Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg til dette? Vil ikke lage en masse variabler med navn, siden da er litt av vitsen borte, og ikke noe tullenavn heller. Jeg har prøvd å søke på google, msdn, diskusjon.no og på vbforums.com , men jeg finner ikke noe, noen som kan hjelpe meg ut her?

 

EDIT: bruker VB.NET 2008 (Express)

 

EDIT2: Hvis denne passer bedre i programvare delen så bare flytt den :)

Endret av mastergamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den letteste måten er no simpelthen å bruke en navneliste:

  1. Finn eller lag en liste over alle gyldige navn du ønsker å benytte (se eksempelvis på Norskenavn).
  2. Lagre denne i tekstfil, XML-dokument eller database.
  3. La Random-klassen generere en tilfeldig indeks/ID og returner dette navnet.

Det kan nok la seg gjøre å generere navnene algoritmisk, men jeg tviler på det er bryet verd. Særlig når "tullenavn" ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar
Jeg trenger også noe lignende, jeg trenger en enekl generator, som foreksempel genererer noe som foreksempel en av disse:

 

a3f5d

pelqk

39421

 

trenger ikke og være mer enn 5 siffer, håper helst på og klare og lage en med både tall og bokstaver.

9462737[/snapback]

 

Dette er første leksjon i programmering. Prøv selv før du får servert en løsning.

Hint: for-løkker, Random klassen

 

Hvis du har prøvd og ikke får det til kan du spørre om flere hint og kommentarer.

Lenke til kommentar

Jeg har laget en sånn, som tar høyde for navnepopularitet og ønsket andel av kjønn, mellomnavn, initialer. Den lager altså tilsynelatende imponerende troverdige data. Nyttig til simuleringer og demo-data, og utrolig gøy å lage -såpass at jeg bare vil gi et starttips og la deg løse resten: Du finner nettsteder som forteller hvor mange som heter hva. Skriv så kode som gir forholdsmessig større sjanse til å returnere populære navn enn sjeldne ut fra et tilfeldig tall.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...