Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser etter kabinett bytte [LØST]

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Legger inn denne posten i håp om noen gode tips.

Har satt opp en ny PC som har fungert veldig bra, men syntes tempen i mitt midi kabinett ble ganske høy. Så jeg bestemte meg for å få et større kabinett med vannkjøling (kandalf LCS)

Her begynte problemet.. Oppsettet er helt likt som med mitt forrige kabinett, men PC låser seg hele tiden uavhengig om jeg spiller eller ikke. Kan ta alt fra 10 til 1 time før det skjer, ingen BSOD.

Det jeg har gjort hittil er å legge inn nyeste bios, starte opp med minmalt komponenter, kjørt memtest på minne (ok).... :hmm:

Noen som har noen gode tips her før jeg ser meg nødt til å demontere alt igjen?

Endret av @lbino
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det du kan gjøre er vell og prøve en annen BIOS som har vært lengere ut og teste om det funker da.. eller skal du prøve og starte uten BIOS batterlie og uten jumper..

om det funker setter du bare tilbake slik det var..

Skrevet

Det første jeg gjorde idag var å teste et annet skjermkort for å få bekreftet at det ikke var feil på det, noe det ikke var for den fortsatte å låse seg :nei:

Har nå nedgradert bios fra versjon 1203 til 1002. Får se hvordan den oppfører seg nå.

Skrevet (endret)

Eldre bios versjon funket ikke... låser seg fortsatt. Lurer på om heatsinkene på NB og SB rett og slett blir for varme etter at jeg byttet fra viftekjøling til vannkjøling. Er nok ikke like bra luftgjennomstrømning, og heatsinkene er så varme at jeg ikke klarer å holde fingrene på dem.. :no:

Endret av @lbino
Skrevet (endret)
sikkert dumt spørsmål, men har du husket spacere mellom kabinett og hk?

9400442[/snapback]

ikke dumt spørsmål...Problemet til trådstarter virker faktisk som det det som er problemet..tar vi feil så er det bare bra men du BØR få sjekket dette ASAP.

Endret av Scortech
Skrevet (endret)

Kandalf LCS har litt "gjennomtrekk" selv om det er vannkjølt, viftene på radiatoren blåser mot fronten av kabinettet som har filter, bak er det ei 120mm og ei 92mm vifte og ei 92mm vifte på toppen, de tre "suger" luft ut av kabinettet.

Har et LCS kabinett selv, diskene ligger rundt 30-33 grader (3 Seagate i raid5), 2 bak ved siden av PSU og en foran, har regulert alle (4 stk) 120mm viftene til rundt 10V for og dempe lyden :)

Huska og disabla CPU fan i Bios? vifta gir neppe signal nå, om ho ikke er tilkobla hovedkortet selv om ho ikke trengs for kjøling av CPU.

Var noen turer innom Bios for og finne ut hvor eg skulle koble ut "CPU Fan alarm" i vinter når eg flytta inn i mitt Kandalf LCS kabinett med min nybyggde 939 maskin :laugh: CPU i november og "brått" MB og RAM i romjula når 939 maskina eg starta og oppgradere blei "julegave" :xmas:

Endret av HAG
Skrevet (endret)

Takker for bekymringen.. men jeg er ikke så ute å kjøre at jeg har glemt spacere :D hehe

Har faktisk løst problemet nå.. midlertidig vel å merke. Viser seg at det var heatsinks på hovedkortet som ble for varmt pga. for liten luftgjennomstrømning etter overgang til vannkjøling. Plasserte min gamle Zalman CPU vifte rett opp på heatsinks og pc har fungert som juling i etterkant. :thumbup:

Problemet er bare at den kan ikke stå som den gjør nå og jeg vet at asus skal ha en egen vifte som du kan plassere på heatsinks, men det ser ut som at det ikke finnes en eneste en som selger disse i Norge?? Leter meg i hjel her, og hvis jeg ikke finner noe må jeg begynne å modifisere selv snart :hmm:

Endret av @lbino
Skrevet
PC fryser etter kabinett bytte

Det er for kaldt :!:

9400926[/snapback]

hehe, ja hadde det enda vært så bra skulle jeg ikke klaget engang :yes:

Skrevet
Kandalf LCS har litt "gjennomtrekk" selv om det er vannkjølt, viftene på radiatoren blåser mot fronten av kabinettet som har filter, bak er det ei 120mm og ei 92mm vifte og ei 92mm vifte på toppen, de tre "suger" luft ut av kabinettet.

Har et LCS kabinett selv, diskene ligger rundt 30-33 grader (3 Seagate i raid5), 2 bak ved siden av PSU og en foran, har regulert alle (4 stk) 120mm viftene til rundt 10V for og dempe lyden :)

Huska og disabla CPU fan i Bios?  vifta gir neppe signal nå, om ho ikke er tilkobla hovedkortet selv om ho ikke trengs for kjøling av CPU.

Var noen turer innom Bios for og finne ut hvor eg skulle koble ut "CPU Fan alarm" i vinter når eg flytta inn i mitt Kandalf LCS kabinett med min nybyggde 939 maskin :laugh: CPU i november og "brått" MB og RAM i romjula når 939 maskina eg starta og oppgradere blei "julegave" :xmas:

9400885[/snapback]

Kandalf har ganske bra gjennomtrekk egentlig, men var tydeligvis ikke nok for asus sitt HK. Heatsinksene ble noe så inne i helv... varme. Men jeg synes kabinettet er skikkelig konge :thumbup:

Disable CPU fan warning i bios ja, hvis ikke får du varsel hver eneste gang maskinen bootes. Har vært så mye i bios å rota nå at den kan jeg nesten utenat :yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...