Gå til innhold

Etsing av kretskort - Etsekar?


Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om dere vet om noen husholdningsprodukter som kan brukes som etsekar til PCBkort?

 

Jeg lurte på en sånn 2liters isboks, men ville bare høre om dere hadde noen forslag før jeg etser hull i den og søler utover hele gulvet :p

Eller funker isboks? Hva bør jeg oppbevare etsevæska i når jeg er ferdig? Funker vanlig 1,5l plastflaske?

 

 

 

Edit: og hvor får jeg tak i Aceton? Helst i minst mulig kvanta for minst mulig pris :)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til oppbevaring av etseveksen ville jeg nok satset på glassflaske, men for selve etsingen (som ikke tar veldig lange tiden) er det ihvertfall ikke noe problem at du etser hull i isboksen.

 

Verdt og merke seg at jeg er ingen kjemiker, og det finnes flere forskjellige stoffer som brukes som etseveske.

Lenke til kommentar

De aller fleste kar/beholdere av plast tåler etsevæskene som benyttes ved kretskortetsing. (Plast er stort sett veldig inerte stoffer og tåler reaktive stoffe ganske godt. Noen typer tåler derimot div. løsemidler dårlig.)

Oppbevaring av etsevæske skjer også med fordel på plastfalske da den ikke kan knuses. En knust glassflaske med etsevæske blir en skikkelig røre.

 

space

Lenke til kommentar

Ok! Supert! Tusen takk for svar :)

 

Vil bare legge til;

De som vurderer å lage kretskort med laserprinter og strykejern:

 

1. Husk flip horizontal!! (jeg gikk ikke på denne smellen, men nevner det allikevel :p)

2. Legg et bakepapir e.l. over papiret du skal stryke inn i kretskortet.

3. Når du har strøket ferdig, legg kretskortet i vann i ca. 20 min. Gni deretter bort papiret.

Jeg slet og prøvde flere ganger fordi jeg "dro bort" toner med papiret hele tida.. Så jeg måtte ettertegne med tusj, og da klarte jeg såklart å "søle" med tusjen. utrolig frustrerende. heldigvis er det bare å vaske bort med løsemiddel :)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Aceton etser ikke noe som helst men kan løse opp noen plaster da det er et kraftig løsemiddel. (Aceton selges ofte på plastflaske.)

 

Men når det er sagt er det ikke nødvendig for å lage kretskort. Før overføring av printet vaskes/pusses kortet gjerne med litt stålull og Zalo e.l. For å fjerne flussrester etter man har loddet ferdig kortet, kan man faktisk vaske det i oppvaskmaskinen. Med aceton eller annet kraftig løsemiddel kan man likevel få dette til å gå forterere. Det finnes også vaskemidler laget spesielt for oppgaven. F.eks. Art. nr 80-217-37 hos Elfa.

 

 

space

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Les teksten på etsemiddel-posen nøye!

 

Hadde ferdigblandet etsemidddel på 1,5l brusflaske. Skrudde korken meget godt til slik at ungene ikke skulle få den opp. Flasken stod på en IKEA Ivar hylle av 18 mm furu. Flasken esploderte og hyllen den stod på knakk! Hyllen over hadde et 5mm "søkk" der flaskekorken traff, flasken tok av da bunnen løsnet. Hele hobbyrummet ble rasert og alt av metall hadde etsemerker. Flott måte å få ryddet på men metoden kan ikke anbefales!! Er meget glad for at ikke ungene eller jeg selv var tilstede da det smalt!

 

Her er teksten fra ELFA ssiden:

 

Etspulver för kopparlaminat. Pulvret (natriumpersulfat) löses i kokhett vatten, vätskan får då en temperatur av ca 50 °C vilket ger bästa resultat. 140 g pulver etsar 6 dm2 på 5 min vid 50 °C och omrörning. Färdigblandad vätska kan lagras i förvaringsburk. Dock ej med tätslutande lock och ej av plast. Blandningsförhållande 1:5.

 

Leser nå teksten på alle kjemikalier jeg bruker!

 

 

Good Luck

Lenke til kommentar

oi.. Forstod teksten på posen som at jeg kunne lagre den i plastbeholder, men valgte heller å helle den i avløpet.. :blush: Spylte selvfølgelig med mye vann etterpå. Var ikke svære greiene jeg hadde blanda sammen uansett.

 

Jeg er nysgjerrig på én ting;

Når man har lagret etsemiddelet på en flaske - hvordan varmer man det da opp til 50°C? Å koke det opp i en kjele/vannkoker vil jo være idioti da det etser metall.

Lenke til kommentar

Må si jeg smilte litt da jeg leste ragstians innlegg. Det samme holdt nesten på å skje med meg, men så at korken på plastflasken bulte mistenkelig ut, så jeg skrudde den litt opp for å slippe ut den overflødige gassen.

 

Gassutviklingen skjer ikke så veldig raskt, men du burde se over den fra tid til annen, holder vel med en gang i måneden eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Når man har lagret den over tid slik at etsevesken har blitt kald, kan man bruke en varmer (typisk en sånn sak man bruker i akvarier) og stappe den oppi etsevæsken og la den varme opp etsevæsken passende. Bør dog kontrollere temperaturen fordi for høy temperatur er heller ikke noe særlig (tror det kommer noen stygge gasser da).

 

Så mitt oppsett er en isboks til fremkaller (bruker ikke disse toner overføringsgreiene) og en plastikk beholder som er laget for formålet for selve etsingen. Opp i der tømmer jeg etsevæsken og så setter jeg på den varmeren og venter til jeg har lest av at det har blitt varmt nok, da pleier jeg å fjerne den og så røre godt rundt med et passende plastikk/tre objekt (grunen til at jeg fjerner den er at jeg opplevde at det ble skjevetset når jeg hadde varmeren oppi (ble raskere etset på den siden varmen kom fra).

Lenke til kommentar
Jeg er nysgjerrig på én ting;

Når man har lagret etsemiddelet på en flaske - hvordan varmer man det da opp til 50°C? Å koke det opp i en kjele/vannkoker vil jo være idioti da det etser metall.

9486137[/snapback]

 

 

Du kan ha væsken oppi en glassflaske e.l. og sette den oppi en gryte med vann, og så varme opp til passende temp.. Dermed får ikke væsken komme i kontakt med gryten..

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...