Gå til innhold

Q6700 G0 4,1 GHz med 3DMark06=20081


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå fått testet litt nærmere og ser at LS har sine begrensninger med quad. Spørsmålet er om det har noen betydning ved praktisk bruk. Saken er den at i 3DMark06 når grafikken testes så ligger belastningen på CPU rundt 30% (CPU1=100%, CPU4=20%) og min LS viser rundt -43C (-50 idle). Under testing av CPU belastes alle fire kjernene rundt 95% og LS viser da -40C.

 

Det er bare det at varigheten på CPU-belastningen er såpass kort. Hvis jeg starter Orthos med 100% på alle fire kjerner (som jeg nå fant ut hvordan skulle gjøres), begynner temperaturen å stige etter 20-30 sekunder og den stabiliserer seg ikke men stiger til det sier stopp.

 

Men vil noen spill komme i en slik situasjon at alle fire kjerner belastes 100% over lengre tid? Hvis alle fire kjerner presses maks i korte perioder vil LS klare å holde tempen nede. Og det er jo greit nok til spilling.

 

Er det noen med overklokket quad som har testet det samme på luft, dvs. kjøre alle fire kjerner på 100% over litt tid?

Endret av oddgeir
Lenke til kommentar

Tempen må vel på et eller tidspunkt annet stabilisere seg selv om det er ved et punkt hvor det er for varmt til å kunne kjøre på 4,1Ghz stabilt? Skal du spille så er det vel kanskje mer fornuftig å sette frekvensen ned et par hakk? Likevel så tviler jeg på at det finnes noen spill i dag som klarer å pushe en quad 100 % i ett eneste sekund.

 

edit typo

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
På luft og vann vil tempem stabilisere seg :), men på fase vil den bare bli varmere og varmere, jeg vet ikke hvorfor.

9587553[/snapback]

Fordi fordamperen (evapen) får ikke nok kuldemedie tilført, og gassen ut fra fordamperen blir så overopphetet at trykket på sugesiden blir for høyt. I tillegg vil ikke kompressoren få tilstrekkelig kjøling som den ellers ville fått av den kalde returgassen, samt at trykket og temperaturen på høytrykkssiden vil stige så kraftig at kuldemediet ikke blir kondensert. Det er egentlig blitt konstantert at en LS ikke egner seg til Quad. De kan riktignok modifiseres. Det som kan gjøres er å korte ned kappilærrøret (det lille røret som mater evapen) slik at du får mer kuldemedie igjennom. Men siden det er så stor delta T mellom idle og load på en Quad vil du få flytende gass i retur i idle (hvilket ikke er bra da kompressoren tar skade av det). Det må derfor også monteres en akkumulator hvor gassen kan fordampe før den går tilbake til kompressor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...