Gå til innhold

Rennende vann,slim og blod


Anbefalte innlegg

Dette blir en slags tech-spådoms-tråd.

 

Hvor lang tid tror dere det tar før vi får se vann, blod eller slim i et spill?

 

Snakker da ikke om noe som er ferdig animert, eller sprites eller decals, men noe flytende som man kan hoppe og plaske i. Vann som gjør oss våte! Ikke Bioshock-vannet, men vann som ER vann!

 

Tenk på når man springer og så tryner - i vann. Det er nok sykt avansert å programmere en fysikkmotor som klarer det. Jeg har ikke greie på hvordan de gjør dette, men kan tenke meg at det er en stund til.

Vannet i Bioshock, Alan Wake(det vi har sett så langt), HL2(for den saks skyld) og Intel Quadcore Demo-videoen(Den med alle plastendene i badekaret) ser jo i og for seg bra ut, men det virker ikke vått. Det reflekterer lyset bra og er flott ut, men....klarer ikke helt å forklare det jeg mener....det er ikke VANN!

 

62419971_02136f671c.jpg

Tenk dette bildet her. La oss si at det er et in-game bilde. Om jeg(i spillet) hadde lagt meg ned midt i bekken - da ville vannet sakte gjort meg gjennomvåt, samtidig som det måtte tatt andre veier for å komme forbi meg. Det hadde boblet og sirklet og sprutet over meg. Tenk hvordan det hadde sett ut IRL(in real life) - å få det inn i et spill? - DET tar nok en stund.

Og en ting til. I de fleste spill er jo vann blått. Se på bildet. Svart/hvitt! Alan wake er nok første spillet jeg har sett der vannet faktisk har de "rette" fargene.

 

Slim ville jo hatt helt andre egenskaper, men fortsatt samme prinsipp. Tjukk, ekkel, glinsete gugge som vi kan vasse rundt i. Det renner sakte ned fra armene og lager klumper, disser og splatter.

384_main_slime.jpg

Er nok mange spill der slim hadde blitt en fin ingrediens i!

 

Tenk så vanvittig kult det hadde vært om blodet i spill så ut som blod! Knallrødt vann(vann), bare litt tjukkere, og så farger det av - på alt det kommer borti - Da har man plutselig tusen nye muligheter. Et spill der blodet spruter og lager små elver og dammer og pytter.

 

Tenk på en av åpnings-scenene i "Blade"(filmen) - inne på diskoteket - når det plutselig spruter blod ut av brannslokkesystemet. Det er tusen milliarder partikler og de klumper seg sammen, renner, glinser, farger av, spruter, splasher, drypper. det er dette jeg mener.

post-111650-1188557695_thumb.jpg

Om blodet hadde vært 99%realistisk i et spill(der man dreper ting - dyr, monstre folk), ville nok det skapt en slags falsk medfølelse. Det er kun levende ting som blør! Å kutte noen opp med kniv i et slikt spill ville nok skapt reaksjoner hos de fleste - og kanskje ikke vært så sundt i lengden?

 

 

Tenk GTA med "ekte" blod! woha! :dribble: -> :cry:

 

 

 

Kom gjerne med fakta eller diskuter rundt emnet. Syn på etikk/moral/dillemma er hjertelig velkommen!

Det er egentlig ikke et bestemt årstall jeg er ute etter. Lurer på hvor langt vi egentlig har kommet! Hva gjenstår?

Dere kan også komme med andre ting(ang. fysikk/grafikk/lyd) dere gleder dere til(i spill)!

Endret av nils_wie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så får man aldri " ekte " blod , vann eller slim på spill. Alt du ser på skjermen er satt i sammen av pixels og kode. Alt kommer ann på maskinvaren som sitter i maskinen.

 

Men , hvis du sitter og ser på en holywood produsert film.. med masse heftige effekter så er også de laget av veldig kraftige maskiner. SCG maskiner som ILM bruker er så utrolig avanserte at de lett kan lage disse effektene du sårt savner i spill :) Men å kunne spille med samme gfx som de bruker i disse filmene vil jeg tippe er veldig veldig lenge til :)

Endret av Beerian
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er lang tid før vi får slikt vann, bioshock vannet er som olje.

9397690[/snapback]

 

Ja men det er bare at det er ikke rendret i realtime. Det er greit at det ser veldig bra ut, men det renner ikke naturlig! Og vis det i så fall gjør det så er det pre-rendret...

 

Vær så snill og rett meg vis jeg har feil, men jeg er nokså sikker på et jeg sier!

 

 

EDIT: Ta en titt på denne siden: http://graphics.stanford.edu/%7efedkiw/ :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Uansett så får man aldri " ekte " blod , vann eller slim på spill.  Alt du ser på skjermen er satt i sammen av pixels og kode.  Alt kommer ann på maskinvaren som sitter i maskinen.

 

Men , hvis du sitter og ser på en holywood produsert film..  med masse heftige effekter så er også de laget av veldig kraftige maskiner.  SCG maskiner som ILM bruker er så utrolig avanserte at de lett kan lage disse effektene du sårt savner i spill :)  Men å kunne spille med samme gfx som de bruker i disse filmene vil jeg tippe er veldig veldig lenge til :)

9397541[/snapback]

 

Tror jeg også. Men det trodde jeg om fysikk også. Ikke [/i]gjennomført perfekt fysikk, men at ting oppfører seg naturlig. HL2 gav meg hakeslepp på akkurat dette. Og utviklingen er kraftig eksponentiell!

Ta "spore" for eksempel. De kommer jo med en "creature editor" som arbeider på en helt annen måte enn det man har sett før. I tillegg til å være en genial idè, er det programmert på en måte man ikke trodde vr mulig for 3-4 år siden.

Alan Wake sprenger jo også grensene for realtime-rendring. Jeg tror heller det ikke er snakk om så alt for mange år!

Lenke til kommentar
Om ikke så mange år forventer jeg å se vann som bruker noe ala denne eldgamle teknikken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Metaballs

9397721[/snapback]

 

Der har du noe! For det er akkurat det med vann, det deler seg i masse, masse partikler. Og tenk på den jobben for PCen som skal regne sammen alle de ligningene og det opplegget! Det vil bli helt sykt!

 

EDIT: Men ingen tvil! Realflow slår alt! Sjekk her: http://www.nextlimit.com/realflow/img/videos/demoreel06.html

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Realflow osv viser jo helt klart at det er mulig. Problemet er maskinvare, det er rett og slett ikke mulig å simulere vann så realistisk som f.eks Realflow, i realtime.

 

Fysikken, kodene, teorien osv er der, men maskinvaren mangler. Vi må nok vente et par år til vi får se noe slikt i spill.

Lenke til kommentar

Lesestoff: http://graphics.ethz.ch/Downloads/Publicat...3b/p_Mue03b.pdf

 

http://www.dgp.toronto.edu/people/stam/rea...h/pdf/GDC03.pdf

 

 

PhysX fluid simulation: http://www.gamershell.com/download_10094.shtml

 

 

Om spillet Lair:

Real-time Fluid Dynamics: All of the water effects in Lair, such as waves, are run by real-time fluid dynamics making the water look realistic. For example, if a ship gets destroyed, (depending on how) it causes other nearby ships to shake from the waves produced

 

Men jeg tror ikke det gjelder for annet enn å lage bølger, spruter det noe vann opp på land så tviler jeg på at det vil oppføre seg realistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...