Gå til innhold

The Experience: Ettertanker fra kvalifikasjonsrunden - NM PC-bygg.


G

Anbefalte innlegg

Komponenter:

Den komponenten jeg angrer mest på at jeg valgte var den DIGRE kjøleren fra Cooler Master, Cooler Master Eclipse CPU-Kjøler.

Litt negativt: Den tok så stor plass at en ikke kunne velge hvilken retning en kunne montere den. Jeg kom til å plundre alt for lenge før jeg oppdaget at de gjennomgående boltene hadde - LES: Venstregjenger. Om en ser på det med mekanikerens øyne, så gir venstregjenger god mening. Venstregjenger vil automatisk holde mot slik at du slipper å bruke verktøy på den siden av bolten, når du så påfører høyrevridningskrefter.

Ellers var den så diger at den stjal mye av utsikten til komponenter og kontakter på "øvre" del av hovedkortet. Kjølerens størrelse gjorde det også litt vanskelig å montere boltene til blokken da du nesten ikke fikk til å skru med skrujernet.

Mye minus: for kjølepasta. Har ikke byttet hardware så mange ganger og har derfor ikke så bred erfaring med kjølepasta. Men: Verre kjølepasta har jeg ennå tilgode å treffe på! Den var seig/klumpete som faen. Klebret meget dårlig til metallflater. Jeg strevde skikkelig med å få på noe pasta som helst. Til og med på kjøleblokken hvor jeg tok en plastikkpose og prøvde å skrubbe inn noe pasta, fikk jeg problemer. Det kom minimalt av pasta på kjøleblokk. :wallbash:

Kanskje forvarming av pasta kunne ha hjulpet?

 

Jeg opplevde at temperaturen i temp.-testen flere ganger kom over i rødt, men ikke så alt for mange ganger i "flammer". Men det endte ganske greit. Når målingen ble tatt lå jeg bare noen få grader over de andre som hadde valgt Scythe Ninja. Jeg visste at Scythe Ninja hadde gode skussmål på forhånd, og kan bare takke meg selv for valget av Cooler Master'en. Ved veivalget tenkte jeg at det kunne være artig å teste den store kjøleren. :cool:

Nei takke meg til gode gamle Artic Silver heller.

 

Temp.-testen var nok den testen som jeg synes virket mest upålitelig. F.eks. øyeblikket vi målte på. For her skulle vi selv trykke PrintScreen. Finnes det ikke måleprogrammer som kan kobles opp mot programmer som PCmark, som en slags modul? Eventuellt måleprogrammer for temp. som kjører egne tester?

Hvor raskt synker temperaturen en hel grad f.eks. etter at CPU har fått kjørt seg kraftig? Er det snakk om flere sekunder, eller tiendels sekunder?

 

 

Kabinett og estestikk:

Ett minus med kabinettet var at dersom en skulle montere harddisken med kortest mulige ledninger så ville det vært nødvendig med vinklet S-ATA kontakt (noe vi ikke hadde tilgang på). Da det var veldig liten klaring mellom en fullt innskjøvet harddisk og sidedeksel (ytre deksel bak hovedkortet). Ble tvungen til å snu harddisken noe som spiste adskillig mer kabel-lengde for S-ATA signalet.

 

 

Operativsystem:

Det ser ut til at Aero hadde veldig mye å si for SuperPI testen.

 

Jeg hadde slått av ting for å få best ytelse. Ble tvungen til å slå dette på igjen i PCmark (tror jeg det var, eventuellt 3Dmark).

 

Jeg vant SuperPI-testen, da Øystein Færgestad så seg nødt til å trekke seg på grunn av problemer med at han hadde slått av for mange tjenester (Services), kunne det se ut til. Han fikk dermed ikke kjørt SuperPI-testen.

 

Jeg må ha slått av noe riktig da jeg ledet et helt sekund over Øystein Aspøy i SuperPI-testen.

 

Måtte vinneren fra Stavanger gjøre det bra i NM. :w00t:

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...