Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo VS Kompressor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. Jeg lurer på hva som er forskjellen på turbo og compressor? Jeg har fotstått at begge gjør det samme, de komprimerer lufta ?

 

Slik har jeg forstått det:

 

Turbo får trykk fra eksosen, og kompressoren fra akslingen? han noen gi meg en god forklaring på hva begge gjør? :blush:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jupp, turbo bruker eksosen til å drive turbinen for å komprimere luft, mens en kompressor blir drevet av en reim via veiva for å komprimere luft. Egentlig så er det litt feil å kalle det ene for turbo og andre for kompressor, da begge to er en kompressor, turbo er en type av mange kompressorer. Begges oppgave er å presse mer luft inn i motoren enn det motoren klarer selv.

 

hmm, om dette var så go forklaring vet jeg ikke, sikkert andre her inne som mener noe også ;)

Endret av trra
Skrevet

Videre vil ikke en "kompressor" bygge opp like høyt trykk som en turbo. En "kompressor" vil ikke påvirkes av "turbolag", siden "kompressoren" drives direkte av motoren, og turboen er avhengig av trykk for å fungere. Enkelt fortalt vil en turbo gi tregere respons under aksellerering på lavt turtall enn en "kompressor".

Skrevet
Du har mer "effekt tap" på en kompressor, det er tyngre for motoren og dra den enn turboen.

Tør og påstå at det er fler bakdeler på kompressor framfor turbo.

9448692[/snapback]

 

Nåja... Det eneste store drawbacket med kompressor er vel prisen..... Ellers må det vel være smak og behag som får avgjøre.... Og la det være sagt en gang for alle: Volkswagens G-lader er ikke en nevneverdig kompressor i noen sammenheng (forbannet møkk som ble laget i skauen i ei gammel smie..) ei heller yankee-enes roots-presse (tanhjulspresse; for mye oppheting av luft..)

I dagens steinalder har vi heldigvis tilgang til kompakte skrukompressorer som har bra virkningsgrad (turbo har likevel litt bedre) og mindre oppheting av luften enn både turbo og alle de andre kompressor-variantene.

Kompressor vs tubro..... det er en sak.. En annen sak er at en kombinasjon av disse to har vist seg å være matnyttig ved flere anledninger...

Gjest Slettet+5132
Skrevet
"Turbo" er en eksosdrevet kompressor.

"Kompressor" er en reimdrevet kompressor.

9484054[/snapback]

 

Kompressor trenger ikke være reimdrevet, kan være andre metoder. Uansett er en kompressor drevet direkte og turbo blir drevet av eksosen, jo mere trykk i eksosen jo mere drift på turboen

Skrevet
øker effekten med dumpventil? hva er det den gjør, bortsett fra å lage den kule lyden:P

9507774[/snapback]

Øker ikke effekten men gjør at turboen holder lengre, siden den slipper ut retur trykket før det kommer til turboen.

Synes selv det er finere lyd uten dumpventil. :)

Gjest Slettet+5132
Skrevet
Men det er ikke behov for dumpeventil på en vanlig turbodiesel?

9510004[/snapback]

 

Vanlige turbodiesler har ikke gass-spjeld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...