Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor detaljert kan man overvåke et nettverk?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvor detaljert man kan overvåke info som går til og fra datamaskinene i et nettverk. Jeg vet at et vanlig at man kan se hvor mye hver enkelt datamaskin bruker, ip-adresser, mac...

Men kan en administrator se hva, og hvilke filer man laster ned, se logger fra msn, høre ip samtaler osv ?

Snakker ikke om hacking av andre datamaskiner, men streaming til og fra internett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://itpro.no/download.php?op=viewdownload&cid=10

+

 

 

 

AirSnare er et program som gjør det mulig å ha bedre oversikt over ikke bare hvem som bruker det trådløse nettverket, men hva også - programmet lar deg se alle maskiner som bruker et angitt trådløst nettverk, samt hvilke internett-sider de forskjellige klientene er inne på. Det er også mulig å blokkere maskiner fra å komme seg på nettverket. Andre kjekke funksjoner inkluderer e-post varsel hvis noen prøver å bryte seg inn, melding til klientene om at de blir overvåket samt mye mer.

Endret av kvase
Lenke til kommentar
Lurer på hvor detaljert man kan overvåke info som går til og fra datamaskinene i et nettverk. Jeg vet at et vanlig at man kan se hvor mye hver enkelt datamaskin bruker, ip-adresser, mac...

Men kan en administrator se hva, og hvilke filer man laster ned, se logger fra msn, høre ip samtaler osv ?

Snakker ikke om hacking av andre datamaskiner, men streaming til og fra internett..

9422568[/snapback]

 

Er ikke helt sikker på om du spør om det juridiske eller det tekniske, men teknisk er det hvertfall ikke noe problem. Nettverksadmin kan se alt du foretar deg på nettet som ikke er kryptert. Det kan forsåvidt en som sitter ved siden av deg på skolen også gjøre, med et lite minimum av kunnskap og rett verktøy.

Lenke til kommentar
Okei, da vet man det.. Høres litt skummelt ut... Hva er lovligheten rundt dette, med tanke på datatilsynet osv? Bor på et studenthjem og lurer hvor mye av det jeg bruker internett de har kontroll over.

9422654[/snapback]

 

Det er samme som med telefon, driver du din egen telefonsentral har du ikke lov til å avlytte den. Samme med datanettverk, er kun politiet som kan avlytte trafikken om det er grunn til misstanke om noe kriminelt. De må ha rettslig kjennelse for å gjøre det.

 

For å oppsumere: Administrator eller andre brukere har ikke lov til å overvåke nettet. Eneste unntaket er for feilsøking på nettet, men de har ikke lov til å bruke det de finner til noe.

Lenke til kommentar
Da kommer selvsagt spørsmålet; Finnes det software som beskytter deg mot å bli overvåket av admin?

9424371[/snapback]

 

Som andre nevner, krypter alt. Om du vil kan du sette opp VPN til en maskin hjemme ved hjelp av f.eks openvpn og kjøre all trafikken via denne. Da er du 100 % sikret mot at noen kan avlytte deg (så lenge de ikke avlytter linjen hjemme hos deg).

Lenke til kommentar

Musikkselskaper og andre overvåker fildelingsnettverkene, og sender mail til nettlevrandørene om at en av deres brukere laster/deler ned ulovlig kopiert materiale.

 

Der jeg bor mister jeg nettet dersom de får en slik klage på meg. Anntar at det er slik i Studenthjemmet ditt også.

Lenke til kommentar
Musikkselskaper og andre overvåker fildelingsnettverkene, og sender mail til nettlevrandørene om at en av deres brukere laster/deler ned ulovlig kopiert materiale.

 

 

Jeg var dum nok til å si til supportfyren til tele2 at jeg hadde et fildelings program oppe.(Han spurte meg direkte pga linjen var mye brukt) Men det har ikke skjedd noe siden da.

Lenke til kommentar
Musikkselskaper og andre overvåker fildelingsnettverkene, og sender mail til nettlevrandørene om at en av deres brukere laster/deler ned ulovlig kopiert materiale.

 

 

Jeg var dum nok til å si til supportfyren til tele2 at jeg hadde et fildelings program oppe.(Han spurte meg direkte pga linjen var mye brukt) Men det har ikke skjedd noe siden da.

9453675[/snapback]

Sansynlegheiten at det skjer noko er veldig liten, i tillegg kunne konsekvensen ved løgn i den situasjonen vore at dei hadde stengt linja grunna mistanke om virus/trojan som sender ut spam. Då den store trafikken ikkje kunne forklares.

Lenke til kommentar
Jeg var dum nok til å si til supportfyren til tele2 at jeg hadde et fildelings program oppe.(Han spurte meg direkte pga linjen var mye brukt) Men det har ikke skjedd noe siden da.

9453675[/snapback]

Fildelingsprogrammer er ikke ulovlige, man kan f.eks. laste ned demoer fra gamer.no eller linux-iso'er over BitTorrent, eller man kan overføre lovlig materiale via f.eks. DC++.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...