Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei youbutso

 

kontaktet voksenopplæringen i oslo. Veldig bra opplegg. ferdig på ett år. 3 dager i uken på elvebakken videregående.

Anbefales.

 

Jeg gikk også feil vei. Har en bachelorgrad i markedsføringsledelse. Tror det er mange av oss for å si det sånn. Tenk om rådgiveren i skolesystemet kunne gjort en bedre jobb. Da hadde jeg nok søkt på lokførerstudiet for mange mange år siden :)

 

Hei!

 

Takk for svar. Jeg bor i Fredrikstad så da blir det muligens litt pendling. Men hvordan er undervisningen lagt opp? Har man mulighet til å jobbe samtidig som man tar elektro ved elvebakken? Ikke sikker om jeg får endene til å møtes uten å jobbe i tillegg.

 

youbutso

Lenke til kommentar
Hei!

 

Takk for svar. Jeg bor i Fredrikstad så da blir det muligens litt pendling. Men hvordan er undervisningen lagt opp? Har man mulighet til å jobbe samtidig som man tar elektro ved elvebakken? Ikke sikker om jeg får endene til å møtes uten å jobbe i tillegg.

 

youbutso

 

Vil ikke anbefale høy stillingsprosent i tilfelle. Undervisninga foregår mandag til fredag 8:30-ca 15:00. undervisningen er konsentrert og intens og man må følge godt med og lese en del hjemme. Dersom du ikke får økonomien til å strekke til anbefaler jeg heller å spe på med stipend/studielån slik at du slipper å stresse med jobb i tillegg. Bruttolønn for student med kontrakt hos NSB er 271888 pr år = 22657 pr mnd

Lenke til kommentar
Hei youbutso

 

kontaktet voksenopplæringen i oslo. Veldig bra opplegg. ferdig på ett år. 3 dager i uken på elvebakken videregående.

Anbefales.

 

Jeg gikk også feil vei. Har en bachelorgrad i markedsføringsledelse. Tror det er mange av oss for å si det sånn. Tenk om rådgiveren i skolesystemet kunne gjort en bedre jobb. Da hadde jeg nok søkt på lokførerstudiet for mange mange år siden :)

 

Hei!

 

Takk for svar. Jeg bor i Fredrikstad så da blir det muligens litt pendling. Men hvordan er undervisningen lagt opp? Har man mulighet til å jobbe samtidig som man tar elektro ved elvebakken? Ikke sikker om jeg får endene til å møtes uten å jobbe i tillegg.

 

youbutso

 

Med generell studiekompetanse kan du kvalifisere deg med et 3 måneders forkurs(selvstudium).

Lenke til kommentar
Hei!

 

Takk for svar. Jeg bor i Fredrikstad så da blir det muligens litt pendling. Men hvordan er undervisningen lagt opp? Har man mulighet til å jobbe samtidig som man tar elektro ved elvebakken? Ikke sikker om jeg får endene til å møtes uten å jobbe i tillegg.

 

youbutso

 

Vil ikke anbefale høy stillingsprosent i tilfelle. Undervisninga foregår mandag til fredag 8:30-ca 15:00. undervisningen er konsentrert og intens og man må følge godt med og lese en del hjemme. Dersom du ikke får økonomien til å strekke til anbefaler jeg heller å spe på med stipend/studielån slik at du slipper å stresse med jobb i tillegg. Bruttolønn for student med kontrakt hos NSB er 271888 pr år = 22657 pr mnd

 

Du misforsto nok youbutso - han/hun spurte om muligheten for jobb i kombinasjon med etterutdanning i elektro ved Elvebakken vgs, ikke i kombinasjon med lokførerstudiet.

Lenke til kommentar

Ja, studere elektro årsenhet + jobbe i tillegg, om det er mulig.

 

Men lurer litt på om jeg heller skal prøve meg på lokfører opptaket og ta elektro forkurs hvis jeg kommer inn.

 

Er bare redd for at jeg ikke vil ha nok kunnskaper om elektro under lokfører utdanningen med "bare" 3 måneds forkurs.

 

Youbutso

Lenke til kommentar
Ja, studere elektro årsenhet + jobbe i tillegg, om det er mulig.

 

Men lurer litt på om jeg heller skal prøve meg på lokfører opptaket og ta elektro forkurs hvis jeg kommer inn.

 

Er bare redd for at jeg ikke vil ha nok kunnskaper om elektro under lokfører utdanningen med "bare" 3 måneds forkurs.

 

Youbutso

Det der skal du ta med knusende ro. Har selv tatt det forkurset, og der får du alt du trenger. I tillegg til elektro, som er overkill, får du også det du trenger av pneumatikk og hydraulikk. Når det gjelder forkurs forøvrig, så er det arrangert av skolen, og tror ikke du får bruke noen andre forkurs. Koster bare ca 2000,- pluss bøker, og går over internett. Det klarer du fint, tro meg. I vårt kull har alle untatt en tatt det forkurset, og det holder i massevis. Ingenting å stusse på.

Endret av Pusburger
Lenke til kommentar
Ja, studere elektro årsenhet + jobbe i tillegg, om det er mulig.

 

Men lurer litt på om jeg heller skal prøve meg på lokfører opptaket og ta elektro forkurs hvis jeg kommer inn.

 

Er bare redd for at jeg ikke vil ha nok kunnskaper om elektro under lokfører utdanningen med "bare" 3 måneds forkurs.

 

Youbutso

 

Som Pusburger skriver kan du ta det ganske med ro. Jeg hadde kun spesiell studiekompetanse med svært begrenset forståelse for elektro utover ohms lov og effektformelen. Nå er jeg helt ferdig med undervisningen og bare eksamen gjenstår. Erfaringen er at elektrobiten er svært liten andel, bare 3 uker av den totale undervisningen. Jeg syns også at elektrobiten ikke er så skremmende som den kan virke.

Lenke til kommentar
Hvor tar du elektro for voksne? Jeg er Adjunkt m opprykk som vurderer å skifte yrke. Strekker ikke til som lærer, og jeg jobber fletta av meg, da snakker vi fra morgen til kveld.

Jeg jobbet som lærer før jeg søkte lokførerutdannelsen. Jeg kom inn direkte fordi jeg hadde 3MX fra vgs.

Mitt kull (5-09) startet 31. august, og vi er nå i innspurte på Grunnkurs Trafikksikkerhet - det er et tungt fag, men utrolig viktig. jeg personlig er overhodet ikke praktisk anlagt, men syntes likevel Grunnkurs bremser var forholdsvis lett. Arbeidsmengden på skolen er relativt ekstrem, hvertfall sammenlignet med andre ting jeg har erfaring med. Men det er bare å holde fokus, så går det som regel greit :)

 

Bare lurte på en ting, har de av dere som søkte i vinter fått kullplassering ennå? Årsaken til at jeg spør er at jeg ble fortalt at høstens søkere tidligst kunne forvente skolestart i mai.

 

En annen ting... gjør skolen seg ferdig med ALLE søkere fra tidligere frister før NOEN av de senere søkerne slipper til? Jeg mener, da kan det vel hende man må starte et delvis fullt kull på tampen for de kan vel umulig beregne antall opptatte elever til x antall kull på nøyaktig 22 personer hver :hmm: eller kan de...?

Tror alle fra opptaket "mitt" - søkte i januar09 har fått oppstartsdato. Men det er vel mange av dem som ikke begynner før utpå våren til neste år...

Ting tar litt tid i forhold til inntak og oppstart her kan du si.

Lenke til kommentar
Ja, studere elektro årsenhet + jobbe i tillegg, om det er mulig.

 

Men lurer litt på om jeg heller skal prøve meg på lokfører opptaket og ta elektro forkurs hvis jeg kommer inn.

 

Er bare redd for at jeg ikke vil ha nok kunnskaper om elektro under lokfører utdanningen med "bare" 3 måneds forkurs.

 

Youbutso

Det der skal du ta med knusende ro. Har selv tatt det forkurset, og der får du alt du trenger. I tillegg til elektro, som er overkill, får du også det du trenger av pneumatikk og hydraulikk. Når det gjelder forkurs forøvrig, så er det arrangert av skolen, og tror ikke du får bruke noen andre forkurs. Koster bare ca 2000,- pluss bøker, og går over internett. Det klarer du fint, tro meg. I vårt kull har alle untatt en tatt det forkurset, og det holder i massevis. Ingenting å stusse på.

Er det sånn at man tar forkurset på deltid utenom jobben? Eller er det sånn at man må ta fri fra jobben?

Lenke til kommentar
Ja, studere elektro årsenhet + jobbe i tillegg, om det er mulig.

 

Men lurer litt på om jeg heller skal prøve meg på lokfører opptaket og ta elektro forkurs hvis jeg kommer inn.

 

Er bare redd for at jeg ikke vil ha nok kunnskaper om elektro under lokfører utdanningen med "bare" 3 måneds forkurs.

 

Youbutso

Det der skal du ta med knusende ro. Har selv tatt det forkurset, og der får du alt du trenger. I tillegg til elektro, som er overkill, får du også det du trenger av pneumatikk og hydraulikk. Når det gjelder forkurs forøvrig, så er det arrangert av skolen, og tror ikke du får bruke noen andre forkurs. Koster bare ca 2000,- pluss bøker, og går over internett. Det klarer du fint, tro meg. I vårt kull har alle untatt en tatt det forkurset, og det holder i massevis. Ingenting å stusse på.

Er det sånn at man tar forkurset på deltid utenom jobben? Eller er det sånn at man må ta fri fra jobben?

 

Jeg driver med forkurset nå.. Det er deltid, og det består av 6 innleveringer over 3mnd, absolutt ikke noe problem med tanke på jobb. Nå har jeg bare kommet til innlevering nr 2, men det virker å være overkommelig.

Lenke til kommentar

Hvordan er det å jobbe som lokfører? Kan det bli kjedelig også, frem og tilbake med tog hele dagen? Man snakker vel ikke med så mange andre folk egentlig, bortsett fra når man er ute av toget? Kommer billettkonduktørene inn i førervognen? Kan man høre på radio i bakgrunnen? Er det belastende med sikkerhetsrisikoer som stein, elg eller andre ting på linja? Ettersom jeg skjønner så er sikkerheten ellers godt bygd ut i forhold til at ulykker ikke skal kunne skje, at man ikke skal kunne kjøre på rødt lys etc.

 

Jeg har en veldig morsom jobb nå, men det er veldig hektisk. Tenker derfor på lokfører, i håp om å ha litt overskudd når man kommer hjem. Men det må jo ikke bli for kjedelig heller :!:

Lenke til kommentar
Hvordan er det å jobbe som lokfører? Kan det bli kjedelig også, frem og tilbake med tog hele dagen? Man snakker vel ikke med så mange andre folk egentlig, bortsett fra når man er ute av toget? Kommer billettkonduktørene inn i førervognen? Kan man høre på radio i bakgrunnen? Er det belastende med sikkerhetsrisikoer som stein, elg eller andre ting på linja? Ettersom jeg skjønner så er sikkerheten ellers godt bygd ut i forhold til at ulykker ikke skal kunne skje, at man ikke skal kunne kjøre på rødt lys etc.

Jeg har en veldig morsom jobb nå, men det er veldig hektisk. Tenker derfor på lokfører, i håp om å ha litt overskudd når man kommer hjem. Men det må jo ikke bli for kjedelig heller :!:

Det jeg har hørt er at det er ekstremt få lokførere som slutter i jobben. Alle jeg har snakket med skryter veldig av hvor fint de har det på jobb, og hvor mye de koser seg.

Konduktør kommer inn i førerrommet og skravler litt ja. Hvertfall når de har tid. I rushet i Oslo, har de nok ikke tid til det vil jeg tro. Radio kan du høre på mens du kjører ja.

 

Tanken om ulykker vil nok ligge i bakhodet, men det er viktig å ikke henge seg opp i det. Da blir du raskt en nervebunt. Ulykker kan skje, men det er ikke noe man kan bruke mye energi på å tenke på.

Lenke til kommentar
Hvordan er det å jobbe som lokfører? Kan det bli kjedelig også, frem og tilbake med tog hele dagen? Man snakker vel ikke med så mange andre folk egentlig, bortsett fra når man er ute av toget? Kommer billettkonduktørene inn i førervognen? Kan man høre på radio i bakgrunnen? Er det belastende med sikkerhetsrisikoer som stein, elg eller andre ting på linja? Ettersom jeg skjønner så er sikkerheten ellers godt bygd ut i forhold til at ulykker ikke skal kunne skje, at man ikke skal kunne kjøre på rødt lys etc.

Jeg har en veldig morsom jobb nå, men det er veldig hektisk. Tenker derfor på lokfører, i håp om å ha litt overskudd når man kommer hjem. Men det må jo ikke bli for kjedelig heller :!:

Det jeg har hørt er at det er ekstremt få lokførere som slutter i jobben. Alle jeg har snakket med skryter veldig av hvor fint de har det på jobb, og hvor mye de koser seg.

Konduktør kommer inn i førerrommet og skravler litt ja. Hvertfall når de har tid. I rushet i Oslo, har de nok ikke tid til det vil jeg tro. Radio kan du høre på mens du kjører ja.

 

Tanken om ulykker vil nok ligge i bakhodet, men det er viktig å ikke henge seg opp i det. Da blir du raskt en nervebunt. Ulykker kan skje, men det er ikke noe man kan bruke mye energi på å tenke på.

Hvordan er regler for handsfreee mobil? På en måte må jo sikkerhet stå i høysete, på en annen måte kan det jo være viktig å nå andre, eller bli nådd selv på mobil. Leste at under Åsta ulykken, fant ikke en vaktperson mobilnummeret til førerne eller noe sånt, så han fikk ikke advart mot feil.

Lenke til kommentar
Hvordan er regler for handsfreee mobil? På en måte må jo sikkerhet stå i høysete, på en annen måte kan det jo være viktig å nå andre, eller bli nådd selv på mobil. Leste at under Åsta ulykken, fant ikke en vaktperson mobilnummeret til førerne eller noe sånt, så han fikk ikke advart mot feil.

 

Det er ikke noe problem lenger, etter at vi fikk GSM-R togradio. Togleder kan enkelt nå alle tog, og oppstår en nødsituasjon er det bare å trykke på nødanrop-knappen. Anropet går da ut til alle tog i området og mottar man nødanrop skal toget stoppes snarest mulig.

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene dere har gitt meg. Har undersøkt litt mer og nå er jeg enda mer sikker på at dette yrket kan passe meg godt. Jeg forstår det slik at søknadsfristen til studieopptak er i august hvis ikke jeg tar helt feil, jeg kommer til å søke, skal i løpet av uken skaffe meg lesebok og arbeidsbok i grunnkurs elektro for vgs. Håper jeg kommer inn!

 

youbutso

Lenke til kommentar
Takk for alle svarene dere har gitt meg. Har undersøkt litt mer og nå er jeg enda mer sikker på at dette yrket kan passe meg godt. Jeg forstår det slik at søknadsfristen til studieopptak er i august hvis ikke jeg tar helt feil, jeg kommer til å søke, skal i løpet av uken skaffe meg lesebok og arbeidsbok i grunnkurs elektro for vgs. Håper jeg kommer inn!

 

youbutso

 

Så lenge må du nok ikke vente, tipper det er ny søkerunde i Jan-Feb =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...