denne tråden handler om så passer jo alle ATX 775 hovedkort til storm blokken, så her er det jo bare å velge og vrake. Klarer du ikke å bestemme deg, så kan du spørre i hovedkort delen.

Lenke til kommentar
Og om jeg tar feil og at det er 2 chipper på cpuen så høres uansett det han swiftec fyren sier som noe tull, bunen på blokken dekker jo hele prosessoren. Hørest ut som dårlig reklame spørr du meg.

 

Joda, men det meste av bunnen er helt slett innvendig og består av en kobberplate som er 3-4 mm tykk. Vanndysene, det som utgjør selve kjøleløsningen og gjør Storm-designet så effektivt (se bilder her), er laget for å dekke en enkelt prosessorkjerne, noe som vil gjøre den ineffektiv når det gjelder å kjøle en dualcore. Men, hver sin smak såklart :)

 

Et lite PS - Cathar driver Little River (de som laget Whitewater og Cascade-blokkene) på si og har ikke noe med Swiftech å gjøre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...