Gå til innhold

Leveringsproblemer hos dell


nogen

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert ikke noe nytt tema. Har kommet over flere tråder som tar opp samme problematikk. Det som imidlertid irriterer meg er at Dell ikke kan være mer seriøse når det kommer til å opplyse om dette.

 

Bestilte selv en M1330 som skulle være med på utenlandsstudier (dette ble opplyst til damen hos dell). Regnet med jeg var ute i god tid når jeg bestilte ca. 2 mnd i forveien, med leveringstid 2 uker før avreise. Fullt så sikker skulle jeg imidlertid ikke vært. To uker før levering ringte jeg til salgsavd. angående tollskjema (noe som ble behandlet raskt), Jeg spurte samtidig om det var noen forsinkelser på produksjonen (fremdeles ingen statusendring på sidene til dell). Jeg fikk til svar at det ikke skulle være noen problemer med å få levert maskinen til avreise. Ok tenkte jeg, litt beroliget.

 

Etterhvert som det nærmet seg leveringsdato ble jeg mer og mer bekymret, ettersom det ikke skjedde noen statusendringer. Etter å ha sendt en mail, fikk jeg en "offisiell" mail om at leveringen ville bli forsinket til langt ut i oktober. Lenge etter at maskinen skulle vært på plass i sitt nye hjem i england. Maskinen ble selvfølgelig avbestilt sporenstreks.

 

Dette er sikkert ikke et unikt tilfelle, men at det ikke var mulig å få skikkelig tilbakemelding fra Dell irriterer meg utrolig. I tillegg trakk de pengene fra konto en uke etter bestilling. Penger jeg fremdeles venter på for å kunne kjøpe en annen maskin. Hvorfor de ikke kan vente med å trekke pengene til de faktisk har en bekreftelse på leveringsdato fatter jeg ikke.

 

Den utløsende artikkelen for dette innlegget:

http://www.dagensit.no/min-it/article11755...l=article_image

 

Hvorfor andre kunder finner seg i dette fatter jeg ikke.

 

En ting er i hvertfall sikkert at det blir siste gang jeg kommer til å ha noe som helst med dell å gjøre.

 

:mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, må si jeg reagerer litt på den informasjonen jeg har fått. Dellfolka må jo være fullstendig klar over situasjonen, og likevel påstod min kundebehandler at det var ingenting som skulle tilsi at jeg skulle få den senere enn 31. august - før var mer sannsynlig. Noen dager etterpå utsettes hele skiten halvannen måned ..

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Trekke pengene over én måned før levering er jo totalt uprofesjonelt og minner meg om den useriøse entreprenørbransjen. I denne bransjen er det nå forbudt å ta betalt på forhånd (husbyggere). 500K på forhånd --> entreprenøren konkurs og ingenting gjort ---> mann med balltre og blått hår bestillt. :ph34r:

 

En svært viktig del av inntekten til dell kommer fra nettopp forhåndsbetalingen fra sine kunder, selv har dell minst X antall dagers kreditt til sine leverandører igjen, som f.eks intel. Det betyr at de sitter med renteinntektene på disse pengene og tjener fett. Kynisk business der altså og ikke særlig kundevennlig. Tenker ikke på at 15000,- er mye penger å ha bundet opp for folk flest...skal jo som regel brukes til noe bestemt når en har 15K på konto :whistle:

Lenke til kommentar

har personlig reagert på at jeg faktisk har sett flere reklamer fra DELL, noe jeg synes er rart med tanke på at de ikke kan levere.

 

Har forrsten sett en foranding på dell sine sider: Når man skal bestille dell 1720 har det til nå blitt varslet om 6 uker leveringstid, det gikk ned til 4 og nå ned til 3. Jeg velger å håpe på at det faktisk løsner for Dell nå.

Lenke til kommentar

Saken er at Dell, desverre ikke hadde forutsett så stort press av salg, spesielt av den nye M1330 maskinen, og i tillegg når det er store problemer for og oppnå den kvaliteten på fargene som de nye custom dekselene skal ha, Dell har som kjent gått opp fra 3 lag med lakk til 6-8 lag, varierende for hvilket deksel man vil ha.

 

 

Andre problemer er at Compal, som lager disse maskinene for Dell også lager maskiner under eget merke, og for Acer, HP, Packard Bell og de fleste andre store merker, leveranse problemer er NØTT til og oppstå.

 

Dell har ikke noe PC lager.

 

Alt lages på bestilling, til forskjell til alle andre leverdandører som har betydelig lager med nøytrale maskiner.

 

Leverings tiden settes også sikkert høyt av systemet for og ungå telefon storm om "lovet data den og den datoen", og de som alikevel venter lenge får dessuten penger tilbake i kompensasjon.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe nytt nei men det er flott flere tar det opp.

Dette ER spesielt for Dell og det gjelder flere modeller.

Les dagens Computerword eller VG og ikke minst http://direct2dell.com

Alle leveringsproblemer kunne kanskje vært tilgitt om informasjonen var skikkelig og at ikke pengene ikke bare ble reservert men trukket fra konto i ukesvis før leveringsdato.

 

X- dellkunde

Lenke til kommentar
Leverings tiden settes også sikkert høyt av systemet for og ungå telefon storm om "lovet data den og den datoen", og de som alikevel venter lenge får dessuten penger tilbake i kompensasjon.

9447026[/snapback]

 

Å nei da, mange rundt i verden har fått endret datoene sine mange ganger...

folk som har bestilt i begynnelsen av Juli har ennå ikke fått maskinene sine, grunnene er mange og varierer for hver gang du snakker med dem;

fargede deksel, glass, skjermer, grafikkort... osv

Lenke til kommentar

Det er greit nok at de som faktisk holder ut å vente på maskinene sine får kompensasjon for sin tålmodighet, men hva med kunder som rett og slett ikke har råd til å vente på maskinen/faktisk har bruk for maskinen i mellomtiden. Burde ikke disse også motta kompensasjon for sin (u)tålmodighet?

 

Dersom man har blitt lovet en leveringstid må kunden også kunne forvente at maskinen faktisk blir levert på dette tidspunktet. Dersom produsenten vet at det kan oppstå problemer med å holde leveringstiden burde det i det minste blitt opplyst om dette på et tidlig tidspunkt.

 

Selv fikk vi ingen informasjon fra dell før vi selv begynte å etterlyse at det nærmet seg levering.

 

Nok en misfornøyd kunde: http://www.idg.no/bransje/bransjenyheter/article63446.ece

Endret av nogen
Lenke til kommentar
Saken er at Dell, desverre ikke hadde forutsett så stort press av salg, spesielt av den nye M1330 maskinen, og i tillegg når det er store problemer for og oppnå den kvaliteten på fargene som de nye custom dekselene skal ha, Dell har som kjent gått opp fra 3 lag med lakk til 6-8 lag, varierende for hvilket deksel man vil ha.

 

 

Ansatt i Dell? ;)

Du gjengir mange av deres begrunnelser/unnskyldninger.

 

Dell1520 og andre maskiner har også ekstremt store forsinkelser. Hvis Dell ikke hadde forutsatt så stor etterspørsel/leveranseproblemer, hvorfor fortsetter de da med (dyre) annonsekampanjer for nettopp de samme PC'ene som folk allerede står i lange køer for?

 

 

Andre problemer er at Compal, som lager disse maskinene for Dell også lager maskiner under eget merke, og for Acer, HP, Packard Bell og de fleste andre store merker, leveranse problemer er NØTT til og oppstå.

 

Dells fabrikk i Irland (som leverer til Norge), er så vidt jeg skjønner Dells egen?

 

Dell har ikke noe PC lager.

 

Alt lages på bestilling, til forskjell til alle andre leverdandører som har betydelig lager med nøytrale maskiner.

 

Når du driver business på denne måten, er det desto viktigere å kunne både lese etterspørsel og å være 100% sikre på gode leveranser fra leverandør. Her har Dell sviktet i begge henseende.

 

Leverings tiden settes også sikkert høyt av systemet for og ungå telefon storm om "lovet data den og den datoen", og de som alikevel venter lenge får dessuten penger tilbake i kompensasjon.

 

Leveransetiden settes trolig høyt for å unngå telefonstorm, men de klarer likevel ikke å levere på angitt tid (både egen erfaring og fra mange andre).

 

Selv er jeg heldigvis ikke avhengig av å få PCen like kjapt som mange andre er, og har derfor takket ja til kompensasjon. Likevel er jeg misfornøyd med deres informasjon og behandling av hele hendelsen.

Lenke til kommentar
Når du driver business på denne måten, er det desto viktigere å kunne både lese etterspørsel og å være 100% sikre på gode leveranser fra leverandør. Her har Dell sviktet i begge henseende.

9449334[/snapback]

 

Å produsere etter ordre og etter prognoser for etterspørsel er to forskjellige ting. En må ikke lese etterspørselen bedre, men ha en fleksibilitet og reaksjonsevne i logistikkjeden som kan takle den varierende etterspørselen.

 

Siden dell grovt sett bare monterer og ikke produserer egne deler blir underleverandørene i stor grad bestemmende for Dells leveringspresisjon. Det er her det virker som feilen ligger og det er mer eller mindre åpenbart at Dell mangler kontroll i hele leveringskjeden.

 

Hvis det er det du mener med gode leveranser, så er jeg helt enig i det siste poenget. Hvis det er feil på produktene som blir levert så blir det fleksibilitet til å levere nye deler som er viktig, ikke at de alltid leverer 100% feilfrie leveranser, fordi det er praktisk sett mer tungvint.

Lenke til kommentar

ja, er Dell ansatt.

 

Meste parten blir laget av Compal, de setter sikkert også sammen de fleste maskinene, bortsett fra Latitude og XPS, der tror jeg Dell styrer showet (fabrikken i Irland).

 

Dell har desverre ikke lager, og kan dermed ikke produsere maskiner etter prognoser, Dell har ett system de mener funker, og det baserer seg på at din Dell maskin, er satt sammen av deg, og ingen andre, du bestemmer selv hva du vil ha med på maskinen.

 

Og ha lager for alle mulige slags variasjoner av en Dell maskin er lik umulig når Dell har endel modeller og velge i:

 

Inspiron Desktop (privat personer)

Inspiron Notebook

Dimension Desktop (på vei ut, blir byttet med Inspiron Desktop)

Vostro Desktop (små bedrifter)

Vostro Notebook

Latitude Notebook (små - Medium - store bedrifter)

Precision Desktop (medium - store bedrifter)

Precision Notebook

Optiplex Desktop (klient maskiner)

XPS Desktop (extrem maskin/spille maskin)

XPS Notebook

Alienware Desktop (extrem maskin/spille maskin)

Alienware Notebook

 

+

PowerVault (Lagrings enheter)

PowerEdge (server løsninger)

 

Sier seg selv, lager plass for alle mulige kombinasjoner av maskiner som Dell kan levere hadde vært..."litt" stort...

Lenke til kommentar

Dell ansatt eller ikke...

Du må i alle fall innrømme at Dell har tabbet seg helt ut denne sommeren/ høsten!

2- 3 måneders ventetid er og blir bare for mye.

Dessuten bør kundeservice ha informasjon til kundene ikke bare svada.

At de i tillegg tar betalt for det de ikke kan levere er bare topppen og ikke ser det ut som de greier å tilbakebetale etter avbestilling heller.

 

*skuffet*

Lenke til kommentar

Dell tabbet seg ikke ut, problemet er somsakt at Dell ikke var fornøyd med kvailiteten på alle deksler som var laget for M1330, og andre modeller, alt måtte sendes tilbake for og få flere lag med lakk og polering, dette er et tidkrevende arbeid.

 

Det at kundesenteret serverer swada er en grei forklaring egentlig.

 

De sitter i Danmark, de får den informasjonen som Dell ledelsen mener er tilstrekkelig.

 

Jeg, sitter i Sverige og jobber.

 

Dell har desverre alt sammla på ett sted i Norge som den burde.

 

XPS supporten feks er i Canada...

Lenke til kommentar
Dell tabbet seg ikke ut, problemet er somsakt at Dell ikke var fornøyd med kvailiteten på alle deksler som var laget for M1330, og andre modeller, alt måtte sendes tilbake for og få flere lag med lakk og polering, dette er et tidkrevende arbeid.

9451131[/snapback]

 

Dell har tabbet seg ut, derom hersker det ingen tvil! Ingen lanserer et produkt som de ikke greier å produsere. Dette viser manglende innsikt i produktutvikling.

 

Da har dell bygd prototypen av den nye xps 1330...så er det bare å bestille og betale så sender vi den når vi har funnet ut hvordan vi skal produsere den! Blir bare dumt å nekte på at dette ikke er en tabbe.

Endret av Sly82
Lenke til kommentar

Hadde Dell kunnet kommet med noen innrømmelser og beklagelser tror jeg nok jeg kunne ha prøvd meg som kunde en annen gang men med en slik negativ holdning til kundene har vi heldigvis mange andre å velge mellom.

Vet Dell at du sitter her og "forsvarer" firmaet på denne måten? Det høres ut som du bare "lirer av deg" en innlært lekse...

 

Ta kundenes kritikk på alvor! eller mist dem!

 

(skjermer er problem, deksler er problem, skjermkort er problem... noe mer? Logistikk kanskje? Intern informasjon og opplæring av kundeservice? her er det mange ting å ta tak i)

Lenke til kommentar

Dell tar alvor i saken, det er jo de som har ventet lenge med og få sine maskiner har fått kompensasjon.

 

eventuelt om du har fått en vare, og mener det har tatt urimelig lang tid, så er det bare og forhøre seg med kundestøtte, de vil eventuelt lage en eskalasjon i saken.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Dell tar alvor i saken, det er jo de som har ventet lenge med og få sine maskiner har fått kompensasjon.

 

eventuelt om du har fått en vare, og mener det har tatt urimelig lang tid, så er det bare og forhøre seg med kundestøtte, de vil eventuelt lage en eskalasjon i saken.

9451481[/snapback]

 

Nei jeg har ikke fått noen vare, bare betalt og avbestilt, giddet ikke vente til langt ute i oktober... og pengene mine... har jeg ikke fått tilbake.

 

(1300 i kompensasjon for en bestilling på 29000 er ikke mye med 2-3 måneders leveringstid!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...