Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontere lovlig xenonlys


Explorer

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt tilbydd å kjøpe/overta familiebilen hjemme om ett års tid.

Bilen er en '03 VW Passat stasjonsvogn.

Bilen har nå "ekte" lys, men jeg vil ha xenon, da de gir utrolig mye bedre lys. "Problemet" er at jeg ikke har lyst på ulovlige xenonkit hvor man bare bytter lyspære og setter inn en høyspenningsforsyning for lyspærene.

 

Midt spørsmål er så, hvor mye kan jeg regne med det vil koste for å få nye lykter, nivåregulering og det som trengs for å få xenonlys på denne bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha to komplette nye lykter. Du må så ha påmontert nivåsensorer på støtdemperene (sansynligvis alle 4). Disse må så kobles sammen. SIden det fort koster mange tusen bare for lyktene samt opptil tusen kr pr. pære som skal inn i de, så er det ikke usansynlig at en pris på 15 000+ er gjeldende.

 

Tviler sterkt på at det er verdt pengene. Bytt pærene til skikkelige pærer, dvs. ikke Osram-dritt som selges på bensinstasjoner, men ekte Philips-pærer. Sleng på et par ekstralys for ekstra fjernlys, og gjerne noen med skikkelige pærer også (kan også være Xenon HID-pærer i disse, koster ca. 6000 for par med lovlig Xenon HID ferdig montert).

Lenke til kommentar
Lykter til 3BG var overraskende billig faktisk. På Norskbildelesenter koster det bare 3375pr stk for xenon lys. Men så kommer disse sensorene i tillegg. Husk at du også må ha lyktespylere.

 

Höen Xenonmatch er et godt alternativ til xenonkit.

www.hoen-usa.com

9407844[/snapback]

 

Lyktespylere er orginalt selv på min '95 Corolla, uten sentrallås og startsperre.. Men lovlige (og helst orginale) lykter er det jeg er ute etter.

 

Ekstralys er heller ikke interessant da jeg ønsker å holde fronten ren for slikt.

 

Men skal stikke innom selgeren i byen å høre hva de mener det koster, også gå ut fra det om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje også en teoretisk liten mulighet for at de lyktene som står på er godkjent etter E47. Dersom de er det, kan du putte inn XenonHID i fjernlysene. Dersom du også ha automatisk nivåregulering og lyktespylere/-viskere kan du ha i nærlysene (må være originalt, dette er ikke påkrevd for fjernlys).

Lenke til kommentar
Det er vel kanskje også en teoretisk liten mulighet for at de lyktene som står på er godkjent etter E47. Dersom de er det, kan du putte inn XenonHID i fjernlysene. Dersom du også ha automatisk nivåregulering og lyktespylere/-viskere kan du ha i nærlysene (må være originalt, dette er ikke påkrevd for fjernlys).

9410145[/snapback]

 

Hvor går jeg for å finne ut om lyktene er E47 godkjente da?

Lenke til kommentar

har lest litt rundt nå og funnet endel påstander omkring Passat og xenonlykter.

 

Det som sies er at ettermontering av jalla-eBaykit ikke er et så stort problem siden det er prosjektorlykter istede for reflektor, som gir en jevn lysstråle (uten spredning) selvom det blir mye høyere lysstyrke.

 

Noen tanker?

 

Også, finnes det jalla-eBaydeler for å få automatisk nivåregulering, om jeg ikke skulle finne på å kjøpe alt orginalt. Så vidt jeg husker så er det høyderegulering på lyktene på bilen nå, men om de er automatiske tviler jeg på..

Lenke til kommentar

Jeg mener at han bare kan kjøpe xenon kit å montere det, da det er som Explorer sier, linselykter og det er en meget bra cut-off linje. I tillegg så har jo en Passelat, xenon i de samme lyktene.

 

Er vi sikker på at det ikke er sensorer integrert i lyktene da?

Slik at han slipper å montere det på hver støtdemper...

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er sensorer eller ikke er egentlig irrelevant, i motsetning til hva forhandlere av disse kitene påstår. Det som er relevant er hvorvidt lyktene er godkjente for Xenon-HID-pærer (ECE47). Dette med høydejustering og lyktespylere er noe som er hentet fra ETT avsnitt i ECE47. Det blir litt som å ta èn kjøretime, og da tro at en kan kjøre lovlig som en hvilken som helst annen med klasse B førerkort, fordi en oppfyller ett av kravene for førerkortet.

 

Angående ulovlig montering på linselykter, så har ikke jeg noe imot det, og jeg tror ikke noen andre enn de som evt. skal EU-godkjenne har noe imot det. Resultatet for møtende bilister blir bedre enn en del andre lykter, som f.eks Volvo sine. Det som derimot er litt dumt er på nærlys. Hver gang man kjører over en hump eller aksellerer, så løfter man fronten, og dermed lysene. Dette er hovedgrunnen til at det er påkrevd med høydejustering for nærlys. Tviler på at noen sitter og skrur på bryteren for hver hump eller aksellerasjon.

 

Dersom samme lykter brukes når Xenon-HID er originalmontert er det meget sansynlig at disse lyktene faktisk oppfyller og er godkjent etter E47. Jeg tror det er fullt lovlig å bruke halogen i lykter som er godkjent etter E47, men kan ikke si dette sikkert. Uten høydejusteringen er det da ikke lovlig å montere dette i nærlys, og jeg tror ikke det er lovlig uansett om det monteres noe jallagreier som gir denne høydejusteringen, fordi dette ikke vil være en del av det originale oppsettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har du en 93-mod, så vil det blende selv om du vrir bryteren helt ned. Dette pga. ekstrem mengde strølys, samt helt feil spredning av lyset. Tross markedsføringen, så er egenskapene til lysbuen i en HID-pære LANGT unna egenskapene til en glødetråd. Resultatet for de som kommer imot er to store blå flekker.

 

Mer om dette er forklart her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=789925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som derimot er litt dumt er på nærlys. Hver gang man kjører over en hump eller aksellerer, så løfter man fronten, og dermed lysene. Dette er hovedgrunnen til at det er påkrevd med høydejustering for nærlys. Tviler på at noen sitter og skrur på bryteren for hver hump eller aksellerasjon.

9415284[/snapback]

 

der har du misforstått. automatisk regulering av reflektorane på xenonlykter er påkrevd på bilar uten automatisk høgdekontroll på sjølve bilen for at lysa ikkje skal bli for høge når bilen er tung bak.

 

over fartshumpar vil lyktene ikkje regulere seg.

Lenke til kommentar

Den vil regulere seg hver eneste gang støtdemperene foran eller bak trekker seg sammen eller ekspanderer. Det med regulering for belasting er èn av effektene av dette, men kan ikke sies å være hovedårsaken. Hver gang man aksellererer presses fronten oppover, og da regulerer lysene ned (forhjulstrekker). For hver fartsdemper vil fronten hoppe opp og ned når hjulene treffer, samt forlater humpen. Det minsker blendeeffekten noe, men ikke "nok" (pga. den ikke regulerer for at forhjulene står på en bakketop, og dermed er "nedover" for lysene, rett fremover for veien ellers).

Lenke til kommentar

Velger å bumpe denne tråden litt, og spørre litt mer.

 

Er hjemme i helgen nå, og har tilgang til Passaten det er snakk om.

Drev å sjekket litt på lyktene på bilen idag, og utover at det er linselykter så er det høyderegulering på nær og fjernlys. Når man starter bilen så høres det en elektromotor i lyktene, i tillegg til at samme motoren går opp og ned når man justerer høyden på lysene.

Er usikker på om den er i noen tilkobling til akslingene på bilen, det er vel heller usannsynlig..?

 

Men, det jeg egentlig spør om:

Hvor kan jeg finne ut om lyktene som står i bilen er E47 (?) godkjente?

Lenke til kommentar

Den høydejusteringen din er ikke automatisk. Den gjør det i vertfall ulovlig å putte HID i nærlysene (uavhengig av om du ettermonterer høydejustering).

 

Jeg vet ikke hvordan man finner ut om lyktene er godkjente etter E48. Jeg tror du kan glemme å spørre forhandler, men du kan alltids prøve, og da evt. spørre etter dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Første setning:

Fordi du kan styre den manuelt med bryter. Da er den ikke automatisk.

 

Andre setning:

Fordi det et krav i ECE48 om automatisk høydejustering. Du kan ikke modifisere lyktoppsettet, fordi da er godkjenningen ugyldig. Dette gjør det vanskelig eller umulig å få ettermontert dette og beholde godkjenningen.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...