Gå til innhold

Hjelp!!Se her! Har jeg ødelagt hele dataen?


movieman666

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et nytt kabinett i posten og kobla alt riktig helt til jeg putta strømkontakten i støpslet, da sa det pang ca. 3 ganger før jeg rakk og trekke ut kontakten.

Jeg vet jeg har ødelagt Strømforsyninga, men har jeg ødelagt hovedkort , prosessor, ram?

 

Grunnen til at det smalt var at poweret sto på 115 når det kom og det tenkte jeg ikke på i farta... :oops:

 

Håper på hjelp! :wink:

 

Kan jeg si at du er en stor idiot? :google:

 

hadde det vært en all time classics så burde denne komme med :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er ikkje alltid like lett å skifte sikring i dei der...iallefall ikkje å FINNE sikringa..

 

vel... skal ikke være så vanskelig å finne den heller da, verste fall er den bare plassert litt vanskelig (den ser ut som et lite, tynt glassrør eller hvit keramikk rør i plassert mellom 2 metall-"finner" som stikker opp)

Lenke til kommentar

Hvis du ser på bildet nedenfor, så får du et vist intrykk av hvordan sikringen ser ut. Bildet har jeg tatt fra en gammel 220W PSU. Jeg tror ikke dagens PSU`er så ulik denne. Det er ingen hokus pokus å skifte sikringen.

 

Hvis du skal skifte sikring selv er det viktig at du finner ut om det er Trege eller Raske sikringer som sitter montert. Flere vil sikkert le av den påstanden, men det er faktisk slik at sikringene er produsert for å ryke tvert, eller være noe mer seiglivet.

 

Det står alltid en bokstav eller fler foran sikringens verdi.

FF = Veldig rask, F=Rask, M=medium treg, T=Treg, TT= veldig treg.

Bruk ALDRI annen verdi på den nye sikringen, enn den typen som er angitt på printkortet, eller på selve sikringen.

 

Hvis det er som du sier at kondensatorer og andre komponenter har dratt ned i kjelleren, så er det like greit å kjøp en ny.

 

Hvis du er 100% sikker på at du ikke "fiklet" med voltvelgeren på baksiden, mener jeg at du har rett til å få behandlet dette som en garanti sak. Hva slags kabinett er det snakk om, og hvor kjøpte du det?

 

PSU.jpg

Lykke til!rotate.gif

 

Deler av teksten og bilde har jeg tatt fra min egen post under nicket Veslemøy. Mer å lese fra denne tråden finner du HER

Lenke til kommentar

movieman666

Hvor kjøpte du den psu'en. Du kan da ikke ha kjøpt den i norge, for alle skal stå på 240 som standar. Alle varer som er produsert til land som bruker 115volt spenning får en egen serie laget f.eks usa. Og alle land som bruker 220volt får egne serier som står på 222volt og du skal ikke behøve å sette den selv??

Lenke til kommentar

hei!

 

Jeg kjøpte kabinettet hos absolutt data.

 

Jeg hadde ikke rørt psu`en (untatt kabler) før jeg skulle sette inn støpslet og sette den på.

 

Er det noe man selvfølgelig må skjekke eller skal det være på 230v når jeg får den?

 

P.S Ikke noe vits i og si at jeg skal bytte sikringer for at to kondensatorer er knust i småbiter inn psu`en og det er svart på metalldekslet.

Lenke til kommentar
hei!

 

Jeg kjøpte kabinettet hos absolutt data.

 

Jeg hadde ikke rørt psu`en (untatt kabler) før jeg skulle sette inn støpslet og sette den på.

 

Er det noe man selvfølgelig må skjekke eller skal det være på 230v når jeg får den?

 

P.S Ikke noe vits i og si at jeg skal bytte sikringer for at to kondensatorer er knust i småbiter inn psu`en og det er svart på metalldekslet.

Ring og hør med dem på mandag, eller send en mail.

Det skader ikke å spørre, men av det eg vet skal alle være på 220volt i norge. Står ingen plasser at du skal skjekke det før du setter i stikkontakten når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på bildet nedenfor, så får du et vist intrykk av hvordan sikringen ser ut. Bildet har jeg tatt fra en gammel 220W PSU. Jeg tror ikke dagens PSU`er så ulik denne. Det er ingen hokus pokus å skifte sikringen.

 

Hmm... jeg har skrudd opp flere psu'er av nyere dato... og en del eldre (at, ikke atx)

Og en stor forskjell som går igjen er hvordan sikringa er plasert..

De gamleste har sikringa liggende slik som du viser på bildet...

Men de fleste atx strømforsyninger har de stående loddrett... Pakket inn i svart gummi... og de er ganske vanskelig å skifte uten å rive istykker noe..

Men... vet jo såklart ikke om alle er slik...

 

Men når han skriver at d var svart inni der, så er den ikke lenger noe å ha... (Vifta kan du jo ta ut og bruke til noe da :yes: )

 

Men, nå tror jeg egentlig han har fått svar på alt han har spurt om...

Lenke til kommentar
hei!

 

Er det noe man selvfølgelig må skjekke eller skal det være på 230v når jeg får den?

 

Vel... Jeg har alltid sjekket om den står riktig på plass... Det finnes vel folk som jobber på databutikker som "spitting-on-your-onionrings" ved å ta bryteren på 115V.. :D

Hehe.. Morsomt. Får seg sikkert en god latter.

 

 

Men jeg tviler på at du kan gi dem skylden får at du ikke sjekket det. Det er tross alt DIN egen feil. Sorry å måtte si det...

 

 

Jeg har alltid sjekket spenningen før jeg satte den inn. Fikk den fine rutinen etter at jeg bygget pc-er på skolen og alle elevene gikk rundt og skrudde på alle strømforsyningene.. :roll::lol:

 

 

Men forhåpentligvis har kun PSU røket, men som du forklarer høres det ut som om ikke sikringen har vært kjapp nok, og da kan det ha gått utover hk. :shrug:

Lenke til kommentar
her var vel strømforsyninga ferdig instalert i kabinette? da er det vel ikke så automatisk at man skal sjekke den. man bestillte den jo i norge for bruk i norge?

 

Helt enig, kjøper man seg elektrisk utstyr i norge så forventer man at det faktisk er tilpasset norske forhold med henhold til driftspenning.

Dette er helt klart butikkens feil og det skal vel være ganske lett å få dette på garantien.

Hadde de derimot beskrevet at dette var en 120v PSU så ville problemstillingen vært annerledes.

Selger man en vare som skal gå 230v så skal den det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...