Gå til innhold

trenger noen tips til hva jeg bør stemme?


sixx

Anbefalte innlegg

valget er her snart og jeg har enda ikke peiling på hva jeg skal stemme. første året med stemmerett så jeg vil prøve og velge noe som er bra for meg. Men har enda ikke peiling på hva som kan være bra for meg så jeg håper på noen råd fra dere. Her skriver jeg opp saker som intresserer meg(tilfeldig rekkefølge)

 

Mer kulturtilbud for unge

billigere alkoholavgifter

billigere bensin

gratis skolebøker

billigere/gratis kollektivtransport

skolepolitikk generelt

arbeidsplasser/lærligeplasser

 

jeg håper på noen gode tips fra dere...å ja, jeg vet at jeg er både litt sosialist og litt konservativ. hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
valget er her snart og jeg har enda ikke peiling på hva jeg skal stemme. første året med stemmerett så jeg vil prøve og velge noe som er bra for meg. Men har enda ikke peiling på hva som kan være bra for meg så jeg håper på noen råd fra dere. Her skriver jeg opp saker som intresserer meg(tilfeldig rekkefølge)

 

Mer kulturtilbud for unge

billigere alkoholavgifter

billigere bensin

gratis skolebøker

billigere/gratis kollektivtransport

skolepolitikk generelt

arbeidsplasser/lærligeplasser

 

jeg håper på noen gode tips fra dere...å ja, jeg vet at jeg er både litt sosialist og litt konservativ. hehe

9425814[/snapback]

ser ut til å lene mot venstre du .. men er jo ikke vits å kaste bort en stemme på de..

Lenke til kommentar

Mer kulturtilbud for unge

billigere alkoholavgifter

billigere bensin

gratis skolebøker

billigere/gratis kollektivtransport

 

 

jeg håper på noen gode tips fra dere...å ja, jeg vet at jeg er både litt sosialist og litt konservativ. hehe

9425814[/snapback]

 

Jeg tror du bør gå litt dypere i deg selv og heller spørre; vil jeg ha mindre avgifter men samtidlig være villig for å betale for bedre kulturtilbud, gratis skolebøker osv., eller vil jeg at det norske folk skal betale mer avgifter for at jeg skal få et bedre kulturtilbud, gratis skolebøker... ?

 

Det er ikke realistisk å få i både pose og sekk..

 

:roll:

Lenke til kommentar
Når det gjelder billigere bensin og alkohol så er vel det typisk FrP-politikk,

Nei, bare en del av et større bilde der individet får mer ansvar for seg selv.

 

Billigere bensin gjør det dessuten billigere å frakte varer og personell, særlig i områder der man er avhengig av bil for å komme seg fram (utenfor byene).

 

Billigere alkohol begrenser handelslekkasjene til utlandet, og gjør at organiserte kriminelle får inn mindre penger. Dessuten blir det mindre hjemmebrent-drikking, noe som senker faren for dødsfall ved inntakt av dårlig alkohol.

 

men de stanger litt på kulturtilbudsfronten.

9427167[/snapback]

Hvordan det?

 

Hva er landet i verden hvis kultur har påvirket resten av verden i størst grad i nyere historie? Er det ikke USA, kanskje? Få steder er kulturtilbudet såpass bra som i uregulerte USA.

 

http://helskog.nettblogg.no/1179541365_ikk...departemen.html

 

"I Norge bruker vi skattebetalernes penger til "å ta vare på kulturarven". Det betyr subsidierte plateinnspillinger med norsk folkemusikk som "ingen" kjøper. I USA får ikke folkemusikken slik støtte. Så for å overleve må folkemusikken tilpasse seg folket og livene de lever. Det kalles blues, country, folksongs, rock and roll, r&b, you name it. Hele verden vil ha det. Også franskmenn kjøper det amerikanske, selv om det franske kulturdepartementet subsidierer fransk kultur med enorme summer."

Lenke til kommentar

Pricks har selvfølgelig helt rett.

 

I et samfunn der kultur ikke blir subsidiert, så må tilbyderene begynne å skape kultur som folk faktisk er villige til å betale for. På den måten får folket det dem vil ha.

 

Smale kulturuttrykk av historisk interesse kan vi bruke noen kroner på å gjøre opptak av en gang for alle.

Lenke til kommentar
valget er her snart og jeg har enda ikke peiling på hva jeg skal stemme. første året med stemmerett så jeg vil prøve og velge noe som er bra for meg. Men har enda ikke peiling på hva som kan være bra for meg så jeg håper på noen råd fra dere. Her skriver jeg opp saker som intresserer meg(tilfeldig rekkefølge)

 

1. Mer kulturtilbud for unge

2. billigere alkoholavgifter

3. billigere bensin

4. gratis skolebøker

5. billigere/gratis kollektivtransport

6. skolepolitikk generelt

7. arbeidsplasser/lærligeplasser

 

jeg håper på noen gode tips fra dere...å ja, jeg vet at jeg er både litt sosialist og litt konservativ. hehe

9425814[/snapback]

 

Jeg har nummerert temaene dine for å kunne svare litt ryddig:

 

1,4,5,6,7:

 

Alle partiene har sine meninger om hvordan dette bør gjøres for å løse det best mulig. Spørsmålet er hva skal de prioritere bort for å få mere penger til akkurat disse områdene.

 

2,3:

 

FRP er nok det partiet som går mest aktivt inn for å gjøre noe med disse. Selv er jeg av den oppfatning at det ikke er så fryktelig viktig. Det er som regel billigere å kjøre bil enn å benytte kollektivtrafikk selv om bensin -og dieselprisene ligger på dagens nivå. Og alkoholen har man alltids råd til hvis man prioriterer den.

 

Det var generellt. Så over til det jeg kan litt om:

 

1: Jeg vet ikke hva du legger i kulturtilbud, men det være seg idrett, konserter eller fritidsklubber så er dette noe alle partiene i min kommune sier at de vil prioritere. Da lønner det seg kanskje å vite noe om hvem man stemmer på (personer), og ikke bare partier. Det er større sjanse for at en politiker skal engasjere seg i en sak om han/hun har kunnskap og erfaring om lignende saker på forhånd. (eks: en som sitter i styret i en idrettsklubb er gjerne en større forkjemper for nye fotballbaner enn en som hovedsaklig er en bedriftsleder).

 

4: Gratis skolebøker er noe de fleste partiene er enige om, men spørsmålet om det skal finansieres gjennom reklame, skattepenger eller stipend er forskjellig. Hva foretrekker du?

 

5: Kollektivtransport er alle enige om at er viktig, men hva skal det gå på bekostning av og hvor hardt er man villig til å kjempe? Her gjelder mye av samme teori som i pkt. 1. Har man vært/er man selv avhengig av kollektivtilbudet er det mye lettere å engasjere seg.

 

6: Skolepolitikk generellt. Javel. Jeg er interessert i veier, men det finnes mange forskjellige syn på saken. Noen vil ha bompenger, mens andre er motstandere av det. Skolepolitikk er også en sak med mange forskjellige synspunkter fra forskjellige partier. Vil du ha fritt skolevalg? Vil du bli kvitt nynorsk? Vil du ha førerkortopplæring i skolen? Vil du ha lengre skoledager?

Alle mener noe om skolepolitikk, du må finnne ut hvem du er enige med ;)

 

7: Arbeidsplasser/Lærlinger: se pkt. 6

 

 

Hvis du ikke vil sette deg detaljert inn i alle partienes politikk anbefaler jeg å ta testen på VGnett, og se hvem du hovedsaklig er mest enige med, og så se om det er noe du er så uenig i at du ikke vil stemme på de.

 

Husk at det er et lokalvalg, og at det er lokalavisa som gjerne har de mest oppdaterte meningene til dine lokale politikere. Det er ikke alltid de samme meningene som sentralstyret i partiet har ;)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke dømme, men kriterier som billigere alkohol er lite gjennomtenkte. Og ja, jeg ser de samme gamle argumentene: Mindre hjemmebrent, mindre smuling, mindre kriminalitet.

Men det har seg sånn at all forskining viser at bedre tilgang og billigere produkt øker forbruket.

 

Hvis andre på min alder så litt bort fra det, og billig bensin hadde det vært flott. For vi har strengt tatt råd til bensinen vi betaler, og vi har råd til ølen.

 

Noe annet vi unge faktisk kan tenke på er vår fremtid i landet. Noen punkter jeg ser på viktig er: økt støtte til forskning, høyere utdanning og bedre tilretteleggelse for nye bedrifter.

 

Det er så klart mange flere problemer å ta fatt i, men disse er spesielt viktig for meg, for å sikre en utvikling slik at vi kan beholde velferdsstaten vi nyter godt av i dag.

 

Vet dette er of-topic, men. FrP sier at de skal ta mindre i skatt og at et forslått statsbudsjett gjør at staten bruker 15 milliarder mindre.

Samtidig skal det bli billigere med tjenester, alkohol og bensin.

Jeg lurer på hvordan de har tenkt til å få det til gå opp?

Lenke til kommentar

Mer kulturtilbud for unge - venstresiden

billigere alkoholavgifter - FRP eller Høyre, muligens også Venstre

billigere bensin - FRP eller Høyre?

gratis skolebøker - Allerede innført, skal gjennomføres innen 2009 om jeg husker riktig.

billigere/gratis kollektivtransport - Venstresiden og Venstre vil jeg tro.

skolepolitikk generelt - Alle har skolepolitikk.....

arbeidsplasser/lærligeplasser - Gjerne utdyp denne.

Lenke til kommentar
Pricks har selvfølgelig helt rett.

 

I et samfunn der kultur ikke blir subsidiert, så må tilbyderene begynne å skape kultur som folk faktisk er villige til å betale for. På den måten får folket det dem vil ha.

 

Smale kulturuttrykk av historisk interesse kan vi bruke noen kroner på å gjøre opptak av en gang for alle.

9434205[/snapback]

 

Men hva slags kultur er det? Listepop og reality-programmer? Jeg vil bare minne om at Henrik Ibsen - den av norges mange kulturpersonligheter som faktisk er kjent utenlands - ikke var spesielt ettertraktet i sin samtid. Og hadde det ikke vært for at han ble støttet av staten, ville vi aldri hatt den kulturarven.

 

Nå kan en jo selvfølgelig si at kunstnere kan få støtte fra private. Men hvem skal være garantisten? Hvordan kommer det til å gå med fremtidige mesterverk om ikke noen tar ansvaret med å legge til rette for nye kunstnerspirer?

 

Jeg er ikke den som går lengst i å forsvare kulturnorge. Mange av prosjektene kulturrådet bevilger penger til burde aldri fått innvilget søknadene sine. Men å la markedet styre uhemmet er ikke noe jeg i hvert fall - med hva jeg kan om kulturutvikling allerede - uten videre er villig til å godta.

 

Er forresten en del fylkesordførere (eller var det kommuneordførere?) fra Fremskrittspartiet som skryter over økte bevilgninger til kulturlivet i denne perioden i valgkampen. Disse bevilgningene hadde selvfølgelig ikke noe med de økte bevilgningene fra regjeringen å gjøre, og var utelukkende kun et resultat av Fremskrittspartiets velvilje overfor kulturnorge...

 

... skal vi tro fremskrittspartipolitikerne.

Lenke til kommentar
Men hva slags kultur er det? Listepop og reality-programmer? Jeg vil bare minne om at Henrik Ibsen - den av norges mange kulturpersonligheter som faktisk er kjent utenlands - ikke var spesielt ettertraktet i sin samtid. Og hadde det ikke vært for at han ble støttet av staten, ville vi aldri hatt den kulturarven.

 

Nå kan en jo selvfølgelig si at kunstnere kan få støtte fra private. Men hvem skal være garantisten? Hvordan kommer det til å gå med fremtidige mesterverk om ikke noen tar ansvaret med å legge til rette for nye kunstnerspirer?

9437920[/snapback]

Du har et veldig godt poeng her.

 

Det er sjeldent bestselgerne innenfor noe som helst medium er det som har best kvalitet. Det er vel heller det som har størst appell til massene, men det i seg selv er sjelden et bevis på kvalitet.

 

Dette er listen over filmene som solgte mest på kino i 2006. Noen filmatiske mesterverk er de ihvertfall ikke. :)

1. Istid 2

2. Pirates of the Caribbean – Dead man’s chest

3. Da Vinci-koden

Lenke til kommentar
Men hva slags kultur er det? Listepop og reality-programmer?

Nei, det er et enormt spekter. Amerikansk folkemusikk er for eksempel også populært verden over.

 

Og bare fordi det er mange som liker noe så betyr ikke det at det er dårlig, akkurat som det at det er kun få som liker noe ikke betyr at det er bra.

Lenke til kommentar
Men hva slags kultur er det? Listepop og reality-programmer? Jeg vil bare minne om at Henrik Ibsen - den av norges mange kulturpersonligheter som faktisk er kjent utenlands - ikke var spesielt ettertraktet i sin samtid. Og hadde det ikke vært for at han ble støttet av staten, ville vi aldri hatt den kulturarven.

 

 

Når det gjelder ditt historiske eksempel, så var Ibsen 36 år når han fikk stipend av staten og det medførte at han flyttet til Italia og vi så fint lite til han her i Norge. Han skrev mange kjente stykker lenge før han fikk støtten og hadde allerede etablert seg, selv om han strebet litt mot det konservative innen teater. Han fikk lønn fra staten i 66' (når han var 38 år, samme år som han virkelig slo igjennom), et år før Peer Gynt ble skrevet.

 

Kunstnerlønnen gikk til de som allerede hadde prestert og vist resultater. Den ble for ordens skyld ikke opprettet før i 1663. Å si at vi ikke ville hatt den kulturarven uten støtten fra staten er unyansert og trolig også feil.

 

Det er Ole Bull som skal ha mye takken for at vi har kulturarven etter folk som Grieg og Ibsen, ikke kunstnerlønnen som ble tildelt til de som allerede hadde prestert. Man kan spekulere i at vi kan takke statsstipendet for at Ibsen kunne reise og få inspirasjon til Peer Gynt, men så har vi nå stipend den dag i dag med tanke på utdanning.

 

Når det er snakk om kulturstøtte som går til gud og hverman som ikke har vist prestasjon så medfører det at god kultur drukner i den kommunalt/statsstøttede kulturen.

 

Hvorfor i all verden er politikere i Oslo eller bystyret bedre egnet enn folket/publikum til å avgjøre hvilken kultur som bør ha livets rett? :)

 

Dette er listen over filmene som solgte mest på kino i 2006. Noen filmatiske mesterverk er de ihvertfall ikke. :)

1. Istid 2

2. Pirates of the Caribbean – Dead man’s chest

3. Da Vinci-koden

9439510[/snapback]

 

Er det nå vi skal liste opp norske søppelfilmer finansiert av staten? :wee:

Lenke til kommentar
Pricks har selvfølgelig helt rett.

 

I et samfunn der kultur ikke blir subsidiert, så må tilbyderene begynne å skape kultur som folk faktisk er villige til å betale for. På den måten får folket det dem vil ha.

 

Smale kulturuttrykk av historisk interesse kan vi bruke noen kroner på å gjøre opptak av en gang for alle.

9434205[/snapback]

 

Men hva slags kultur er det? Listepop og reality-programmer? Jeg vil bare minne om at Henrik Ibsen - den av norges mange kulturpersonligheter som faktisk er kjent utenlands - ikke var spesielt ettertraktet i sin samtid. Og hadde det ikke vært for at han ble støttet av staten, ville vi aldri hatt den kulturarven.

 

Om det er listepop og reality folk vil ha, ja så er det vel det de får da. Det brukes alt for store summer på meningsløse kulturuttrykk, inkludert kunstnere som rett og slett er talentløse.

 

Så finnes det en del smalere kunstuttrykk hvor man nok kan argumentere for at produktet holder en høy kvalitet, men dersom ingen er villige til å betale for det, så får man holde på med det på fritida og sitte i kassa på Rimi på dagtid og tjene til livets opphold som alle andre.

 

Vi betaler jo for disse kunstnerene via skatt i dag. Hvorfor ikke ta bort denne støtten og redusere skatten, så kan hver enkelt økonomisk støtte det de mener er bra kultur.

 

Om kultursnobben ikke er enig, så får det så være, da får de grave frem penger til kunsten de mener er så viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...