Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi: MOL - hva, hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sliter fryktelig, har prøve veldig snart. Vi har ikke fått bøker av skolen enda og jeg har ikke notert noe i timene så føler meg ferdig. Jeg må vite hva en mol er. Én mol er lik et bestemt antall atomer? 2.06 * 10^23 ? Tror det var noe sånt, men husker ikke helt. Det største problemet tror jeg er hva jeg skal bruke mol til, hvordan jeg bruker det. Jeg har googla, men finner ingenting.

 

Noen tips? Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et mol er et antall, akkurat som et dusin eller et snes. Det riktige tallet er for øvrig 6,0221415 × 10^23. Det står jo litt på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Mol_(enhet)

 

Er en del år siden jeg hadde kjemi, så jeg vil ikke prøve å forklare ting som ikke er så klart for meg lenger, sikkert andre som kan hjelpe. Men jeg kan jo nevne at formelen

 

n = m / M

der n er antall mol, m er masse og M er den molare massen

 

og formelen

 

n = c * V

der n er antall mol, c er konsentrasjonen og V er volumet

 

brukes mye i kombinasjon.

 

I kjemi er molberegninger noe som kommer igjen og igjen, så det er bare å lese mer på det.

Lenke til kommentar

Oi, takk!

Fant noe fint på wiki samtidig:

 

Dette betyr at hvis man har like mange gram av et stoff som atomnummeret, så har man ett mol av stoffet, og dermed består det av 6,0221415 × 1023 atomer.

 

Men dette gjelder ikke bare atomer men også større elementære enheter av et stoff, for eksempel molekyler. For å vite hvor mye masse som da er et mol, må man legge sammen atomvekten til alle atomene i molekyler. I et H2O-molekyl blir den totale atomvekten 1+1+16=18. 18 g vann inneholder da 6,0221415 × 1023 molekyler.

 

Det var jo veldig fint forklart :).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

mol = antall mol = antall molekyler totalt, målt i mol (1 mol = 6,02*10^23 molekyler)

Istedetfor å skrive antall molekyler (som er et vanvittig stort tall), så forkorter man det og skriver det som antall mol.

 

molar masse = massen (målt i gram) av ett mol stoff

Hvis et stoff har molar masse på 10,2 g/mol, så vil 2 mol av stoffet veie 10,2*2mol = 20,4 gram.

Den molare massen til et atom står i periodesystemet, og det kan du bruke for å finne den molare massen til et molekyl. Du bare legger sammen den molare massen til alle atomene i molekylet.

 

masse stoff = antall mol * molar masse

m = n * M_m

Også kan den formelen snus og vris med enkel algebra.

 

Molar (M) = konsentrasjon = antall mol pr. liter

Hvis vi har 1 mol stoff i 2 liter vann, så vil konsetrasjonen av stoffet være 0,5M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...