Gå til innhold

Trenger svar på PS3 features


BoRsE

Anbefalte innlegg

Hei og hopp. Jeg leser ofte her inne hver dag men det er noe jeg alltid leser og ikke forstår. Det prates om XMB og mediasenterer , eksternedisker, mer lagringsplass, Operativsystemer og alt mulig i hytt og pine.

Håper ihvertfall xmb blir tilgjengelig fra alle spill, er så tungvindt slik det er no.

 

Er faktisk litt merkbart bedre ytelse i XMB etter oppdateringen. Merker det spesielt inne på spill-listen hvor det før var litt "lag" før ikonene til spillene poppet frem. Nå går det mer smooth.

 

wtf?

 

 

1. Hva er XMB?

2. Mediasenter / Eksterndisk til PS3? er dette mulig? Vanskelig? Lovlig?

3. Hørt om et sånn 2 sidet system på PS3. DU har den vanlige OS'n med PSP menyen osv, men så... kan du installere noe selv også?

4. Folding@home: Hva er dette for noe? Ser ofte folk som er logget på hele dagen med Folding@home kjørende. Har hørt at det er noe kreft forskning og deling av systemkraft osv. Hva gjør at folk lar PS3 stå å burne hele dagen så vifta sliter?

 

Det jeg lurer på er hvilke muligheter man har for å leke seg litt og instalere tools og gadgets til PS3 uten at du gjør noe ulovlig eller noe som kan bli rot og krasjball. Spiller mye PS3 på online og vil nødig ødelegge noe men har en anelse om at det meste som blir snakket om er thirdparty softwares osv? og ikke noe offisielle programmer sony har gitt ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på er hvilke muligheter man har for å leke seg litt og instalere tools og gadgets til PS3 uten at du gjør noe ulovlig eller noe som kan bli rot og krasjball. Spiller mye PS3 på online og vil nødig ødelegge noe men har en anelse om at det meste som blir snakket om er thirdparty softwares osv? og ikke noe offisielle programmer sony har gitt ut?

9435204[/snapback]

Det er ikke så mye slikt du kan installere om du ikke installerer en eller annen Linux-variant på PS3en (tror faktisk ikke det finnes noe som helst). Installerer du derimot Linux får du et fullverdig operativsystem som du kan gjøre mye morsomt med.

Lenke til kommentar
Hei og hopp. Jeg leser ofte her inne hver dag men det er noe jeg alltid leser og ikke forstår. Det prates om XMB og mediasenterer , eksternedisker, mer lagringsplass, Operativsystemer og alt mulig i hytt og pine.
Håper ihvertfall xmb blir tilgjengelig fra alle spill, er så tungvindt slik det er no.

 

Er faktisk litt merkbart bedre ytelse i XMB etter oppdateringen. Merker det spesielt inne på spill-listen hvor det før var litt "lag" før ikonene til spillene poppet frem. Nå går det mer smooth.

 

wtf?

 

 

1. Hva er XMB?

2. Mediasenter / Eksterndisk til PS3? er dette mulig? Vanskelig? Lovlig?

3. Hørt om et sånn 2 sidet system på PS3. DU har den vanlige OS'n med PSP menyen osv, men så... kan du installere noe selv også?

4. Folding@home: Hva er dette for noe? Ser ofte folk som er logget på hele dagen med Folding@home kjørende. Har hørt at det er noe kreft forskning og deling av systemkraft osv. Hva gjør at folk lar PS3 stå å burne hele dagen så vifta sliter?

 

Det jeg lurer på er hvilke muligheter man har for å leke seg litt og instalere tools og gadgets til PS3 uten at du gjør noe ulovlig eller noe som kan bli rot og krasjball. Spiller mye PS3 på online og vil nødig ødelegge noe men har en anelse om at det meste som blir snakket om er thirdparty softwares osv? og ikke noe offisielle programmer sony har gitt ut?

9435204[/snapback]

1. XMB er ikke operativsystemet til PS3 som enkelte hevder her (det heter PS3 System OS), men selve menyen man manøvrer mellom spill, musikk, filmer og instillinger i på din PS3. XMB står forøvrig for Cross Media Bar.

 

2. Både mediasenter og eksterndisk til PS3 er lovlig og mulig. Som nevnt kan du også bytte den interne disken. For å kunne lese filer fra en ekstern disk må den ha filsystemet FAT32, noe som er relativt greit å få til. Man kan da lese bilder, musikk og filmer fra den (filmer begrenser seg i hovedsak til formatene MPEG-1, 2 og 4).

 

PS3 kan streame fra mediasentere som støtter DLNA eller UPnP. Fra en PC som kjører Windows kan man f.eks. bruke TVersity, og for Linux-maskiner er mediatomb å anbefale.

 

3. Ja, du kan installere Linux som tillegg på en PS3. Da kan du bruke den som en PC og installere hvilke programmer du vil på den. Det fins flere varianter av Linux som er støttet, f.esk. YDL 5 og Ubuntu.

 

4. Folding@Home er en mulighet til å låne ut PS3en din til et veldedig formål når du ikke bruker den selv. Regneoppgaver blir sendt til din PS3, kalkulert, for så å bli sendt tilbake. Det er hovedsakelig folding av proteiner det regnes på, noe PS3en er veldig flink til. De har også et system der du kan melde deg opp i et lag, og se hvor mange poeng laget ditt har, kun for å skape litt konkurranseinstinkt om hvem som bidrar mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...